Wat is er nieuw

Enkele vragen over Maanvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marcello
  • Startdatum Startdatum
M

Marcello

Guest
Hallo mede aquarianen

Ik heb vorige week 6 maanvissen (gewone kweek) gekocht ze zijn nog vrij klein, schatting alleen lijf gerekend tussen de 3 en 3 en half centimeter.
Nu zie ik dat ik eigenlijk 2 verschillende heb, ik heb er 3 met gewone staart en 3 met een iets langere staart.
Verder zien ze er uit als een standaard maanvis met die zwarte strepen, alleen bij sommige zie ik een rode gloed op de rugvin.
Nu heb ik veel zitten lezen over Maanvissen, maar het roept meer vragen op dan antwoorden, vandaar dat ik ze toch hier maar stel.
Ik las dat het veel uit maakt bij jonge Maanvissen hoe ze verzorgd worden, als ze niet juist verzorgd worden groeien ze minder goed.
Dus regelmatig voeren 4 a 5 keer per dag (redelijk op maat), vooral afwisselend en vooral levend voer en diepvriesvoer en af en toe groenvoer.

1. Leeftijd: In normale omstandigheden zouden mijn vissen ongeveer hoe oud zijn qua afmeting?
2. Moet je echt zo veel water wisselen, of geld dat alleen als je veel Maanvisjes hebt van een kweek in aparte bak?.
Ik lees namelijk ook over groeivertragende stoffen die ze afscheiden?
3.Mijn bak draait ongeveer 6 weken en ik wissel ongeveer 20% in de week van de 400 liter.
Ik heb ook andere vissen en aangezien mijn bak nog maar 6 week draait lijkt het mij ook niet verstandig om meer te wisselen.
4. Ik heb mijn Maanvissen tegelijk gekocht in 1 winkel, heb ik vissen van 2 verschillende kweken, of komt er variatie voor bij de jongen van 1 nest?

Het lijkt mij ook dat wildvang nakomelingen andere eisen stellen dan gewone kweek die ik lijk te hebben?

Mijn hele bestand qua vissen in mijn bak is:

10 Helenas
10 Corydorassen panda
5 Siamese algen eters
6 Bloedvlektetras
6 Maanvissen

Zal vanavond even een foto proberen te maken van de Maantjes, verder eten ze heel goed, soms laten ze even spierballen zien na elkaar toe.
En dan valt de groep even uit elkaar, maar even later zitten ze allemaal weer bij elkaar.

Ik heb best wel wat ervaring met aquariumvissen, maar maak soms toch de fout, om na de aanschaf mij er pas echt in te verdiepen, en dan heb ik het niet over de grootte van de bak enzo. Zo wist ik pas sinds kort dat er verschillende soorten zijn zoals de Altum en Red shoulders etc ik kon alleen koi en gewone Maanvissen ;-)

Mvg Marcello

Ik wacht even met een reactie tot ik je foto zie.

Hobbygroet,
Jos Hut

Klopt het dat ik mijn berichten niet kan aanpassen? Bedankt alvast voor je reactie Jos, bij deze 2 foto's. Erg moelijk te fotograferen ze blijven ook niet even stil voor de camera he. Foto's genomen 5 min na het aandoen van de verlichting.

oUUETPyOv536aK2XHIFaRJbMU7qzUek4.jpeg

Iets langere staart

oUUETPyOv536aK2XHIFaRJbMU7qzUek4.jpeg

Korte staart

Als ik me niet vergis kan je de berichten binnen 20 minuten aanpassen na het posten.

Ik was te laat dus om mijn eerste post aan te passen, nog iemand die antwoord kan geven op mijn vragen? 🙂

Wacht even op Jos hut. Die weet dat wel

Hallo Marcello,

1: Het is je prima gelukt om goede duidelijke foto's te maken. Je hebt maanvissen waarvan ik de leeftijd op een half jaar tot acht maanden schat. De ogen zijn niet al te groot in verhouding tot hun lichaam en dat is prima. Ook zie ik dat de vinnen zich mooi ontwikkeld hebben tot nu toe.
2: maanvissen opkweken betekent voeren en water verversen.
3: 20 % in jouw aquarium zou voldoende zijn mits je niet al te veel andere vissen hebben die je bak vervuilen. Meer dan 20% verversen is wel beter.
4: er komt zeker variatie voor binnen een nest. Bij de bovenste maanvis is de staart wat langer. Kan wijzen op een sluierstaartmaanvis in de bloedlijn van deze kweek. Ik kan het niet goed zien maar ik vraag me af of het geen maanvissen zijn uit verschillende nesten. Als dat zo is: alleen mar positief want je hebt zo minder kans op inteelt.
Verder vind ik dat je mooie maanvissen hebt gekocht die er goed uitzien. Ook de rest van het aquarium dat ik zie geeft een positieve indruk.

Die dikke bodemlaag die tegen de voorruit aan ligt is minder mooi. Als je aquarium wat langer staat zie je een dikke vieze rand op de bodem bij je voorruit. De bodem moet eigenlijk niet boven de sierstrip van de onderkant uitkomen. Moet er natuurlijk wel een sierstrip zitten.

Op de Siamese algeneters na denk ik dat je een mooi visbestand hebt, misschien dat je de groep bloedvlektetra's nog kan uitbreiden. 6 stuks is wat weinig voor een scholenvis. Vanaf 12 stuks is beter.

Succes met je aquarium en hobbygroet,
Jos Hut

Hartelijk bedankt voor de moeite die je genomen hebt om mijn vragen uitgebreid en duidelijk te beantwoorden.
Mooi dat ik mooie gezonde Maanvissen lijk te hebben.
Ik zal je adviezen opvolgen, de Bloedvlektetras wilden we al uitbreiden, daar denk jij dus het zelfde over.
De Pandas willen we ook nog uitbreiden, maar verder blijft dit het hele bestand qua vissen.
Had inmiddels wel nog extra Valisneria Giganta toegevoegd, als dat goed gaat groeien word het ook iets donkerder in het aquarium.
Siamesen vond je zelf iets minder omdat... Azie vis is neem ik aan, of is er iets met Siamesen en Maanvissen?.

Mvg Marcello

Siamese algeneters worden op den duur meer dan 10 cm lang. Kunnen dan wat etterig gaan doen maar komen ook uit een ander gebied dan de maanvissen. Je hebt veel uit Zuid Amerika met alleen deze algeneters uit Azi� .
Ik heb ze vroeger ook gehad: ik vond er weinig aan. Dus van mijn kant is het ook een beetje een kwestie van smaak.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja die Siamese algeneter is vaak minder leuk qua gedrag als ze volwassen worden. Ik heb dat ook in de praktijk ondervonden. Aan die vis kun je beter niet beginnen maar ja als ze jong zijn dan zijn ze best leuk en dus ben je snel geneigd die te kopen.
Maar vaak begint de ellende lange tijd later.

Over welk 'type' "Siamese algeneter" gaat dit eigenlijk? Zo uit het hoofd meen ik dat minimaal een drietal soorten zo wordt genoemd namelijk en dan zijn we niets wijzer als tussen die soorten verschillen zitten.

~ Ivo

Ik heb als het goed is de Crossocheilus siamensis en las dat soorten door elkaar gehaald worden,. deze hebben een normale bek en 2 baardraden en worden max 12 cm. Dit schijnt de rustige soort te zijn, althans zo heb ik het gelezen voor de aanschaf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan