Enthousiast een vissenbestand aangelegd, maar welke heb ik nou eigenlijk??!


P

p.lankhaar

Guest
Een aantal van jullie heeft mogelijk mijn vorige topic al gezien onder filters en pompen.
Eind februari begonnen, zeer enthousiast vissen gekocht, maar geen idee welke types ik nu eigenlijk allemaal heb. En voordat ik aan mijn grote idealen begin, vooral kweek, lijkt het me handig om mijn vissen bestand te indexeren.

Ik heb van mijn plezierbak foto's gemaakt en hoop dat jullie mij willen helpen om mijn vissen de juiste namen te geven. :p


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg


RLyeyDkktAP2IvINC4VmYAAV2XnQf9-a.jpeg
[/quote]
 
Ik zie in elk geval
Rouwtetra
Black molly's (dalmatiers en goud/zwarten)
Platy's
Zwaarddragers
Kersenbuiken
Congozalmen
Gourami
Betta
En een soort regenboogzalm?

Even eerlijk, heb jij uberhaupt wel iets opgezocht over deze vissen voordat je ze lukraak bij elkaar in de bak stopte?
 
Ja en nee, ik heb niet gegoogled naar de vissen alvorens ze in mijn bak zaten. Wel heb ik in de vissenwinkel plaatjes laten zien en ze bij 2 winkels gekocht die mij vertrouwd overkwamen.

Hun zeiden dan regelmatig, die zou ik niet doen, en deze kun je wel doen.
Op basis van de informatie van deze viswinkel "kenners" is deze collectie tot stand gekomen.
Niet goed, begint mijn onderbuik gevoel zo langzaam aan te zeggen. :p

Dat was ook al een opmerking op het andere topic. Zie een beetje orde in je bestand aan te brengen.
En hoe kan ik dat nu het beste aan gaan pakken?
 
Ik ben al 11 jaar lid van dit forum en dit is het aller slechtste bestand wat ik ooit hier heb gezien.

- Rustige soorten bij drukke soorten.
- Soorten die uitgesproken koel willen zitten met vissen die he graag vrij warm hebben.
- Liefhebbers van dierlijk voedsel en liefhebbers van plantaardige voeding.

Ik zie.

- kersenbuiken
- Rouwtetra
- Platy's
- Zwaarddragers
- Vijfstreepbarbelen
- Sumatranen (wildvorm en de groene)
- Zwarte fantoomzalmen
- Dwerggoeramie
- Diamantgoeramie
- Blackmollie's
- Dalmatiermollie's
- Goudmollie's
- Congozalm
- Zoenvis
- Betta splendens
- Melanotaenia boeseman
- Danio choprae
- Goudgoeramie
- Chinese danio's
- Coydoras aeneus
- Pterygoplichthys pardalis
- Hockeystick

Maximaal 5 soorten in een bak is aan te raden (Oppervlaktebewoners, middenbewoners, bodembewoners, een koppeltje van iets, en eventueel een solitaire algeneter).

De winkels waar je bent gewest waren zeker de firma's O. Plichter en B de Haas? :p
 
nou dat is een hele bonte verzameling :D

zoals botia al aangaf zitten sommige te warm/koud
te druk/rustig

en heb je inderdaad vissen die voorkeur hebben voor groen en vissen die voorkeur hebben voor vlees voer

buiten dat zijn de meeste ook groepsdieren en zitten die met te weinig van 1 soort erin.

ik zou aanraden:

maak een leuk bestand met een paar aantal vissen, breid deze zonodig uit en zoek/maak voor de rest een andere plek
 
Een Kerritetra en een Apistogramma cacatuoides zit er ook nog in. ;)

En het moest Melanotaenia boesemani zijn ipv Melanotaenia boeseman
 
En Ancistrus cf. cirrhosus (links van de schatkist, vooraan, op de eerste en de laatste foto).
 
Ook nog een
corydoras aneus
corydoras sternbai
 
En ik zou de plantjes uit de mandjes halen.
De rest is al gezegd.
 
Ik zie nog meer :(
Ik zie een bijlzalm soortje
Guppen
En geen 1 ancistrus maar 2...

Ook zie ik nog een "algeneter" soort op de laatste foto links onder op de Mosbal.
Siamese algeneter? Of een gouden kweek variant van de ancistrus?

