Enkel mannelijke guppen houden?

Jdj97

Member
Lid geworden
22 februari 2022
Berichten
11
Leeftijd
26
Beste,

Kan ik enkel mannelijke guppen houden ?
Of komen hier problemen van?
Iemand ervaring mee?
 
Dat gaat heel erg goed! je moet alleen zorgen dat je er een wat groter aantal van neemt, bv 7-9 minimaal! Heb ik ook al vaker gedaan, en ze leven dan lang, hoor, en ze pronken tegen elkaar!
 
Nee, nee, nee!
Niet doen.
Ze pronken niet naar elkaar, ze uiten hun frustratie.
Dat "pronken" grenst aan vechten en kunnen ze uit frustratie zó erg doen dat de (staart)vinnen inscheuren.
Ze kunnen namelijk het enige, op eten na, waar ze voor leven niet doen: paren.

Het gevolg is een dermate hoog stresshormoonniveau dat ze wel is waar 'lang leven ' maar stukker korter dan mannenguppen die hun driften wel kwijt kunnen.


Het grenst echt aan dierenmishandeling om alleen mannen guppen te houden.
 
Ik heb ook hier wisselende ervaringen over gelezen maar opzich is enkel mannen ook niet natuurlijk denk ik.
 
Was het niet zo dat door de hoge sexuele voortplantingsdrift de mannetjes zich aan elkaar vergrijpen bij gebrek aan vrouwelijk schoon?
 
Dat meende ik ook maar daarom zegt Wim denk ik ook dat de groep dan groot genoeg moet zijn.
 
Je kunt er ook een jachtvisje bij doen, om de nakomelingen te smoren.
 
In hoeverre het al dan niet kan of natuurlijk is kan vast @stanovic vertellen als kweker.
 
Even voor de duidelijkheid, de vraag luidt of een bak met enkel mannelijke guppen bij elkaar gehouden kan worden. Daarop is het antwoord gewoon: Ja!
Of er zich wat voordoet in een agressieve vorm is een tweede. Bij de ene bak gaat het heel harmonieus aan toe en bij de ander zie je dat er wat agressie kan voorkomen. Dat laatste kan te maken hebben dat de dominante mannen van zich afbijten naar de wat minder sterkere mannen. En dat heeft dan meer te maken met de hiërarchie binnen de groep. Maar dominante mannen kunnen ook achter de wat zwakkere mannen aangaan omdat ze die als vervanging van vrouwen zien.
Doch dit alles is niet van te voren te voorspellen hoe het er dan aan toe gaat. Om te zegen, dat er nimmer enkel mannen bij elkaar gehouden kunnen worden omdat er agressie ontstaat is echt teveel gezegd. Doch dat geldt tevens als men zegt dat het ten allen tijde onderling goed gaat. Het is louter een kwestie van uitproberen. En niet anders...
Wat hier wel goed gezegd is, is dat als er een vorm van agressie zich voordoet dat een groter aantal mannen bij elkaar wel het spanningsveld doet verlagen.

Of het onnatuurlijk is dat enkel mannen bij elkaar gehouden wordt, is voor een ieder zelf te bepalen. Zelf vind ik van wel. Doch daar mag een ieder zijn/haar keuze in maken. Maar het zal de mannen niet ongelukkiger maken. Domweg omdat ze dan automatisch achter een andere man aangaan om een poging tot paren te ondernemen. Dat maakt nl. voor zo'n man niet uit of het nu om een vrouwtje of een mannetje gaat als het domweg om het pogen tot paren aangaat. Het enige verschil is dat ze eerder achter een vrouwtje aangaan omdat als een vrouwtje bereidt is tot paren , dat een vrouwtje een geur afstaat waar de mannen op af komen. Daarom zie je frequent dat eer een man tot paren overgaat dat die met z'n snuit naar haar geslachtsopening reikt. Dat betekent tevens dat het vrouwtje toestemming geeft om te gaan paren,. Want weet dat het vrouwtje bepaald of ze een mannetje toelaat tot paring of niet. Ongeacht de zoveelste paarpoging van een man.
 
Terug
Bovenaan