Wat is er nieuw

En er is er weer 1 ingestonken (vissenkom) :(

• Onderwerp starter Onderwerp starter roym
  • Startdatum Startdatum
Bertus zei:
Welkom,Roy op het AF.

Nou,ingestonken?
Onwetendheid,noemen we dat.

Vissen kunnen daar niet in, zelfs 80 cm is te klein.
Deze vissen groeien vrij snel,he.
Zou ze terug brengen, en zet er garnalen in.

Hou nou is op met te zeggen dat mensen garnalen moeten nemen! Mensen kiezen voor vissen!!

Mij werd ook aangeraden om een grotere bak te nemen, de bak jij noemt is al veel beter dan de vissekom die je nu hebt. Mij werd ook aangeraden om minimaal een 80cm bak te nemen voor nu. Groter is wel beter.

Vissen i.p.v. garnalen willen = een grotere bak kopen. Wil of kan je dat niet dan houd je geen vissen. Simpel toch? Of is enige levenskwaliteit voor die beestjes teveel gevraagd?

80 cm. is veel te klein. Zeker voor een gewone goudvis.

giant-goldfish-kaempe_guldfisk.jpg

Maar voor sluiers ook.

tumblr_meoetpmyv11rp9d2go2_1280.jpg

Hou dan je goed bedoelde advies op alleen grotere bak. Hetzelfde als ik jou bij een autodealer zie staan om je nieuwe auto op te halen en ik maar blijf roepen dat je een ander merk moet kopen..... Jij kiesttoch ook voor dat merk? Snap je nu wat ik bedoel?

Black Kiwi zei:
Met betrekking tot het niet terugbrengen omdat ze dan bij iemand anders in de vissenkom belanden.

Ik zie het juist andersom daarbij.

Situatie A: Je zoekt zelf een goed adres met bijvoorbeeld een vijver. Je sluier en goudvis krijgen een goed leven en kunnen groeien. Het tuincentrum denkt 'leuk weer twee verkocht, gaat best lekker met de verkoop van goudvissen!' en bestelt weer een paar nieuwen. En ja..die komen in vissenkommen terecht.

Situatie B: Je gaat terug met de twee vissen en spreekt de manager aan op het beter opleiden van het personeel mbt wat ze zomaar mee mogen geven van (goud)vissen. Ja er bestaat een kans dat je goudvis en sluier nu alsnog in een vissenkom komen, maar in tegenstelling tot situatie A - WEET het tuincentrum het wel.

Uit ervaring (vanuit beide perspectieven gezien) weet ik dat dit niet zo simpel ligt.
Het tuincentrum doet het in beide gevallen verkeerd volgens de klanten.

Geef je de goede informatie is het volgens de meeste klanten onzin want ze hebben op hun manier gezien dat het wel gewoon kan en goed gaat.

Geef je de verkeerde informatie om de klant op dat moment tevreden te houden is het ook niet goed, want dan komen ze er op fora zoals deze achter dat de info die gegeven is toch niet goed was en is het uiteindelijk toch het tuincentrum die het fout doet.

Dus nogmaals, het ligt niet zo makkelijk als op veel fora vaak wordt voorgeschoteld.

Als het dan toch niet uitmaakt kunnen ze net zo goed goede informatie geven 😉

Het blijven wel winkels waar geld verdiend moet worden.
Bij de goede informatieverstrekking wordt veel minder tot bijna niks verkocht, maar bij de verkeerde informatieverstrekking hebben de klanten niet het idee dat ze ongelijk krijgen en zullen dan vaak wel tot aankoop over gaan. Nogmaals veel (ik denk zelfs het grootste deel van de) klanten denken het allemaal wel te weten, omdat ze het elders naar eigen zeggen goed hebben zien gaan en op hun manier dus het tegendeel hebben meegemaakt.

En Tinus, vaak kiezen mensen een bak voor de voor hun beschikbare ruimte en komen er dan pas achter dat de bewonerswens moet worden aangepast.

En sluierstaarten en goudvissen hebben juist als jong/klein visje veel ruimte nodig, krijgen ze dan niet dan wordt de meeste schade aangericht. Vandaar dat wordt afgeraden om in etappes groter te gaan bij die vissen.

Rikkert zei:
Het blijven wel winkels waar geld verdiend moet worden.
Bij de goede informatieverstrekking wordt veel minder tot bijna niks verkocht, maar bij de verkeerde informatieverstrekking hebben de klanten niet het idee dat ze ongelijk krijgen en zullen dan vaak wel tot aankoop over gaan. Nogmaals veel (ik denk zelfs het grootste deel van de) klanten denken het allemaal wel te weten, omdat ze het elders naar eigen zeggen goed hebben zien gaan en op hun manier dus het tegendeel hebben meegemaakt.
Toch ken ik iemand die goede informatie verstrekt en uiteindelijk meer verkoopt dan zijn concurrenten.

Hij is ook erg bezig om schade die klanten hebben gekregen door verkeerde informatie verstrekking van concurrenten te verhelpen. Hij gaat zelfs na winkelsluitingstijd naar deze mensen toe om te kijken wat er allemaal mis is met de bak.

Uiteindelijk verkoop je bij direct de juiste informatie voorziening de eerste keren niet zoveel maar de mensen komen terug. Bij foute informatie verkoop je vaak veel in 1x maar de klant komt niet meer terug.

Bij tuincentra's is het ook helemaal niet erg als de klanten niet meer komen. Er komen zo onwijs veel mensen langs de aquariumafdeling dat je altijd wel van je vis en spullen afkomt.

Pffff gaan we weer...

Lees nog eens wat ik precies geschreven heb ;-) dat van de grootte van de bak weten de mensen direct wel als ze op dit forum gepost hebben. Dat krijgen ze direct te horen, ook ik, goed punt. Maar waarom roepen dat ze garnalen moeten nemen? D�t is mijn punt

Ik probeer het nog 1 keer, beetje in peppi en kokkie taal, ik hoop dat het dan mijn punt duidelijk is;

Jij gaat naar de dierenwinkel want je hebt een St Bernard hond gekocht. Je woont in een klein flatje. Ik zie dat en begin te roepen; je woont te klein! Je woont te klein!! Koop een kat! Koop een kat!! Wil jij een kat dan?? ..... Heb je em?

Botia zei:
Toch ken ik iemand die goede informatie verstrekt en uiteindelijk meer verkoopt dan zijn concurrenten.

Hij is ook erg bezig om schade die klanten hebben gekregen door verkeerde informatie verstrekking van concurrenten te verhelpen. Hij gaat zelfs na winkelsluitingstijd naar deze mensen toe om te kijken wat er allemaal mis is met de bak.

En toch zijn er vele malen meer zaken waar het simpelweg niet niet zo gaat omdat daar gewoon geen mogelijkheid tot is.
Voor de relatief weinig zaken waar het wel goed gaat alleen maar lof, want die mogen in hun handen wrijven.

Botia zei:
Uiteindelijk verkoop je bij direct de juiste informatie voorziening de eerste keren niet zoveel maar de mensen komen terug. Bij foute informatie verkoop je vaak veel in 1x maar de klant komt niet meer terug.

Bij tuincentra's is het ook helemaal niet erg als de klanten niet meer komen. Er komen zo onwijs veel mensen langs de aquariumafdeling dat je altijd wel van je vis en spullen afkomt.

Als dat de situatie zou zijn, zouden veel tuincentra daar gelijk voor tekenen.
Was dat maar zo.
Het is dan ook heel jammer dan men vaker zo denkt.

Rikkert zei:
Botia zei:

Als dat de situatie zou zijn, zouden veel tuincentra daar gelijk voor tekenen.
Was dat maar zo.
Het is dan ook heel jammer dan men vaker zo denkt.
Waarom hoor ik dat dan zelf van mensen uit de tuincentrum wereld?

Geen idee.
Maar ik zit ruim 12 jaar in de tuincentrum-wereld en heb ook aardig wat contacten in die wereld.

Maar het kan natuurlijk ook dat ik op een paar uitzonderingen na dan net de verkeerde klanten heb en dat ik toevallig net de uitzonderingen van collega's hoor.
We zullen het daar dan maar op houden.

Tinus T zei:
Pffff gaan we weer...

Lees nog eens wat ik precies geschreven heb ;-) dat van de grootte van de bak weten de mensen direct wel als ze op dit forum gepost hebben. Dat krijgen ze direct te horen, ook ik, goed punt. Maar waarom roepen dat ze garnalen moeten nemen? D�t is mijn punt

Ik probeer het nog 1 keer, beetje in peppi en kokkie taal, ik hoop dat het dan mijn punt duidelijk is;

Jij gaat naar de dierenwinkel want je hebt een St Bernard hond gekocht. Je woont in een klein flatje. Ik zie dat en begin te roepen; je woont te klein! Je woont te klein!! Koop een kat! Koop een kat!! Wil jij een kat dan?? ..... Heb je em?
Je mag misschien denken dat wij hier zo achterlijk zijn dat je dingen in Peppie en Kokkie-taal moet uitleggen, maar dat is niet zo en je zit gewoon grandioos fout. Maar dat zal je waarschijnlijk pas inzien als je goudvissen naar de klote gegroeid zijn en de lichamelijke problemen krijgen die daarbij horen.

Tinus T zei:
Pffff gaan we weer...

Dan zeg je. Joh,hardstikke bedankt, dat je dat zegt.
Waarom verkopen ze dan en St, bernard.
Ze weten dat ik klein woont.

IK neem een kat.!!!

Hallo Roy,

Welkom op het forum!
Ik heb een vrijwel identiek verhaal als jij (en samen met ons nog velen..)
Lees mijn topic maar eens door:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post437988

Een 80 cm bak is naar mijn eigen ervaring helaas geen oplossing.
Nu met mijn 120 cm bak gaat het, met regelmatig verversen, goed.
Als je een dergelijke bak nergens kwijt kan dan wil ik je aanraden om een ander tehuis voor de vissen te zoeken. De goudvis zou ik sowieso direct naar een vijver verhuizen.

Succes en veel wijsheid toegewenst.

Groet Pauolo.

Waarom een 120 cm bak nodig is...

15 juni 2013:
317476_0_82_nieuwe_vis_15062013.jpg

2 maart 2014:
627611_0_82_sluier_meeting_232014_fliep.jpg

Vorige week:

617739_0_82_sluiers_27420141.jpg

Zo snel groeien sluierstaarten (dit is een doodgewoon Intratuin visje).

pauolo zei:
Waarom een 120 cm bak nodig is...

15 juni 2013:

2 maart 2014:

Vorige week:

Zo snel groeien sluierstaarten (dit is een doodgewoon Intratuin visje).
Leuk dat je dat laat zien!
Heb nooit geweten dat ze zo groot konden worden.

Ze zien er ook een stuk leuker uit ( bol bovenkopje ).
Klopt het ook dat ze misvormt raken in een kleine bak? want dat zie ik wel vaak in de te kleine bakken.

Jones zei:
Tinus T zei:
Pffff gaan we weer...

Je mag misschien denken dat wij hier zo achterlijk zijn dat je dingen in Peppie en Kokkie-taal moet uitleggen, maar dat is niet zo en je zit gewoon grandioos fout. Maar dat zal je waarschijnlijk pas inzien als je goudvissen naar de klote gegroeid zijn en de lichamelijke problemen krijgen die daarbij horen.

En n�g lees je nog steeds niet wat ik schrijf. Ik twijfel dus aan je eerste zin....

pauolo zei:
Hallo Roy,

Welkom op het forum!
Ik heb een vrijwel identiek verhaal als jij (en samen met ons nog velen..)
Lees mijn topic maar eens door:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post437988

Een 80 cm bak is naar mijn eigen ervaring helaas geen oplossing.
Nu met mijn 120 cm bak gaat het, met regelmatig verversen, goed.
Als je een dergelijke bak nergens kwijt kan dan wil ik je aanraden om een ander tehuis voor de vissen te zoeken. De goudvis zou ik sowieso direct naar een vijver verhuizen.

Succes en veel wijsheid toegewenst.

Groet Pauolo.

Dit is een correct antwoord!

Hou het een beetje netjes, als dit zo door gaat, gaat het uit de hand lopen. Dat met
dat peppi en kokkie taal slaat natuurlijk nergens op.

Roy is goed bezig, hij weet dat zijn bakje niet geschikt is voor sluiers en goudvissen en daar
gaat hij nu wat aan doen. Tijdelijk komen zijn vissen in een 80cm bak totdat ze een beter huis hebben
gevonden. Ik vind dit echt top!

Wij zeggen niet dat iemand met een klein bakje garnalen MOET nemen, wij vertellen alleen dat die kleine bakjes
eigenlijk alleen geschikt zijn voor garnalen en dat dat een optie is wil of kan iemand geen grotere bak kwijt.

@Roy, hoe gaat het nou bij jou? Ben je al verliefd op je visjes 😀

Even off topic, maar er zijn genoeg mensen die hun kleine bakje wel hebben omgetoverd tot garnalenbak! Dus zo raar is dat niet. Jones snapt donders goed wat je bedoelt, als je mensen voor achterlijk uitmaakt ga dan toch lekker wieberen. Net alsof jij de wijsheid in pacht hebt.

Inmiddels is de boodschap en zijn de adviezen voor topic starter wel duidelijk lijkt me, goed bezig! 🙂

Goldie83 zei:
Even off topic, maar er zijn genoeg mensen die hun kleine bakje wel hebben omgetoverd tot garnalenbak!
En er ontzettend veel plezier van hebben!

Toen ik hier op het forum kwam leek het me ook helemaal niks. Ik zie graag wat zwemmen en garnalen leken me saai, maar niets is minder waar. Ze zijn altijd bezig en daardoor heel leuk om naar te kijken. Ook zijn ze tegenwoordig in zoveel kleuren verkrijgbaar dat het bijna onmogelijk is om geen soortje te vinden dat je aanstaat.

Dat zovaak geadviseerd wordt om garnalen in dergelijke kleine bakjes te houden komt doordat die bakjes eigenlijk verder nergens voor geschikt zijn behalve quarantaine of een slakkenkweek of zo. Maar daar heeft iemand die het alleen bij dat bakje wil houden niets aan. Garnalen zijn een prima optie voor degenen onder ons die niet veel ruimte hebben, maar toch graag een leuk bakje met leven in huis willen.

Goldie83 zei:
als je mensen voor achterlijk uitmaakt ga dan toch lekker wieberen. Net alsof jij de wijsheid in pacht hebt.

Ik maak hier niemand voor achterlijk uit, dat maak jij er nu van, net als dat je mij nu beschuldigd dat ik alles zou weten. Moet jij dan ook wieberen?

Zoals ik al in een ander topic heb aangegeven gaat het om de manier van vertellen. Je moet niks opdringen, adviseren daarentegen is wel goed.

En nu laat ik het zo, ben er wel een beetje klaar mee. Veel succes en plezier allemaal op dit forum!

Ach, mensen op dit forum proberen te helpen.. de 1 is misschien wat korter van stof dan de ander, of iets dwingender qua 'toon'.. waardoor jij blijkbaar de indruk krijgt dat de 1 vind dat de ander garnaaltje MOET nemen, het lijkt me logisch dat dat de bedoeling niet is van wie dan ook, niets moet. Maar het als optie meegeven is toch prima, ik denk dat heel veel startende aquariumhouders nooit eerder stil stonden bij garnaaltjes, en denken dat in een bak water als per definitie alleen maar vissen kunnen.

waarom zou je de garnalentip niet meegeven als je zelf er goede ervaringen mee hebt. Ik heb in mijn garnalenbak ook sluiers gehouden. Ik heb er nog nooit spijt van gehad dat er nu garnaaltjes in leven. Zodoende zeg ik inderdaad dat het zeker te proberen valt. Ik sluit me dan ook volledig aan bij mijn voorganger:

kellemes zei:
Ach, mensen op dit forum proberen te helpen.. de 1 is misschien wat korter van stof dan de ander, of iets dwingender qua 'toon'.. waardoor jij blijkbaar de indruk krijgt dat de 1 vind dat de ander garnaaltje MOET nemen, het lijkt me logisch dat dat de bedoeling niet is van wie dan ook, niets moet. Maar het als optie meegeven is toch prima, ik denk dat heel veel startende aquariumhouders nooit eerder stil stonden bij garnaaltjes, en denken dat in een bak water als per definitie alleen maar vissen kunnen.

Zo, dat ging ineens hard met alle reacties haha.