De molly's zijn ook heel mager trouwens.
 
Cory zei:
En Ancistrus cf. cirrhosus (links van de schatkist, vooraan, op de eerste en de laatste foto).
Dat is duidelijk een Pterygoplichthys pardalis.
 
Ik zie volgens mij ook nog Hyphessobrycon herbertaxelrodi (zwarte neon) .....
 
Kortom, een heel enthousiaste beginneling is weer eens flink financieel te grazen genomen door de commercie.
Wat denk wat deze verzameling gekost heeft? Nog afgezien van de ellende die dit op termijn voor deze newbee en zijn vissies meebrengt, is hij niet geholpen met kreten als : het slechte bestand enz, enz.

Zeker beginners weten vaak de diverse fora helemaal niet te vinden, en als ze dan al een raar gevoel bij hun aankopen krijgen en dan geen raad krijgen maar afgebrand worden ( al dan niet terecht) zijn dan vaak zo gefrustreerd dat ze de hobby en de fora de rug toekeren!

Immers het planten bestand is ook niet je van het, en idd het visbestand dient absoluut aanpassing.
Maar gun deze newbee de tijd, en geef hem raad hoe hij e.e.a. dan op termijn wel de juiste dingen doet, zonder kreten als dit klopt niet en dat is niet goed.

Pff, moest dit even kwijt, komt veel te vaak voor dit opgewonden gedoe, als een newbee zich hier presenteert.

:koffie:
 
Even wat anders.
Hoe lang draait je bak al? Aangezien er nog redelijk wat plantjes in de mandjes zitten? En wat zijn de afmetingen?

Als ik jou was zou ik kiezen welke vis je absoluut wilt houden. En bouw daarna je bestand hier om heen. Er zijn goede websites te vinden over allerlij soorten vissen. Je kan met deze wirwar een leuk aangepast bestandje maken. Lettende op temp , waterwaardes, groepsdieren ja of nee etc.

Je zou eens kunnen kijken hier op het forum maar ook op bijv.
Www.hobbykwekers.nl
Of
http://aquavisie.retry.org/Database/database.html
Of
http://www.seriouslyfish.com/( let wel. Is in het engels )

Lees je goed in en pas daarna je bestand aan.

Zo te zien op de fotos heb je de ruimte om een mooie bak te maken.

En wees niet bang om vragen te stellen. Daar zijn we met zn alle voor om bijv jou toch ook te kunnen helpen en uiteindelijk te laten genieten van deze hobby.
 
En haal.aub zsm de betta eruit. Deze zal hoogst waarschijnlijk volledig gestresst en volledig kaalgevreten zijn binnen nu en 3 dagen met de dood tot gevolg. Ondere ander door de sumatranen ( geduchte vinnenbijters)
 
JoeriD zei:
Ondere ander door de sumatranen ( geduchte vinnenbijters)
Weer zo'n aanhanger van dat fabeltje...
Sumatranen en andere barbelen zijn niet van zichzelf vinnenbijters.
Dat worden ze (of dat kan gebeuren), indien verkeerd gehuisvest. Schuld van de eigenaar dus, niet van de vissen.
 
Mascha&Ivo zei:
JoeriD zei:
Ondere ander door de sumatranen ( geduchte vinnenbijters)
Weer zo'n aanhanger van dat fabeltje...
Sumatranen en andere barbelen zijn niet van zichzelf vinnenbijters.
Dat worden ze (of dat kan gebeuren), indien verkeerd gehuisvest. Schuld van de eigenaar dus, niet van de vissen.

Hier worden ze niet goed gehuisvest dus dan is er wel degelijk een kans dat ze vinnenbijters worden. :)
 
Zie ook nog een corydoras trillineatus :)
 
Nickey zei:
Mascha&Ivo zei:
JoeriD zei:
Ondere ander door de sumatranen ( geduchte vinnenbijters)
Weer zo'n aanhanger van dat fabeltje...
Sumatranen en andere barbelen zijn niet van zichzelf vinnenbijters.
Dat worden ze (of dat kan gebeuren), indien verkeerd gehuisvest. Schuld van de eigenaar dus, niet van de vissen.

