Enorme garnaal


Schaaldieren groeien door tot ze sterven. Dat is simpelweg hoe schaaldieren in elkaar zitten. Gaan ze langzamer groeien? Zeker! Maar het houdt nooit op.
Garnalen zijn vaak snel op hun verwachte grootte en stel dat dit binnen een jaar is dan moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen groei meer waarneem tot de dag dat ze doodgaan. Vaak is dat na 1,5 tot 2 jaar maar in dat laatste jaar zie ik ze niet meer groeien. Wel verschalen uiteraard.
 
Garnalen zijn vaak snel op hun verwachte grootte en stel dat dit binnen een jaar is dan moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen groei meer waarneem tot de dag dat ze doodgaan. Vaak is dat na 1,5 tot 2 jaar maar in dat laatste jaar zie ik ze niet meer groeien. Wel verschalen uiteraard.
Bij elke verschaling groeit de garnaal, dus ze groeien sowieso. Verschaling gebeurt ENKEL omdat het lijf te groot wordt voor zijn schaal.
 
Ok, nooit geweten dus ook als ik denk dat hij na een jaar is uitgegroeid verschaald de garnaal nog maar die groei zul je met het oog niet kunnen waarnemen.
Ze doen het dus niet zonder te groeien.
 
dus je moet je garnalen kouder houden, leven ze langer en worden ze groter? Wat is dan de temperatuur waarbij ze de max grootte bereiken en ze zich nog prettig voelen en goed blijven groeien?
 
dus je moet je garnalen kouder houden, leven ze langer en worden ze groter? Wat is dan de temperatuur waarbij ze de max grootte bereiken en ze zich nog prettig voelen en goed blijven groeien?
Dat moet je aan je garnalen vragen Andre:DD:pp
 
dus je moet je garnalen kouder houden, leven ze langer en worden ze groter? Wat is dan de temperatuur waarbij ze de max grootte bereiken en ze zich nog prettig voelen en goed blijven groeien?
Zoals te zien in dit geval is groter worden niet altijd beter, maar als je ze op het lagere eind van hun aangeraden temperatuurbereik houdt kan het niet mis gaan.
 
dus je moet je garnalen kouder houden, leven ze langer en worden ze groter? Wat is dan de temperatuur waarbij ze de max grootte bereiken en ze zich nog prettig voelen en goed blijven groeien?
Dat ze langer leven betekent niet perse dat ze groter worden. Er worden in dit topic best veel conclusies getrokken die niet onderbouwt zijn. Wie weet is het zo dat ze 2x zo lang leven en 3x zo traag groeien door kouder water(bij wijze van spreken) dan gaat bovenstaande niet op.
 
Of ze zijn uit zichzelf zo groot geworden, of @RensY heeft ze stiekem in de vijver bij de kleinere garnalen gedaan 😏 (ze hadden er op 1 april al uitgemoeten maar het liep uit de hand)😂
 
Ondertussen beseft ts in eens toch dat ze zelf die 2 grote garnalen heeft toegevoegd en durft het niet toe te geven omdat we er al te diep in zitten nu 😂 je weet het maar nooit met die garnalen. Misschien hebben ze te veel groente gegeten en zijn ze gewoon daarom zo groot en sterk, zoals mn moeder altijd zei. Of ze hebben gewoon besloten om groter te worden. Dan kan je er niet meer omheen he als het besluit er eenmaal ligt.

blijft de vraag nog steeds wat voor garnalen het zijn. Ik zou er graag een groepje van in mijn aquarium willen hebben.
 
blijft de vraag nog steeds wat voor garnalen het zijn. Ik zou er graag een groepje van in mijn aquarium willen hebben.
Het zijn gewoon garnalen die je zelf hebt toegevoegd? Cardina garnalen als ik het goed heb. Daar zijn 100de verschillende soorten van maar het kan niet zo zijn dat ze uit de lucht gekomen zijn natuurlijk. De enige manier om zulke grote garnalen te krijgen is door ze in een grote leefomgeving te zetten met kouder water. Dat stimuleert hun groei en vertraagt het verouderingsproces. Dat is 1 van de enige logische verklaringen. Ik denk dat als deze 2 jonkies krijgen het gewoon kleine garnalen blijft omdat het niet de genen zijn maar de leefomgeving die ze zo maakt.

Vergelijk het maar met iemand die naar de sportschool gaat en iemand die nooit zn spieren gebruikt. Maar het betekend niet perse dat ze gezonder of sterker zijn dan de andere garnalen. De natuur heeft het zo bedoelt om onder gemiddelde omstandigheden een gemiddelde te bereiken en in uiterste gevallen krijg je dus uiterste gevallen zoals dit denk ik. Denk dat de enige manier om er echt achter te komen databases door te scrollen over verschillende cardina's of ze te laten onderzoeken door een wetenschapper ofzo 😛
 
Ondertussen beseft ts in eens toch dat ze zelf die 2 grote garnalen heeft toegevoegd en durft het niet toe te geven omdat we er al te diep in zitten nu 😂 je weet het maar nooit met die garnalen. Misschien hebben ze te veel groente gegeten en zijn ze gewoon daarom zo groot en sterk, zoals mn moeder altijd zei. Of ze hebben gewoon besloten om groter te worden. Dan kan je er niet meer omheen he als het besluit er eenmaal ligt.
Hoe kom je erbij dat ik zelf twee grote garnalen heb toegevoegd? Ik heb ooit een groepje uitgeselecteerde neo’s gekocht en toegevoegd. Als ik een vreemde soort had toegevoegd dan had ik dat wel toegegeven. Vergissen kan.
 
Even een kleine update: de twee enorme dames leven nog steeds en zitten nog steeds in mijn aquarium. Hun kleine soortgenootjes zijn allemaal al zwanger geweest maar de dames dus niet, misschien toch te oud of toch geen neo’s? Wel heb ik een hele grote vervelling in de bak gezien. Ik heb later een aantal xl japonica’s in de bak erbij gedaan maar de twee dames doen qua grootte niet voor ze onder.
 
Hoe kom je erbij dat ik zelf twee grote garnalen heb toegevoegd? Ik heb ooit een groepje uitgeselecteerde neo’s gekocht en toegevoegd. Als ik een vreemde soort had toegevoegd dan had ik dat wel toegegeven. Vergissen kan.
Ik denk dat dit een grapje is;)
 
Ik denk dat dit een grapje is;)
nadat ik gereageerd had en het nog eens las kwam ik ook tot die conclusie. Dus don1262, sorry voor mijn overhaaste reactie.
 
@Yilleke Ik zie nu pas dit topic. Misschien heb je wel een Caridina babaulti. Ik had ooit een garnaal die er net zo uitzag en duidelijk groter was dan normale neocaridina's. Kan mijn post daarover niet meer terugvinden. Hoe groot was hij ook alweer... 4 cm of zo? Ik zag hem niet zo vaak, maar hij is best oud geworden.
 
@Yilleke Ik zie nu pas dit topic. Misschien heb je wel een Caridina babaulti. Ik had ooit een garnaal die er net zo uitzag en duidelijk groter was dan normale neocaridina's. Kan mijn post daarover niet meer terugvinden. Hoe groot was hij ook alweer... 4 cm of zo? Ik zag hem niet zo vaak, maar hij is best oud geworden.
Ik had de babaulti ook genoemd, maar de karakteristieke oogpupil van die soort ontbreekt.
 
Ik had de babaulti ook genoemd, maar de karakteristieke oogpupil van die soort ontbreekt.
Wat is jouw oordeel over deze? :

(Want daarvan dacht ik destijds dat het een babaulti moest zijn.)

(Ik wil dit topic niet kapen verder.)

IMG_20181025_143555.jpg


IMG_20181025_143358.jpg
 
Mijn eerste ingeving is een gewone neocaridina davidii, maar het is moeilijk oordelen.
 
Hoe kom je erbij dat ik zelf twee grote garnalen heb toegevoegd? Ik heb ooit een groepje uitgeselecteerde neo’s gekocht en toegevoegd. Als ik een vreemde soort had toegevoegd dan had ik dat wel toegegeven. Vergissen kan.
Is een grapje :)
 
Ik had malawa garnalen in exact dezelfde bruine kleur met rugstreep. En de dames werden ook vrij groot. Dus daar doen deze dames me het meest aan denken.
 
@Yilleke Ik zie nu pas dit topic. Misschien heb je wel een Caridina babaulti. Ik had ooit een garnaal die er net zo uitzag en duidelijk groter was dan normale neocaridina's. Kan mijn post daarover niet meer terugvinden. Hoe groot was hij ook alweer... 4 cm of zo? Ik zag hem niet zo vaak, maar hij is best oud geworden.
Ze lijken er wel veel op, ik zal eens kijken of ik die pupillen kan ontdekken. wel een mooie soort dus ik ga eens kijken of ik er nog een aantal bij kan kopen. Als deze dames dan ook zwanger worden dan weet ik ook of het babaulti’s zijn.
 
zijn dit de pupillen waar over gesproken wordt?
 

Bijlagen

  • 6343BDC6-4E0D-4255-93BF-50313469D59B.jpeg
    6343BDC6-4E0D-4255-93BF-50313469D59B.jpeg
    129.8 KB · Weergaven: 45

Terug
Bovenaan