Wat is er nieuw

En dan opeens zie je...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mir81
  • Startdatum Startdatum
M

Mir81

Guest
BABY'S!

Ik heb sinds 1,5 week 3 vrouwtjes guppen in m'n bak zitten. Was vanmorgen vroeg en ik moet weg dus ik voer vast en ik zit een beetje naar de etende garnalen te kijken en ik denk ineens, die lijkt wel veel op een vis...
:S
HET IS EEN VIS!
En daar nog een! Oeps, nu heb ik dus ongewild jongen. Een van de andere guppenvrouwtjes vind ik ook wel erg dik (en hongerig) dus zou me niks verbazen als die ook nog gaat werpen... Ik heb twee zwarten, die zaten in dezelfde groep en een gele. Ik hoop dat de gele "gewoon" een beetje dik is. Er zwemt ook nog een Kubotai tussen, maar die lijkt me onschuldig...

Hoelang draagt een gup? En hoelang duurt het voor een mannetjes jong vruchtbaar wordt? Kun je dan al zien dat het een mannetje is? Hoeveel jongen werpen ze ongeveer per keer? (wat heb ik nog niet zien zwemmen???)

Een gup draagt ongeveer 4 weken. Na deze 4 weken zal de gup bevallen en dan kunnen er tussen de 1 en 100 (meer is zelfs mogelijk) jongen geboren worden. De grootte van de worp heeft te maken met veel factoren, leeftijd van de gup, eerste estje of niet, gezond of niet. Een gup kan zaad van 1 bevruchting opslaan en daar 3 keer zwanger van worden. Dus al zullen er geen mannen in de bak zitten dan nog kan een vrouwtje bevallen en meerdere keren. Guppenbaby's kunnen al heel snel elkaar bezwangeren, dan zie je piepkleine visjes met een zwanger vrouwtje. Als zo klein zijn is het geslacht meestal wel te bepalen. Bij endlerguppen duurt het vaak wat langer voordat je het ziet.

:O

Ok dus ik moet ze er eigenlijk zo snel mogelijk uithalen...

Waar kan ik aan zien welk geslacht het is? Ze zijn nu nog geen cm en erg glazig.

Mir81 zei:
Oeps, nu heb ik dus ongewild jongen.

Als je geen jongen wil dan moet je toch zeker geen guppen in je bak nemen, behalve als je zeker weet dat ze nooit in de buurt van een mannetje zijn geweest

Nou ja daarom dacht ik, ik neem 3 vrouwtjes (ik ben niet zo van de kleurtjes), dan krijg ik geen jongen...

5 verwijdert, maar nummer 6 al weer gespot... Dit word een leuk klusje... Was ik bijna van de posthoornplaag af, krijg je dit... En natuurlijk vlak voor m'n vakantie. Nou ja we zien wel weer.

Ik zou me niet druk maken om wat slakjes hoor. Ze zijn nuttig en zolang het geen plaag is mogen ze van mij blijven zitten.

Mir, je kan ze inderdaad beter gratis aanbieden ofwel gewoon doden, maar niet in onze biotoop gooien..
Stel je voor dat er 2 vissen overleven in onze beken en zo inheemse vissen eten, uitbreiden naar vijvers...
Dat zou rampzalig kunnen zijn, er staan hier ook grote boetes op.
Hopelijk denk je volgende keer iets beter na 🙂

Mir81 zei:
Gerjan90 zei:
Wat bedoel je met verwijderen?
Ze zijn de sloot ingegaan...

we hebben al meer dan voldoende fauna vervalsing in ons landje. Nu heb je dus exotische vissen, bacterien en parasieten in het wild uitgezet omdat je te stom bent om je van te voren in te lezen en daar je keuzes op te baseren!

Beste leden,
We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn maar laten we wel elkaar respecteren alsjeblieft.
Schelden lost geen situaties op 😉.

Als mensen de vissen kwijt wil kan je altijd op marktplaats zetten.
of een opvang voor vissen.

jessicapilon zei:
Beste leden,
We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn maar laten we wel elkaar respecteren alsjeblieft.
Schelden lost geen situaties op 😉.

Excuses John, was niet als scheldwoord bedoeld.

Ik snap Jelle zijn reactie wel, er zijn veel mensen die veel moeite doen onze fauna te onderhouden en dan gebeuren deze dingen.

Ja vandaar dat ik ook al zei we zijn allemaal mensen. Soms reageer je even emotioneel op bepaalde gebeurtenissen.

Als ik in de FS rondloop wordt ik soms ook emotioneel, ik zie dan van die mensen langsgaan zonder ervaring en die kiezen enkel op wat ze mooi vinden zonder dat de bak amper 1 dag is ingedraait, zonder deftig biologisch materiaal en nog niet over de bakgrootte gehad te hebben. Dan kiezen ze iets zoals 1 Malawi, 1 tanganyika, en 2 maanvissen.
Dan moet ik me echt inhouden om hun duidelijk te zeggen dat dit niet past.. waar ik me ook serieus in opwind is de manier hoe de verkoper omgaat.. hij weet het best dat de vissen dood zijn binnen 2 weken en toch.... :6

Ja dat hoor en zie je met regelmaat jammer genoeg. Daar zal onkunde en financieel gewin vaak aan ten grondslag liggen.

Aanbieden heeft geen zin, staan er genoeg op de lokale fb groep en niemand wil ze hebben. Het waren mini speldenknopjes, ik dacht mooi voer voor wat er in de sloot leeft. Ik ga er echt niet vanuit dat ze het overleeft hebben. Maar voor jullie gemoedsrust zal ik het niet weer doen.

Dit lezen we wel eens vaker Mir. En ik ga er vanuit dat je het met je beste bedoelingen hebt gedaan. Vind sommige reacties dan ook erg hard. Ik heb dit nooit gedaan, maar het is ook nooit aan de orde geweest. En voordat ik hier op het AF kwam, wist ik ook niet of en hoe groot de gevolgen kunnen zijn als je bepaalde vissen of slakken uitzet in de natuur.

Al doende leert men en daar zijn we dan ook een forum voor natuurlijk. Fouten maken we allemaal en daar zijn we dan ook mensen voor 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan