Wat is er nieuw

Enkele vragen

• Onderwerp starter Onderwerp starter BrittS
  • Startdatum Startdatum
B

BrittS

Guest
Hallo,

Afgelopen dinsdag ben ik gestart met het inrichten van mijn aquarium. Dit is de set-up tot nu toe:
-Superfish home 40
-Intern filter: superfish aqua flow 100

Plantenbestand:
Anubias nana
Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
Cryptocoryne parva
Staurogyne porto velho
Ludwigia mullertii

Plantenvoeding: Ik voeg iedere dag easycarbo toe, en wekelijks profito. Ook heb ik wat kleibolletjes bij sommige plantenwortels gestoken.

Ik heb nog geen waterwaardes kunnen meten helaas.

Ik heb echter enkele korte vraagjes:
-Ik zie dat er een soort van witte waas op mijn spiderwood groeit. Ik heb al gelezen dat dit in principe weinig kwaad kan, maar ik zou hier graag nog bevestiging over willen.
-Ik laat het licht nu zo'n 7 uur per dag aan. Op de Superfish home 40 kun je instellen met welke intensiteit je het licht kunt laten branden, ik heb hem de afgelopen dagen op de hoogste stand staan. Kan dit kwaad? Of kan ik dit beter aanpassen?
-Ook vroeg ik mij af of het filter en het warmte elementje volledig onderwater geplaatst kunnen worden? Zo ja, is het verstandig het aquarium wat meer tot de rand te vullen.
-Hebben jullie nog advies of opmerkingen over mijn plantenbestand?
-Hebben jullie nog algemene adviezen, over de inrichting, etc?

WhatsApp Image 2018-10-07 at 11.24.04.jpeg
WhatsApp Image 2018-10-07 at 11.24.05.jpeg

Ik hoor het graag!

Groetjes Britt

Leuk bakje en mooi stuk hout!

Een antwoord op je eerste vragen.

-Ik zie dat er een soort van witte waas op mijn spiderwood groeit. Ik heb al gelezen dat dit in principe weinig kwaad kan, maar ik zou hier graag nog bevestiging over willen.
-Ik laat het licht nu zo'n 7 uur per dag aan. Op de Superfish home 40 kun je instellen met welke intensiteit je het licht kunt laten branden, ik heb hem de afgelopen dagen op de hoogste stand staan. Kan dit kwaad? Of kan ik dit beter aanpassen?
-Ook vroeg ik mij af of het filter en het warmte elementje volledig onderwater geplaatst kunnen worden? Zo ja, is het verstandig het aquarium wat meer tot de rand te vullen.

Die witte waas is een schimmel en trekt vanzelf weg, kan wel een paar weken duren en het kan nog erger (dikker) worden. Het helpt een beetje als je het verwijdert (onder de douchekraan of weg hevelt) maar het zal altijd weer terugkomen, wel vaak in mindere mate.

Je mag je licht best 8 uur per dag aan zetten. Die Home bakjes (ik heb de 80) hebben best zwak licht dus je mag hem gerust op volle sterkte laten branden. No problem.

Het filter en de verwarming mogen zeker helemaal onder water. Zo te zien mag je het aquarium ook nog verder vullen. Ik vul hem zelfs tot 2 cm onder de rand.

Hallo Britt/

Met 3 dagen zitten er nog geen bacterie in. Doe er wat vlokvoer, tussen duim en wijsvinger. verkruimelen ,.
Dat brengt de bacterie op gang. en de halen die waas weg..

Filter mag onder water. Verwarming tot de water lijn.

Wat wilde je er in zetten, welke vissen. ? is weinig keus,he.

Ik heb dit bakje ook gehad en heb altijd het licht op de hoogste stand gehad en dat zo n 8 uur per dag. Die schimmel hoort vaak bij de opstart en kan geen kwaad en trekt zoals al is gezegd wel weg.

Mag ,ja. doe het nooit. Gebruik ze weinig. Heb een centrale. waar ze ook helemaal onder water liggen.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb ondertussen het aquarium al wat aangevuld en de verlichting zal ik een uurtje langer laten branden. Heel erg bedankt. Er is inderdaad weinig keus in vissoorten, ik denk dat ik het ook maar bij vuurgarnaaltjes laat. Ik weet het nog niet helemaal zeker. De gezondheid van de diertjes gaat sowieso voor. Dus ik denk er nog even goed over na.

Als iemand nog verdere op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag!

Groetjes Britt

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb ondertussen het aquarium al wat aangevuld en de verlichting zal ik een uurtje langer laten branden. Heel erg bedankt. Er is inderdaad weinig keus in vissoorten, ik denk dat ik het ook maar bij vuurgarnaaltjes laat. Ik weet het nog niet helemaal zeker. De gezondheid van de diertjes gaat sowieso voor. Dus ik denk er nog even goed over na.

Als iemand nog verdere op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag!

Groetjes Britt
Met Easycarbo en plantenvoeding moet je oppassen met garnalen. Het fijne weet ik er niet van, maar daar zal iemand anders nog wel meer over weten te vertellen.

Je filter is niet veilig voor garnalen, maar wel veilig te maken met wat aanpassingen. Velen kiezen echter voor de mini-pat https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-pat-mini.html
Die is volledig veilig voor garnalen zonder aanpassingen. Eventueel is het zo te maken dat je twee sponzen hebt. Ik weet niet precies welk onderdeel erop past maar ook hier zal nog wel iemand iets zinnigs over weten te zeggen.

Verkruimel je ook af en toe wat voer tijdens het indraaien zodat de goede bacteriën die je in je filter wil hebben wat te eten hebben?

Ondertussen meer kennis van zaken?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan