Wat is er nieuw

Enge worm, tropische borstelworm?

• Onderwerp starter Onderwerp starter albundy33
  • Startdatum Startdatum
A

albundy33

Guest
Ik ontdekte vanmorgen een soort worm in mijn bak. In eerste instantie zag ik een klein stukje valisneria asiatica aan een ander plantje dwarrelen. Dacht ik. Maar toen ik beter keek, dwarrelde het stukje valisneria niet door de stroming. Er stak een eng stukje worm uit het blad. Een groen/wit wormpje, met een heleboel pootjes/borstels. Het lijkt wel een soort van borstelworm, maar ik dacht dat die alleen in zee-aquaria voorkwamen?
Ik heb hem eruit gevist, maar even later zag ik nog een 2e exemplaar, ook in een stukje blad verstopt. Ik heb enkele foto's toegevoegd, weet iemand wat het is, of ze schadelijk zijn, en of er iets tegen te doen is?

img_0895_resize.jpg

img_0899_resize.jpg

img_0924_resize.jpg

Zijn geen wormen maar 1 of andere larve dingen van iets en zo aan de fikse kaken op de kop te zien kan je die beter niet in je bak hebben.

Ik wil ze ook zeker niet in m'n bak hebben, heb ze er gelijk uitgevist met een netje. Maar maak me een beetje zorgen, omdat ik niet weet waar ik mee te maken te heb, en of er nog meer in zitten. Heb al een uur voor de ruit gezeten om te zien of ik er nog meer kan ontdekken, maar m'n bak is 2 meter, dus eigenlijk een onmogelijke opgave.

Regelmatig zijn hier topics van mensen die de larve van waterjuffers en libellen in hun bak hebben maar deze heb ik nog nooit gezien.
Heb je pas nieuwe planten toevallig?

Ja, ik heb ongeveer 3 weken geleden enkele nieuwe plantjes toegevoegd, van te voren nog goed afgespoeld, maar dat heeft bij dit soort krengen dus geen nut, hij zit echt helemaal in het blad verstopt. Het eerste exemplaar heb ik door de wc gespoeld, ik ben aan het denken om de 2e een paar dagen in een goed afgesloten bakje te houden, om te kijken wat het wordt, als het inderdaad een larve is, dan weet ik tenminste wat het was. Enig idee hoe lang het zou duren voordat zo'n beest "tranformeert"?

Ik ga geregeld vissen in het bos, beetje muggelarven, beetje watervlooien, ... Ik heb nog wel beestjes gezien die zich ook in hout en bladafval een soort kokonnetje maken. Ik weet hier wel geen naam van. Ik weet ook niet wat ze worden als ze transformeren, bij mij worden ze schildpaddenvoedsel. Ik heb ze al in verschillende formaten gezien.

Tijdens m'n zoektocht kwam ik iets tegen over kokerlarve maar van de verschillende soorten heb ik er nog geen 1 gevonden die op het beest van dit topic lijkt.

Ik heb ff gegoogled op die kokerlarve, qua beschrijving klopt het inderdaad helemaal met wat ik heb aangetroffen. Alleen qua uiterlijk inderdaad ook nog geen gelijkenis kunnen vinden, maar er zijn dus zeer veel verschillende soorten.

Zou wel een tropisch exemplaar kunnen zijn dat je hebt kado gekregen bij je planten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan