energie verbruik aquarium


M

mathieu28

Guest
hoy

ik zit al lang in de aquarium hobby en zoals bij velen gaat het van de ene bak naar de volgende (grotere) bak.

Momenteel heb ik een 200x50x60 malawi bak en deze zou ik graag vervangen door een 350x85x85 malawibak.

Ik besef dat dit aquarium behoorlijk wat energie zal gaan verbruiken en wou dit vooraf nagaan, voordat ik effectief die stap zet. Rond dit topic is er quasi geen concrete info te vinden en dus wou ik het resultaat van mijn opzoekwerk hier delen.

hier volgt de oersaaie manier om het energieverbruik van een aqua te berekenen:

formule voor continu verbruik door een wand:
P = U-waarde * deltaT * A
* waarbij P het vermogen in Watt is
* U de U-waarde van het materiaal (zie verder)
* deltaT het temperatuurverschil tussen het water en de omgevingslucht in graden
* A de oppervalkte in m2

over de U-waarde:
U-waarde enkel glas is 5.4-5.7 zoals je overal kan vinden. Dit wordt berekend op volgende manier:
* U = 1/R
* R is de totale warmteweerstand tussen de ene plaats en de andere plaats (huiskamer <-> aquarium)
* voor enkel glas: R = 1/8 + 0.006 / 1 + 1/23
** waarbij 1/8 de overgangs warmteweerstand tussen binnenlucht en glas is
** 0.006 / 1 = de dikte van glas in meter (0.006m) gedeeld door de lambda waarde van glas ( = 1)
** 1/23 : de overgangs warmteweerstand tussen buitenlucht en glas. Deze waarde is lager dan voor binnenlucht omdat er buiten wind is.
* ==> uit deze formule blijkt dat de dikte van het glas bijna geen rol speelt
* ==> en dat voor aquariumgebruik de 1/23 component vervalt, gezien we water hebben in het aquarium en geen buitenlucht
* daarnaast R waarde voor isomo = dikte (in meter) / 0.035 (lambda isomo)
* daarnaast R waarde voor hout = dikte (in meter) / 0.17 (gemiddelde lambda hout)


voor zij die nog mee zijn tot hier :thumbs:
Ik heb dit eens nagerekend voor mijn huidig aqua:
* front paneel : A = 1,2 m2; U = 7,52; deltaT = 6� ==> 54W
* zijkanten + achterkant (glas + 2cm isomo) : A=1,8m2; U=1/0.7; deltaT = 6 ==> 15W
* deksel (2cm isomo, met aan beide kanten een luchtovergang en een verwaarloosd plexiplaatje): A = 1m2; U = 1/0.82; deltaT = 6 ==> 7W
* bodem is verwaarloosbaar met isomo,hout, glas, zand, �
totaal = 76W continu verlies
per dag is dit : 1.8 KWH
op jaarbasis geeft dit = 76 * 24 * 365 = 665 KWH (* 25cent = 166 euro/jaar)
met een verbruiksmeter meet ik effectief 1.7 kWh/dag dus de theorie zit er niet ver naast.

voor mijn nieuwe grote aqua in 15mm glas met 2cm isomo rondom en bovenaan geeft deze berekening 4.5 KWH / dag ==> 1640KWH of 410 euro/jaar. Van die 4.5 komt er 3 van de voorruit, dus dikkere isomo gaat geen groot verschil meer maken.

Als ik zelfgemaakt dubbel glas (U-waarde van pakweg 3.3) neem en 4cm isomo dan kom ik op 2,23kwh/Dag (200 euro), hierbij komt 1.4 kWh/dag van de dubbelglazen voorruit.

bovenstaande gaat enkel over warm houden van het aqua. bij het verversen moet er ook water opgewarmd worden. voor mijn nieuw bak van 2200 liter zou ik 500 liter/week moeten verversen. Als dit water van 10 -> 25 graden moet opgewarmd worden dan geeft dit:

warmte (joule) = 15 graden verschil * 4186 (warmtecapaciteit water) * 500 kg water
= 31MegaJoule ==> 8.7KWH per keer verversen
per jaar geeft dit 450KWH (113 euro) om het water van de verversing op te warmen

hopend om toch voor 1 iemand nuttige info gegeven te hebben ... :)

mathieu
 
Hallo , bij zo een bak mag je er eerst wel eens serieus over nadenken .
Wat de dikte van het glas is maakt het idd heel weinig uit .
Echter vergeet je volgens mij de warmte die je verlichting loslaat op je bak , dat mis ik in je berekening .
Dus waarschijnlijk is je verlies toch hoger .
Je rekent met een continu temperatuurverschil van 6 graden , is het bij u altijd winter ?
Dan kom je toch iets lager uit volgens mij .
 
Waar woon jij, met per jaar geeft dit 450KWH (113 euro) om het water van de verversing op te warmen??
Dat zal wel wat meer zijn,denk ik.
Dan het water in de bak nog.


Dan zou ik toch aan besparings apparaten gaan denken.
Als ik zelfgemaakt dubbel glas (U-waarde van pakweg 3.3) Maakt???
Kan jij dat? Om luchtledig te zuigen,en met gas te vullen?
 
Je hebt het over energie-verbruik . Waar zie ik de kosten van de verlichting ???? Is dat geen energie ???
 
mbt tot de koudebrug van het glas , kan je dan niet beter acryl nemen ?
 
Als extra, kan je hier (ook) wat mee?

KLIK HIER


Ben benieuwd naar wat fotos heb een 2 meter malawi bak.
 
Bedankt voor de reacties !

@ erwin2

twee terechte opmerkingen. Ik wou vooral aangeven hoe je die berekeningen kunt maken, omdat ik daar zelf lang voor moeten zoeken heb. Maar je moet dit inderdaad meerekenen ...

ivm de warmte van de verlichting denk ik dat dit tegenvalt. Ik zou deze bak met 8x35W T5HE verlichten. Dat zijn de eco TL's en niet de high output TL's. Deze hebben meer licht en minder warmte. als we 15% warmte rekenen geeft dit 42W. Dit zal dus idd een stukje schelen. In de "gewone" versie van de grote bak heb ik een continu verlies van 190W, daar gaat dus een best case 42W vanaf gedurende een uur of 8-10. als we 50% in het water kunnen opnemen van die 42W, dan wordt de totale verwarmingskost per dag 4.5KWH - 10h*0.021W = 4.3 KWH.
Wel wordt het lekker warm onder mijn huidige kap, dus is het verlies langs de kap groter (grotere deltaT) Moest je het in de kap kunnen koelen tot de water temp zou je maximaal die 42W kunnen opnemen in het water.

ivm de zomer-winter. Dit hangt een beetje af van huis tot huis. Ik heb het geluk dat het snel 23� wordt binnen. en ik heb wel anderhalve maand per jaar >= 25�. In mijn geval gaat er dan ongeveer 25% af van het jaarverbruik.

het acryl idee had ik nog niet bezien, en is een super oplossing. hiervoor is de lambda 0.2 en de dikte zal min of meer dubbel van glas zijn. Dat geeft een redelijke stijging van de warmteweerstand van de voorruit . Bij narekenen kom ik op 55W verschil uit of 480KWH / jaar (120 euro). Bij het glas zat ik al met een meerkost voor optic white. Acryl is nog helderder, maar niet krasvast. Ik zal het zeker wel verder overwegen.

@bertus

Dan zou ik toch aan besparings apparaten gaan denken. ==> aan wat denk je dan ? Ik ben wel ge�nteresseerd hierin.

over het selfmade dubbel glas. gewoon dubbel glas heeft een U van 2.9. HR glas gaat naar 1.1 of lager. HR kan je niet zelf maken, maar ordinair dubbel glas kan je maken door twee panelen met een afstand tussen te maken. Ze moeten niet luchtledig zijn en er moet ook geen gas in, zolang de lucht maar droog is en stilstaat isoleert dit. Ik zeg daar een U-waarde van pakweg 3.3 omdat zo'n zelfgemaakte oplossing nooit zo goed zal zijn of een industrieel gemaakt dubbel glas.

@aquavissie
verlichting is zeker ook een kost. Gezien het in mijn geval om een malawi bak gaat met weinig planten, kan je met allerlei lage energie oplossingen werken (TL5HE of leds of ..). Je kan de intensere verlichting ook enkel laten branden als je effectief thuis bent. Ik kom op een kleine 1KWH/Dag verlichting uit. Ik stond vooral versteld dat het warmteverlies door de voorkant zo groot was.

@floris
de rekentool had ik ook al gevonden, maar is weinig concreet over verwarming, terwijl ik met mijn huidige bak ondervond dat verwarming een onzichtbaar, maar groot stuk van de lopende kost is.

daarnaast:
heb ondertussen een prijs voor glas bekomen: Voor de volledige bak in glas (3,5*0,85*0,85) : 1890 euro voor 15mm glas, 110 euro extra om de voorruit in optic white te hebben en voor 225euro wil de glasboer het zelf lijmen (lijkt me zeer laag, want silicone is niet gratis en ik lees dat een glazenbak lijmen ook niet op een uurtje gedaan is) . Alle prijzen zijn geleverd aan mijn voordeur door 1 persoon.

Als ik voor hout zou gaan twijfel ik tussen vloeibaar rubber of epoxy + weefsel. Het is alleen moeilijk om mensen te vinden die zo'n houten bak al lang (10 jaar) succesvol hebben. Vloeibaar rubber klinkt goed, maar er zijn er nog niet zoveel die dit gedaan hebben. De enige die ik kan vinden is aislinn op dit forum.
Anders klonk betonplex ook interessant, maar dit kun je niet krijgen in meer dan 3 meter.
Het liefst was ik voor gewone vijverfolie gegaan, maar dit blijkt een zeer moeilijke verbinding met glas te maken, daar wil ik me dan ook niet aan wagen.

ik zal eens wat foto's van mijn huidige setup in een nieuw topicje zetten
 
Dan heb ik nog een andere oplossing misschien voor u .
Maak een houten bak en laat dit buiten de voorruit geheel in HDPE lassen (dus maatwerk in de bak) , lekt nooit van zijn leven meer .
Ik was vanmiddag nog bij zo een bedrijf voor wat deksels voor mijn nieuwe houten bak en dan vraag ik erop los wat mogelijk is :D
In elk gaval NOOIT van zijn leven kitten maar daar was ik zelf ook al achter .

Het zou mogelijk kunnen zijn om een voorruit in de HDPE op te nemen . Namelijk dmv een extra dikke plaat (>25mm) aan de voorkant te voorzien in je houten bak en dan dmv van een ingefreesde sponning langs de binnenkant de ruit er in te klemmen . Dit zou dan mogelijk zijn door eerst in de HDPE hulzen te verankeren dmv draadtappen waar je op zijn beurt weer een klemstrip in RVS op kunt aandraaien die je voorruit straks waterdicht aansluit . Ze hebben het zelf nog nooit gedaan maar voor alles is er een eerste keer :)

Ik heb het idee in ieder geval opgenomen en zal dit ook op kleine schaal eens uittesten met betrekking tot het opklemmen van glas . HDPE is vrij goedkoop dus waarom niet he .

Daarnaast heeft HDPE ook nog een extra isolatiewaarde volgens mij , niet veel , maar alle beetjes helpen , en het hout erond ook nog eens .

Als het uitvoerbaar zou zijn kost zo een bak maar een schijntje van de bedragen die u eerder noemde .
 
hoy erwin

De prijs van een volglas bak is inderdaad om van achterover te vallen. Ik was al hout aan het overwegen. Een hdpe bekleding had ik nog niet bedacht. Dit zou wel als voordeel hebben dat je behoorlijk zeker bent dat het lang meegaat. Bevestigen van voorruit is problematisch. Er zijn wel gasten op internet die voorruitten vastbouten, omdat ze die willen klemmen tegen vijverfolie of zo, je moet dan wel zorgen dat je de bouten netjes kunt wegwerken vooraan.

Ik zal die piste eens bekijken, ivm de levensduur.

merci
 

Terug
Bovenaan