Energiekosten aquarium JBL rio 180


lechien

Member
Lid geworden
8 juni 2022
Berichten
12
Leeftijd
21
Beste

Ik ben van plan om een JBL rio 180 te kopen, maar voor ik deze koop wil ik zoveel mogelijk informatie opzoeken. Ik vraag me af hoeveel zo'n ding gemiddeld per jaar zou kosten aan elektriciteit.
Ik zou de interne filter niet gebruiken, maar wel een externe JBL CristalProfi E1502.

Het licht zou 10 uur per dag aanstaan (licht bij aankoop aquarium) 2x100W
De filter zou 24/7 draaien. 20W
De luchtpomp zou ik 's nachts waarschijnlijk uitdoen aangezien deze luid is (10 uur per dag aan) rond de 20W denk ik
De verwarmer zou aanstaan wanneer dat nodig is. Ik schat de de kamertemperatuur in de zomermaanden gemiddeld al 23 graden is en in de wintermaanden rond de 19 graden. De verwarmer zou tot ongeveer 25 graden moeten verwarmen. 200W

De prijs voor elektriciteit is 0.1499 euro/kWh overdag en 0.0724 euro/kWh als nachttarief.

Weet iemand wat ik dan gemiddeld per jaar zou betalen aan stroom?

Alvast bedankt
Lechien
 
Heb zo geen antwoord op je vraag maar waarom een luchtpomp?
 
De luchtpomp zorgt voor turbulentie om het wateroppervlak zodat uitwisseling van van zuurstof en koolstofdioxide makkelijker gaat. Verder kan het ook biofilm vermijden die elke gasuitwisseling kan hinderen :)
 
Met een goed filter ben je naar mijn mening geen luchtpomp nodig.
 
Bedankt voor je advies ik zal het in mijn hoofd houden, maar ik vind het ook gewoon mooi ;)
 
HI, Ik heb een juwel rio 180, met een biomaster 600 pomp incl verwarming, daarbij ook nog een eheim professional 4+, 3 sera ledbalken erin die ong 10 uur draaien op een dag, en toevallig een smartplug eraan hangen en die zegt dat ik ong 1 kw per dag gebruik. maar aangezien ik zonnepanelen heb maakt dat niks maar dan ook helemaal niks uit :)
nu met screenshot
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-07-12 194326.png
    Screenshot 2022-07-12 194326.png
    40.2 KB · Weergaven: 74
Beste

Ik ben van plan om een JBL rio 180 te kopen, maar voor ik deze koop wil ik zoveel mogelijk informatie opzoeken. Ik vraag me af hoeveel zo'n ding gemiddeld per jaar zou kosten aan elektriciteit.
Ik zou de interne filter niet gebruiken, maar wel een externe JBL CristalProfi E1502.

Het licht zou 10 uur per dag aanstaan (licht bij aankoop aquarium) 2x100W
De filter zou 24/7 draaien. 20W
De luchtpomp zou ik 's nachts waarschijnlijk uitdoen aangezien deze luid is (10 uur per dag aan) rond de 20W denk ik
De verwarmer zou aanstaan wanneer dat nodig is. Ik schat de de kamertemperatuur in de zomermaanden gemiddeld al 23 graden is en in de wintermaanden rond de 19 graden. De verwarmer zou tot ongeveer 25 graden moeten verwarmen. 200W

De prijs voor elektriciteit is 0.1499 euro/kWh overdag en 0.0724 euro/kWh als nachttarief.

Weet iemand wat ik dan gemiddeld per jaar zou betalen aan stroom?

Alvast bedankt
Lechien
Dit is een vrij simpel rekensommetje... Je licht gebruikt 2kWh per dag, 100Watt *2*10=2kWh. Je filter 20W*24=480Wh, je verwarming gemiddeld 50W (aanname), dat komt op 50*24=1,2kWh en je luchtpomp heeft waarschijnlijk veel minder vermogen dan 20W, denk eerder aan 5W. Opgeteld kom je dan op 3,68kWh per dag, dat is 1343kWh per jaar. Met een prijs van €0,15 per kWh kom je €201,48 aan stroom.
 
Dit is een vrij simpel rekensommetje... Je licht gebruikt 2kWh per dag, 100Watt *2*10=2kWh. Je filter 20W*24=480Wh, je verwarming gemiddeld 50W (aanname), dat komt op 50*24=1,2kWh en je luchtpomp heeft waarschijnlijk veel minder vermogen dan 20W, denk eerder aan 5W. Opgeteld kom je dan op 3,68kWh per dag, dat is 1343kWh per jaar. Met een prijs van €0,15 per kWh kom je €201,48 aan stroom.

Waar betaal jij 0,15ct per kWh? dan ga ik daar meteen naar toe :DD
 
Ik heb een Volga 180. Redelijk vergelijkbaar denk ik. De verwarming van 200w gaat in de winter af en toe aan. Ik denk dat je goed uitkomt als je 50w gemiddeld rekent. Jouw hoofd verbruik zit in je verlichting. Daarmee zou je een dikke plantenbak met rode planten moeten kunnen maken. Is dat waar je naar streeft?
 
Dit is een vrij simpel rekensommetje... Je licht gebruikt 2kWh per dag, 100Watt *2*10=2kWh. Je filter 20W*24=480Wh, je verwarming gemiddeld 50W (aanname), dat komt op 50*24=1,2kWh en je luchtpomp heeft waarschijnlijk veel minder vermogen dan 20W, denk eerder aan 5W. Opgeteld kom je dan op 3,68kWh per dag, dat is 1343kWh per jaar. Met een prijs van €0,15 per kWh kom je €201,48 aan stroom.
das puur gebaseerd op de verbruikscijfers opgegeven door de fabrikant en komt vaak niet overeen met de werkelijke kosten.
En zoals reeds eerder opgemerkt de prijs KWH is ook niet correct.
Hier is meten is weten het devies
daarnaast (licht bij aankoop aquarium) 2x100W wat hangt er dan boven die bak geen standaard uitvoering dus (lijkt meer op een hoogtezon verlichting)
 
Beste

Ik ben van plan om een JBL rio 180 te kopen, maar voor ik deze koop wil ik zoveel mogelijk informatie opzoeken. Ik vraag me af hoeveel zo'n ding gemiddeld per jaar zou kosten aan elektriciteit.
Ik zou de interne filter niet gebruiken, maar wel een externe JBL CristalProfi E1502.

Het licht zou 10 uur per dag aanstaan (licht bij aankoop aquarium) 2x100W
De filter zou 24/7 draaien. 20W
De luchtpomp zou ik 's nachts waarschijnlijk uitdoen aangezien deze luid is (10 uur per dag aan) rond de 20W denk ik
De verwarmer zou aanstaan wanneer dat nodig is. Ik schat de de kamertemperatuur in de zomermaanden gemiddeld al 23 graden is en in de wintermaanden rond de 19 graden. De verwarmer zou tot ongeveer 25 graden moeten verwarmen. 200W

De prijs voor elektriciteit is 0.1499 euro/kWh overdag en 0.0724 euro/kWh als nachttarief.

Weet iemand wat ik dan gemiddeld per jaar zou betalen aan stroom?

Alvast bedankt
Lechien
Het licht zou ik op 8 uur per dag laten aanstaan, exclusief eventuele dimtijden. De lichtsterkte zou, afhankelijk van de plantenkeuze, maximaal een gemiddelde zijn omdat hier geen sprake is van Co2 toevoegingen? Luchtpompen zou ik nooit gebruiken. Verder is de gemiddelde prijs bij de huidige energie tarieven die sterk wisselend zijn moeilijk te berekeken denk ik.
 
Dit is een vrij simpel rekensommetje... Je licht gebruikt 2kWh per dag, 100Watt *2*10=2kWh. Je filter 20W*24=480Wh, je verwarming gemiddeld 50W (aanname), dat komt op 50*24=1,2kWh en je luchtpomp heeft waarschijnlijk veel minder vermogen dan 20W, denk eerder aan 5W. Opgeteld kom je dan op 3,68kWh per dag, dat is 1343kWh per jaar. Met een prijs van €0,15 per kWh kom je €201,48 aan stroom.
Wauw, ik vind het aardig knap zo even een berekeningetje.

TS geeft zelf de 0,15 aan als tarief wat ze/hij betaald en het nacht tarief nog minder. Dat zijn de oude vaste klanten tarieven die niet waren overgestapt op prijs stunters ;)
 
Ik denk dat hij dan een vaste prijs contract van een aantal jaar heeft genomen. Al dat afloopt is het over met de pret. Elke aanbieder die het levenslang doet voor die prijs gaat failliet.
 
Er vanuit gaande dat dal-tarief in de nacht 8 uur duurt, dat de 20W voor een luchtpomp en 2x100W voor verlichting klopt (piektarief), en dat gemiddeld 2 uur verwarmd wordt op een dag, 1 uur in de dag, 1 uur in de nacht, kom ik tot de volgende getallen.

Filter = euro 21,74 / jr
Licht = euro 109,43 / jr
Lucht = euro 10,94 / jr
Verwarming = euro / 16,23 / jr

Totaal euro 158,34 / jr, euro 13,20 / mnd.

Ik vind de prijs voor het piektarief niet ongebruikelijk, maar ik heb (in Nederland in deze prijs-grootte) niet eerder zo'n groot verschil gezien tussen piek- en dal-tarief.
Wij hebben zelf piek, 0,13905 en dal 0,12099

Verder lijkt het me verstandig naar de verlichting te kijken. Dit zijn volgens mij bovengemiddeld hoge aantallen Watt voor een 180ltr aquarium.
Wij hebben zelf T5 (tl)-verlichting op een 325ltr aquarium, en dat is 2x54W. Ik noem het maar ter vergelijk.
 
Ik zit net ff te kijken maar volgens mijn app zijn het toch wel reeele bedragen.

3C462B7F-BD46-4D44-A8D5-BC119E0396DF.png
 
Laatst bewerkt:
das puur gebaseerd op de verbruikscijfers opgegeven door de fabrikant en komt vaak niet overeen met de werkelijke kosten.
En zoals reeds eerder opgemerkt de prijs KWH is ook niet correct.
Hier is meten is weten het devies
daarnaast (licht bij aankoop aquarium) 2x100W wat hangt er dan boven die bak geen standaard uitvoering dus (lijkt meer op een hoogtezon verlichting)
Ja, tuurlijk je kunt het tot op drie cijfers achter de komma uit gaan rekenen maar ik ga ervan uit dat topicstarter wil weten of hij €100, €200 of €1000 per jaar kwijt gaat zijn aan zijn aquarium. Meten is daarbij compleet zinloos want een keer water verversen met water dat 1ºC kouder is, de verwarming in de woonkamer iets lager zetten, of simpelweg een lange warme zomer zullen weer andere uitkomsten geven.
Wel grappig trouwens dat het topic uren stond zonder enige reactie en na mijn globale berekening ik ineens aan alle kanten verbeterd word. 🤣
 

Terug
Bovenaan