Enthousiast een vissenbestand aangelegd, maar welke heb ik nou eigenlijk??!


Dat zou goed kunnen. .aa zeker weten doe je natuurlijk nooit. Daarom.zei ik ook probeer 1 sport vis te houden doe je echr graag wilt houde . En bouw daar je bestand omheen:) maar gaat helemaal goed komen.

Je kan kleibollen bij de wortels van de plantjes stoppen. Extra voeding is nooit verkeerd
 
Ik gebruik zelf nutriballs van dennerle en die doen hun werk goed
 
En ik zou de plantjes uit de mandjes halen.
De rest is al gezegd.


Dat is inderdaad wel beter. Alleen wil het niet goed groeien in alleen het grind, en daarom is het nu zo. Dat was ook een tip van iemand.
In mijn tweede bak heb ik al een wijs besluit genomen en eerst zand op de bodem gedaan en daar overheen pas grind.
Maar hoe ga ik dat nu dan het beste oplossen?


Hoe ga je dit oplossen?

In elk geval niet door zand en grind te mengen. Dit heeft echt geen nut. Planten groeien prima in alleen grind. Uiteraard hebben sommige een voedingsballetje bij de wortels nodig en/of vloeibare voeding dat je aan het water toevoegt.

Plantjes in het glaswol in de potjes houden is echt een slechte tip geweest van die iemand. Natuurlijk worden ze zo verkocht, maar dat is maar voor tijdelijk.

Dat je planten niet goed groeien heeft echt een andere oorzaak.
-Haal de plantjes uit de potjes
-Verwijder al het steenwol desnoods met een pincet
-Verwijder alle dode worteltjes
-Verwijder alle dode en beschadigde bladeren
-Knip een puntje van de worteltjes af
-Stop een voedingsbolletje in het grind onder de wortels (in dien nodig)
-En plaats het plantje in het grind
-Kijk per plantje hoe ver je het in het grind kan steken (sommige mogen niet eens met de wortels in het grind)

Het is normaal dat planten in het begin moeten wennen aan het leven onder water. De meeste worden namelijk boven water gekweekt.

Voeg eventueel iets van vloeibare plantenvoeding en easy carbo of Co2 toe.
Verwijder kapotte bladeren.

Net als bij vissen is het ook bij planten zo dat de ene beter tegen een bepaalde waterwaarde kan dan de ander.


Vind je enthousiasme super leuk en goed. Hoop dat je wat aan de tips hebt. Bij mij blijf ik de planten moeten snoeien en die staan bijna allemaal alleen in grind.

Heel veel succes!
 
Ik denk dart het zand en grind door het onderhoud wel zal gaan mengen en dan kun je verstopte bodem krijgen. Het is beter om 1 soort bodem te gebruiken.
Verder heeft Sanneke al veel goede tips gepost zie ik ;) .
 
jessicapilon zei:
Ik denk dart het zand en grind door het onderhoud wel zal gaan mengen en dan kun je verstopte bodem krijgen. Het is beter om 1 soort bodem te gebruiken.

Is dat zo? Alleen enkel zeer-fijn zand kan dicht slibben. Maar grind en zand?Als zand alleen niet dicht slibt, zou ik niet weten waarom grind er voor zorgt dat het wel dicht slibt.

Heb juist gehoord van een goede verkoper in een winkel dat dit juist beter is voor de wortels van de planten. Klinkt logisch. Meerdere structuren om met de wortels heen te gaan, toch!?
 
Ik wist het ook niet maar weet uit andere topics dat je beter geen verschillende bodems op elkaar kunt gebruiken. Dat gaat in de regel vaak door elkaar met eventueel gevolgen zoals ik beschreef.
Volgens mij kan het zand ervoor zorgen dat de ruimte tussen het grind dus dicht gaat zitten.
Als dit niet zo is dan hoor ik dat vast wel maar als het voor 2 soorten grind zo is dan dacht ik dat het met zand net zo zou werken.
Maar goed, wie ben ik ;).
 
In mijn Rio 125 heb ik achterin grind en voorin zand, gescheiden door muurtjes.

Sommige planten doen het beter in grind, andere in zand en vice versa.

Wat het grote voordeel van grind vind ik is dat de wortels makkelijk kunnen groeien door de ruimte tussen de steentjes.
Dat je met grind een dikkere bodem kunt maken zonder dat het dichtslibt zoals met zand. En de planten ook een dikkere bodem hebben om te wortelen.

In die zin begrijp ik zeker wat John bedoeld. Met het mengen van zand en grind, slibben de ruimtes dicht die het grind van zichzelf wel heeft. En gaat in mijn ogen de functie van grind teniet.


Het zand en grind zal in de loop der tijd altijd gaan mengen. Haal maar eens een plantje uit de bodem zonder dat het zand en grind mengt. Maar ook door de vissen die erin woelen en onze eigen handen.
 
Mooi uitgelegd Sanneke, jij wordt mijn woordvoerder denk ik ;) :thumbs:.
 
Whahaha is goed John ;)
 
Een aantal zaken die hier langs zijn gekomen, heb ik zojuist meegenomen in mijn antwoord op dit topic.

Ik heb nog een tweetal vissen in mijn bak waar ik de naam niet van ken. Deze twee:
th_Wat-is-dit-1.jpg


th_Wat-is-dit-2.jpg


Bij het tweede plaatje bedoel ik het zebra achtige visje.
Het zijn allebei wel agressievelingen. Als er een dode vis in de bak ligt, zijn deze 2 er samen met de kersenbuiken er ook als de kippen bij om hem op te kanen.

Heb in mijn andere topic al genoemd dat ik 7 van de 9 maanvissen terug verhuisd heb naar de andere bak.
Die 50 liter per vis waar vaak vanuit wordt gegaan, is dat nu exclusief of inclusief eventuele andere vissen?

In mijn tweede bak (120 liter kweekbak) zit nu alleen nog mijn koppeltje maanvissen met de L-nummers en de corydoras.
Is er een rustig vissensoort van scholenvissen uit mijn plezierbak die ik daar eventueel bij zou kunnen zetten zonder dat ze elkaar in de weg zitten?

Helaas is ook mijn zoenvis dood, evenals nog 2 of 3 anderen. Ik ben nog steeds bezig met mijn excel bestand, inventariseren wat er nu in zit. Als ik dat klaar heb, ga ik het ook hier posten. Tegen die tijd hoop ik dan ook bedacht te hebben met welke vissen ik daarna verder wil. Cychliden vind ik sowieso prachtig, om hun mooie kleuren. Maar dan moet dit vissenbestand zo goed als geheel weg waarschijnlijk. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte!
 
Chromobotia macracanthus, een vis die 20+ cm groot behoort te worden.
Botia lohachata (?)

p.lankhaar zei:
Die 50 liter per vis waar vaak vanuit wordt gegaan, is dat nu exclusief of inclusief eventuele andere vissen?
Te rekenen liters gaat over belasting van het water (vervuiling, zo men wilt) en is daarom exclusief andere vissen.
 
Clownbotia, zoals al genoemd en inderdaat de botia lohachata, zijn inderdaad etters als ze verkeerd gehouden worden ;)
Ik zie trouwens ook nog een corydoras panda die ik op de vorige foto's niet zag ;)
 
hele mooi vis overigens hoor :) alleen worden ze helaas veel te groot.

als ze dat niet werden had ik er ook wel een paar :juggle:
 
Nog even een opmerking over het mengen van bodembedekking met verschillende korrelgrootte.

Mijn ervaring leert dat het bodem medium met de KLEINSTE korrelgrootte op den duur altijd naar het punt het dichtste bij de bodem zal zakken en daar langzaam zal inklinken ( = verdichten). Ook za; dit medium zich, indien er ook maar de kleinste mogelijkheid daartoe bestaat, zover mogelijk naar het punt of zone ( lees voorgrond) bewegen waar de bodemlaag het dunste is.

Als je 3 cm zand neemt en daarop 3 cm grind, dan zal het gewicht van het grind het zand sneller doen inklinken dan, zonder grind erop, ook al omdat er geen vissen in het zand zullen kunnen woelen.

Ik ben er zelf uiteindelijk van overtuigd geraakt dat een bodem van afgerond grind met een doorsnee van 2-3 mm, het beste voldoet, al moet ik wel bij vertellen, dat een zandbodem en de door mij gebruikte bodemverwarming, niet echt bij elkaar passen.
 
Rubz zei:
BigSmoke zei:
Kortom, een heel enthousiaste beginneling is weer eens flink financieel te grazen genomen door de commercie.
Wat denk wat deze verzameling gekost heeft? Nog afgezien van de ellende die dit op termijn voor deze newbee en zijn vissies meebrengt, is hij niet geholpen met kreten als : het slechte bestand enz, enz.

Zeker beginners weten vaak de diverse fora helemaal niet te vinden, en als ze dan al een raar gevoel bij hun aankopen krijgen en dan geen raad krijgen maar afgebrand worden ( al dan niet terecht) zijn dan vaak zo gefrustreerd dat ze de hobby en de fora de rug toekeren!

Immers het planten bestand is ook niet je van het, en idd het visbestand dient absoluut aanpassing.
Maar gun deze newbee de tijd, en geef hem raad hoe hij e.e.a. dan op termijn wel de juiste dingen doet, zonder kreten als dit klopt niet en dat is niet goed.

Pff, moest dit even kwijt, komt veel te vaak voor dit opgewonden gedoe, als een newbee zich hier presenteert.

:koffie:

+1 voor bigsmoke, omdat hij me de woorden uit de mond neemt.

+1 omdat de TS zijn best doet van zijn aquarium iets moois te maken met de nodige horten en stoten!!!

�n +1 voor alle anderen!

Ik kan me niet voorstellen dat TS blij was met de eerste reacties en het is goed dat BigSmoke dat naar voren heeft gebracht.
Maar vervolgens heeft w�l iedereen laten merken dat alles positief bedoeld was, en een constructieve bijdrage aan de discussie geleverd.

En hier wordt ook duidelijk dat TS er vervolgens wel degelijk iets mee kan.

Zo horen we hier met elkaar om te gaan: bravo allemaal!
 

Terug
Bovenaan