Hier worden ze niet goed gehuisvest dus dan is er wel degelijk een kans dat ze vinnenbijters worden. :)
Is dat zo? Vertel dan eens waarom...
Bakmaat is met 1 meter 20 absoluut aan de goede kant voor deze actieve zwemmers en ze zijn op zijn minst met een aantal...
Nee, de conclusie was op toch wel wat voorbarig te noemen. Dat het mis zou gaan is zeker geen gegeven in deze situatie.
 
Mascha&Ivo zei:
Nickey zei:
Mascha&Ivo zei:
JoeriD zei:
Ondere ander door de sumatranen ( geduchte vinnenbijters)
Weer zo'n aanhanger van dat fabeltje...
Sumatranen en andere barbelen zijn niet van zichzelf vinnenbijters.
Dat worden ze (of dat kan gebeuren), indien verkeerd gehuisvest. Schuld van de eigenaar dus, niet van de vissen.

Hier worden ze niet goed gehuisvest dus dan is er wel degelijk een kans dat ze vinnenbijters worden. :)
Dat het mis zou gaan is zeker geen gegeven in deze situatie.


Ik heb dat niet gezecht, dat dat zeker is. Ik zij alleen dat er wel een degelijke kans was. :)

Ik kan het mis hebben hoor, daar niet van, maar als ik al die soorten vissen bekijk, veel andere soorten vissen etc...
 
De vraag aan jou was dus wat er verkeerd is. Je stelt immers zonder enig voorbehoud dat ze niet goed (=verkeerd) gehuisvest worden.
Dat de conclusie voorbarig was, ging over het bericht van Joeri (die al net zo stellig was).
 
Laten we niet elkaar gaan afzeiken en discussies voeren over een welles nietes verhaal maar deze persoon helpen. Mits hij/zij nog reageert.

En valse aannamens ( zoals die van mij bijv) mogen gecorrigeerd worden uiteraard. Maar dat kan wel op een normale manier ipv " weer zon aanhanger van een fabeltje" . Hier kunnen we alleen lering uit trekken.
 
Ik denk ook dat het de TS wel duidelijk is dat het bestand niet is wat het hoort te zijn en dat daar snel iets aan gedaan moet worden.
We kunnen ons dan denk ik ook beter richten op het verder helpen van de TS als hij een idee heeft van wat hij of zij in de bak wil houden ;).
 
JoeriD zei:
Laten we niet elkaar gaan afzeiken en discussies voeren over een welles nietes verhaal maar deze persoon helpen. Mits hij/zij nog reageert.

En valse aannamens ( zoals die van mij bijv) mogen gecorrigeerd worden uiteraard. Maar dat kan wel op een normale manier ipv " weer zon aanhanger van een fabeltje" . Hier kunnen we alleen lering uit trekken.


Daar ben ik het mee eens.
Ik hoop ook dat ts nog reageert, zulke reacties ha hij denk ik niet verwacht...
 
Dan zijn we het er denk ik over eens dat we nu weer on topic kunnen gaan ;).
De vissen die in de bak zitten zijn al benoemd voor zover ik dat kan zien dus de volgende zet is dan denk ik aan de TS.
 
Laten we hopen dat hij nog reageerd. Dan kunnen we hem/haar idd helpen om.t bestand aan te passe zodat hij/zij ook kan gaan genieten van zn visjes:)
 
Nickey zei:
Ik hoop ook dat ts nog reageert, zulke reacties ha hij denk ik niet verwacht...
JoeriD zei:
Laten we hopen dat hij nog reageerd.
Als jullie de andere berichten van p.lankhaar eens zouden bekijken zien jullie dat hij/zij al wel voorbereid zal zijn geweest en alsnog zijn vragen heeft gesteld. Verwachting: zal wel loslopen ;)
 
Iedereen allereerst heel heel hartelijk bedankt voor de overweldigende reacties en goedbedoelde adviezen.

Het is in ieder geval een heel druk forum met heel veel kennis. En dat mag ik wel! Vooral de reactie van Bigsmoke heb ik met een grote grijns gelezen.

Ben niet altijd heel snel in staat om te reageren. Mijn werk speelt ook nog een functie in mijn leven...

Ik ben zojuist begonnen met een Excel bestand.
Alle soorten vissen die ik in dit topic voorbij heb zien komen, plaats ik in dat bestand.
Momenteel heb ik de volgende kolommen aangemaakt:

Type Vis
Afbeelding
Ideale PH/GH
Temperament
Voeding
Type bewoner (bodem/oppervlakte/midden)
Temperatuur
Druk/rustig
Kweek

Nog meer kolommen van belang?
Deze ga ik allemaal invullen en dan heb ik denk wel een behoorlijk goed beeld van mijn vriendjes, de waterbewoners.
Daarna kan ik dan een keuze gaan maken. Wel blijf ik een liefhebber van veel vissen. Ik heb mijn 260 liter bak niet gekocht om heel af en toe een visje te moeten gaan zoeken. Alleen mijn bestand moet kleiner, en de vissen moeten qua karakter meer op elkaar aansluiten. Dat heb ik al geleerd.

Nog even een enkele reactie op wat opmerkingen:
Ben ik bij O. Plichter geweest? Ik denk het. Toen ik mijn allereerste 63 liter bakje ging halen eind februari zei de man in de dierenshop letterlijk: een tropisch bakje is enorm eenvoudig. Eigenlijk past bijna alles wel bij elkaar.
Niets blijkt dus minder waar te zijn.

Die opmerking over die Betta begrijp ik niet. Die zit er al bijna vanaf het begin in en hij doet het perfect.
 
Lijkt erop dat je de belangrijkste zaken en eigenschappen wel te pakken hebt. Wat bedoel je precies met "type vis" ?


In een uitgebelanceerd bestand met zoals Botia bijvoorbeeld zei 5 soorten (voor jouw formaat aquarium goed te doen, mits combinaties kloppen) hoef je heus geen vissen te gaan zoeken. Integendeel, je zult eerder natuurlijk gedrag gaan zien. Als het goed is zul je dat gaan waarderen boven atypisch gedrag dat het gevolg kan en haast moet zijn bij zo'n soort van postzegelverzameling als je nu hebt. Dat weet je ondertussen zo te zien ook al.


De opmerkingen over de Betta is uitgebreid over gesproken. Dat zijn vinnen vescheurd zouden of zullen gaan worden en hij het met de dood zou moeten bekopen in je aquarium was veel te voorbarig. Wel is het zo dat Betta's uitermate gesteld zijn op hun rust en rustig is wat het niet echt zal zijn in jouw aquarium. Optimaal tot zijn recht zal meneer dan vermoedelijk ook niet komen. Ook dat heb je zelf al door zo te lezen.
 
En rust is wat er nu ontbreekt in de bak.
Laat ik mijn eerdere post herstellen door te zeggen dat je betta ( ook al doet hij het goed wat alleen maar fijn is) door drukte van andere vissen in je bak gestresst kan raken. Wat hem een zwakkere vis kan maken waardoor het zou kunnen dat hij aangevallen wordt door andere vissen. Ik moet wel eerlijk vermelden, en ik denk dat andere het daarmee eens zijn, dat de combi van een betta met gouramis niet handig is. Daar ze zich allemaal graag in de bovenste laag bevinden en gouramis territoriaal kunnen zijn. Wat ten koste gaat van de zwakste.
Je bent goed op weg absoluut en ik hoop dat je straks een mooi bestand overhoud wat volledig naar jou wens is en natuurlijk goed bij elkaar past en ook kan:)
 
Ik hoop dat je er wat moois van maakt, en dat het uiteindelijk veel plezier oplevert!
Goed dat je je vragen hier stelt, want er klopt vaak veel niet van de gegeven informatie van dierenwinkels/Speciaalzaken

Veel succes ;)


Gr, Storm
 
p.lankhaar zei:
Kweek

Nog meer kolommen van belang?
Deze ga ik allemaal invullen en dan heb ik denk wel een behoorlijk goed beeld van mijn vriendjes, de waterbewoners.
Daarna kan ik dan een keuze gaan maken. Wel blijf ik een liefhebber van veel vissen. Ik heb mijn 260 liter bak niet gekocht om heel af en toe een visje te moeten gaan zoeken. Alleen mijn bestand moet kleiner, en de vissen moeten qua karakter meer op elkaar aansluiten. Dat heb ik al geleerd.
Het is wel zodat je in zwaar bevolkte tropische bakken vaak meer stress hebt, ziekten en het vaak eerder stressvol is om naar te kijken dan ontspannend.

Als ik zo je wensen hoor denk ik dat je beter kan gaan voor een Malawi bak. Veel kleur en dan moet je juist wat gaan overbevolken om de agressie beter te verdelen.

Voorbeeld van een Malawibak.
Xq7pftJZEM2PIdCJV1vlJZQQhjrBO8yq.jpeg
 
De gup, de platy en de molly zijn levendbarende vissen. Deze vissen kweken als konijnen en voor je het weet heb je overbevolking. Dit zal nu niet aan de orde zijn omdat bv de kersenbuik de jongen wel opeet en er nog niet genoeg groen is waar de jongen zich tussen kunnen verstoppen. Als je kiest om met deze vissen verder te gaan is het handig om van te voren te weten of je de jongen kwijt kunt bij bv een winkel of bij iemand die ze als levend voer gebruikt. Dit klinkt cru maar zo is de natuur nu eenmaal. Het is al gezegd maar als je voor een bak met planten gaat dan kun je ze beter uit de potjes halen en in de bodem planten. De plantjes staan nu in glaswol en dat moet absoluut tussen de wortels uitgepeuterd worden.
 
BigSmoke zei:
Kortom, een heel enthousiaste beginneling is weer eens flink financieel te grazen genomen door de commercie.
Wat denk wat deze verzameling gekost heeft? Nog afgezien van de ellende die dit op termijn voor deze newbee en zijn vissies meebrengt, is hij niet geholpen met kreten als : het slechte bestand enz, enz.

Zeker beginners weten vaak de diverse fora helemaal niet te vinden, en als ze dan al een raar gevoel bij hun aankopen krijgen en dan geen raad krijgen maar afgebrand worden ( al dan niet terecht) zijn dan vaak zo gefrustreerd dat ze de hobby en de fora de rug toekeren!

Immers het planten bestand is ook niet je van het, en idd het visbestand dient absoluut aanpassing.
Maar gun deze newbee de tijd, en geef hem raad hoe hij e.e.a. dan op termijn wel de juiste dingen doet, zonder kreten als dit klopt niet en dat is niet goed.

Pff, moest dit even kwijt, komt veel te vaak voor dit opgewonden gedoe, als een newbee zich hier presenteert.

:koffie:

+1 voor bigsmoke, omdat hij me de woorden uit de mond neemt.

+1 omdat de TS zijn best doet van zijn aquarium iets moois te maken met de nodige horten en stoten!!!
 
Rikkert zei:
En ik zou de plantjes uit de mandjes halen.
De rest is al gezegd.

Dat is inderdaad wel beter. Alleen wil het niet goed groeien in alleen het grind, en daarom is het nu zo. Dat was ook een tip van iemand.
In mijn tweede bak heb ik al een wijs besluit genomen en eerst zand op de bodem gedaan en daar overheen pas grind.
Maar hoe ga ik dat nu dan het beste oplossen?

JoeriD zei:
Hoe lang draait je bak al?

Vanaf pakweg half april

Mascha&Ivo zei:
Lijkt erop dat je de belangrijkste zaken en eigenschappen wel te pakken hebt. Wat bedoel je precies met "type vis" ?

Het type vis is heel simpel alle exemplaren die hierboven opgesomd zijn, dus kersenbuik, maanvis, Gourami, e.d.

JoeriD zei:
Ik moet wel eerlijk vermelden, en ik denk dat andere het daarmee eens zijn, dat de combi van een betta met gouramis niet handig is. Daar ze zich allemaal graag in de bovenste laag bevinden en gouramis territoriaal kunnen zijn. Wat ten koste gaat van de zwakste.

Dat geloof ik gelijk. Als ik naar het gedrag van mijn vissen kijk, valt het mij op dat ze bijna allemaal bovenin door elkaar heen zwemmen, in plaats van zich te verspreiden door de bak heen. Ook zijn de meeste gourami's doodgegaan, en nog schep ik er regelmatig eentje uit. Dat zal allemaal wel te maken hebben met het klimaat van de bak, helaas.
 

Terug
Bovenaan