Het plan wat ik verteld had, ben ik nog steeds aan het uitvoeren.
Er was nog even een twijfel of we gelijk voor een 120cm bak gingen, we hadden op zich een mooie plek gevonden namelijk, maar die bakken zijn zo achterlijk duur dat ik toch eerst wil beginnen met de 80cm versie (dat kost al een rib uit mijn lijf haha)

Het is de rio 125 geworden waar de vissen een tijdelijk onderkomen zullen hebben.
De kast en het aquarium staat al op zijn plek en is schoongemaakt (alleen heet water), het zand en de planten komen vandaag binnen.

Betreft de garnalen, ik vind dat wel een heel leuk idee.
Ik had al eerder een topic gelezen over de garnalen en misschien dat ik dat te zijner tijd ook doe, maar eerst het huidige probleem oplossen voordat ik nog meer hooi op mijn vork neem.

Jammer, eerst een kleine bak nemen en deze binnen afzienbare tijd moeten vervangen (sluiers groeien kneiterhard!) kost veel meer dan direct een grote bak aan te schaffen. Het hoeft ook geen nieuwe te zijn toch? Op Marktplaats vind je mooie bakken voor een lief prijsje.

Houd er rekening mee dat 1x per week verversen en de standaard filtering van de bak niet volstaan.

een rio 240 is voor 100-150 euro aan te schaffen op marktplaats. Dat is niet erg veel en soms krijg je er een behoorlijk filter bij en vaak nog allerlei rotzooi 😉

Ik ben altijd wat huiverig met het aankopen van tweedehands spullen, zeker als het met dieren betreft en ik er geen ervaring mee heb.
Op het moment dat ik keek op marktplaats voor een aquarium kon ik ook niet heel veel vinden.

Uiteraard nu ik alles heb staan zal je zien dat er meerdere aquariums worden aangeboden.

Hoezo is de standaard filtering niet voldoende?
Er zat een bioflow 3.0 filter bij en een ecoflow 600 circulatiepomp.

ik had er ook nog een vanaf gister in de verkoop gegaan 😛 maar het gaat vast goedkomen zo

Die filter is geschikt voor kleine visbestanden, maar niet voor gigantisch vervuilende sluierstaarten. Deze vissen hebben op zijn minst 1 sterke externe filter nodig.

Als ik jou was zou ik die 2 Goudvisjes gewoon aan iemand geven met een mooie vijver en een leuke tropische of subtropische bak gaan maken. Dat kan wel in jou bak en dan kan je met 1x per week 20% verversen en een standaard filtertje toe. Ik denk dat je daar veel meer plezier aan gaat beleven.

Ok het is zoals het nu is.
Ik sluit mee aan bij de adviezen van Jones en Botia (beter andere vissen erin en anders een extern filter).
Het interne filter is niet geschikt voor je sluierstaarten.
Een extern filter vergoot je totale watervolume en neemt geen plaats in de bak in.

Ik zou het interne filter er direct uitsnijden (kan eenvoudig met een uitgeschoven afbreekmesje).
Het filter verkopen via marktplaats en direct een groot filter extern aanschaffen b.v. een Fluval 360
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... gen/293296

IK raad aan om slechts een dunne bodem van filterzand te nemen zodat je vissen kunnen grondelen maar deze bodem niet teveel watervolume wegneemt.

Nou genoeg advies. Maak er wat moois van en geniet!

Bedankt iedereen,

Gisteren heb ik de plantjes en het filterzand gekregen, dus kon eindelijk alles inrichten.
De bak is nu aan het settelen (dankzij Sera Nitrivec) en vanavond gaan de vissen over.

Externe filter vind ik wel een goed idee, lees er een hoop positieve dingen over (beter, makkelijker in onderhoud etc)
Ik had zelf deze op het oog: JBL CristalProfi Greenline e701

Nog 1 laatste vraag:
Mijn moor heeft denk ik een schimmelinfectie opgelopen aan zijn snuit, ik heb al Esha 2000 en Exit gehaald.
Esha 2000 voor nu en exit voor wanneer witte stip uitbreekt ik het alvast in huis heb.

Is het handiger om de eshra 2000 in de grote bak te doen of is het beter om de moor in de kleine te houden voor een paar dagen als quarantaine?
Voor mijn gevoel is het handiger om het in de grote bak te doen zodat de goudvis ook behandeld wordt en ze allebei al lekker de ruimte hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan