Entree in Tanganyika...


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Zoals elders benoemd wil ik een start gaan maken met een Tanganyika bak. De bak staat inmiddels en nu is het dus tijd de inhoud vorm te gaan geven:
2023-03-26 15.48.01.jpg

Doel is daarbij om "voor zover redelijkerwijs haalbaar" biotoopcorrect te zijn. De eerste stappen zullen zijn: achterkand (zwart, schoolbordverf) en bodem. Voor de bodem ga ik uit van zand (0.4-0.8mm korrel). Ik zag bij de Hornbach de zakken 25kg wit zand, maar vond die wel erg ..... wit. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe oogt die als er water op staat, en kleurt het voldoende bij o.i.v. biologische activiteit en vuil wat zich eraan hecht? Ik lees ook veel over het filterzand van Wildkamp, maar op de website vind ik die er dan weer erg grauw uit zien. Is ieder soort filterzand met de juiste korrelgrootte bruikbar? Deze vond ik bijvoorbeeld mooi van kleur.
 
Er zit idd nog wel verschil in kleur. Ik heb uiteindelijk bij VKC filterzand gehaald omdat de welkoop het hier nu niet voor het grijpen had (wintertijd en ver weg gestopt). Vkc had 2 kleuren wat witter en een beetje die laatste die je zei en heb die ook gekozen. Maar je zou dus nog even bij een welkoop kunnen kijken bij je in de buurt.
 
Veel succes Peter en als je wil dan verplaatsen we het topic wel naar fotoalbum maar dat moet je maar aangeven als je dat wil.
 
Ik heb hier nog twee en een halve zak staan van dit;
DV_8_4671378_01_4c_NL_20190916083255.jpg


Bij interesse mag je ze komen halen. Ik zie dat je uit Eelde komt, naar Winschoten is de wereld niet denk ik. ;)
Ik heb hier ook nog (veld)keien liggen die ik nog over heb.
 
Als je de korrelgrootte hetzelfde houdt, kun je ook twee kleuren mengen. Het soortelijk gewicht ligt dan zo dicht bij elkaar dat het niet zal ontmengen. Dan kun je zelf een kleur maken die je mooi lijkt.
Echt wit zou ik in ieder geval niet doen. Je ziet er alles op en je vissen zijn ook niet zo heel gelukkig met zo'n witte bodem.
 
Mooie bak, veel plezier :DD
Ga je de linkerkant ook zwart maken, zo zijn je kabels ook uit het zicht?
Ja, denk het wel. Is nog wel een klein beetje afhankelijk van inrichting/techniek. (Kan soms handig zijn er wel van buitenaf in te kunnen kijken :).)

Als je de korrelgrootte hetzelfde houdt, kun je ook twee kleuren mengen. Het soortelijk gewicht ligt dan zo dicht bij elkaar dat het niet zal ontmengen. Dan kun je zelf een kleur maken die je mooi lijkt.
Echt wit zou ik in ieder geval niet doen. Je ziet er alles op en je vissen zijn ook niet zo heel gelukkig met zo'n witte bodem.
Nee, wit lijkt me niet goed :). Ik had in mijn oude bakken altijd zwart grind of zand om die reden. Maar ik wil me nu toch een beetje meer richten op natuurlijk en dan zal het wat lichter moeten worden.

Er zit idd nog wel verschil in kleur. Ik heb uiteindelijk bij VKC filterzand gehaald omdat de welkoop het hier nu niet voor het grijpen had (wintertijd en ver weg gestopt). Vkc had 2 kleuren wat witter en een beetje die laatste die je zei en heb die ook gekozen. Maar je zou dus nog even bij een welkoop kunnen kijken bij je in de buurt.
VKC lijkt me leuk om een keer te gaan kijken. Doe ik wellicht dit weekend nog wel. Hier in het noorden heb ik nog niet echt een geschikte zaak gevonden met breed Tanganyika aanbod, dus dan zijn VKC (en Utaka?) misschien het best bereikbaar....

Ik heb hier nog twee en een halve zak staan van dit;
Bekijk bijlage 358410

Bij interesse mag je ze komen halen. Ik zie dat je uit Eelde komt, naar Winschoten is de wereld niet denk ik. ;)
Ik heb hier ook nog (veld)keien liggen die ik nog over heb.
Dank voor het aanbod!! Is dit het zand wat je in je 140cm bak hebt zitten? Die ziet er in elk geval schitterend uit! Is het zand echt zo gelig? Of is het toch vrij wit en zit het in de verlichting? Winschoten is in elk geval goed te doen inderdaad en 2.5 zak zou voor mij genoeg moeten zijn: daar zou ik de hele bak een ~8-9 cm laag mee moeten kunnen geven.
 
@Peter74
Nee dat is niet het zand in mijn bak, dat is het filterzand van Wildkamp. Ik zag net in je vorig bericht een afbeelding met wat voor kleur je wilde hebben, dat is dus de kleur die Wildkamp heeft 😉

Net ff een foto gemaakt van het zand wat je bij Wildkamp kan halen
IMG_20230331_153250.jpg
 

VKC lijkt me leuk om een keer te gaan kijken. Doe ik wellicht dit weekend nog wel. Hier in het noorden heb ik nog niet echt een geschikte zaak gevonden met breed Tanganyika aanbod, dus dan zijn VKC (en Utaka?) misschien het best bereikbaar....
Als je naar vkc gaat dan zou ik zeker ook een bezoekje brengen aan utaka idd. Maar hoe hun voorraad aan Tanganyika is heb ik gen idee van hoor. Moet je even hun stocklist bekijken.
 
@Peter74
Nee dat is niet het zand in mijn bak, dat is het filterzand van Wildkamp. Ik zag net in je vorig bericht een afbeelding met wat voor kleur je wilde hebben, dat is dus de kleur die Wildkamp heeft 😉

Net ff een foto gemaakt van het zand wat je bij Wildkamp kan halen
Bekijk bijlage 358490
Ah! Dat is precies de kleur die ik zoek! Op hun site ziet het er heel erg grauw uit. Vandaar dat ik verder zocht :)

In het Noorden is het erg dun bezaaid met goede winkels.
De enige (aquarium)zaak is Frits Kuiper toch?
Nee, zijn er nog een paar (GDAquarium Emmen, KoiKompagnie Beilen, Matavi Meppel).
 
Ah! Dat is precies de kleur die ik zoek! Op hun site ziet het er heel erg grauw uit. Vandaar dat ik verder zocht :)



Nee, zijn er nog een paar (GDAquarium Emmen, KoiKompagnie Beilen, Matavi Meppel).
Ja ok in de verre omtrek dan maar in de stad is het dun bezaaid. Nu kan Frits alles bestellen wat je vraagt maar ja wat meer keuze zou leuk zijn geweest.
 
Het zand en de verf vandaag gehaald. Tot mijn spijt blijkt de Tuinland geen keien meer te hebben. Ze hadden altijd een heel aantal soorten en ik heb daar in het verleden veel gehaald voor een kilioprijs die de aquariumhandel per stuk rekent...

Waar halen jullie je stenen zoal vandaan?
 
Het zand en de verf vandaag gehaald. Tot mijn spijt blijkt de Tuinland geen keien meer te hebben. Ze hadden altijd een heel aantal soorten en ik heb daar in het verleden veel gehaald voor een kilioprijs die de aquariumhandel per stuk rekent...

Waar halen jullie je stenen zoal vandaan?
Ik heb mijn stenen bij een bestratingsbedrijf gehaald, die hebben vaak ook allerlei stenen/keien voor in de tuin etc.
 
Via marktplaats...gratis. Ligt andere mensen soms in de weg :D

Gewone zwerf/maaskeien bedoel je dan?
 
Ik heb mijn stenen bij een bestratingsbedrijf gehaald, die hebben vaak ook allerlei stenen/keien voor in de tuin etc.
Had er een gevoden, maar was helaas net dicht. Volgend weekend weer proberen :)

Via marktplaats...gratis. Ligt andere mensen soms in de weg :D

Gewone zwerf/maaskeien bedoel je dan?
Ik weet het nog niet precies. Maaskeien zijn vrij afgerond. Ik wil het wat onregelmatiger, maar weet het ook nog niet precies. Bij Tuinland had je altijd een aantal korven met verchillende soorten. Was wel handig om het voor je te zien.... Ik zal inderdaad eens naar andere tuiniers of zaken in bestrating kijken...
 
Opzich wel fijn dacht ik ivm beschadigen van vissen.
Eens hoor. Maar ik heb ze liever wat onregelmatiger van vorm en dat kan volgens mij wel zonder dat ze heel scherp worden.

Het zand is binnen en de eerste laag zwarte verf zit erop. Ben intussen wat aan het googlen naar stenen en kwam uit op deze:
1680545847364.png

Kleur is redelijk neutral, past bij het zand, en steekt af tegen de achterwand.... Maar eens zien hoe ze er in echt uitzien bij een bestrater hier in de buurt...
Wel vroeg ik me af: Tanganyika betekent dat het water bij voorkeur hard is. Ik hoef stenen dus niet meer te screenen op kalk. Maar zijn er andere redenen om bepaalde stenen niet te nemen?
 
Wat het meest gebruikt wordt zijn bruiksteen (plaatje wat je gepost hebt) en keien. Lava steen wordt ook wel gebruikt, maar al wil je een natuurlijke uitstraling geven dan zou ik persoonlijk voor bruiksteen gaan.

Qua zand is 0.4-0.8 mm filterzand van de Wildkamp zeer fraai. Ik heb dat zelf in mijn Malawi speciaal aquarium en oogt zeer goed.

Het klopt dat de Cichliden uit de 3 grootste meren in Afrika van hard water houden. Meestal is ons huidig kraanwater al goed genoeg, maar het kan zijn dat je jou water harder moet maken. Maar dat is afhankelijk van wat je wilt bereiken natuurlijk.

Ik ben zeer benieuwd wat je van je bak gaat maken 😊.

Gr. Ed
 
Ik heb het witte zand van de wildkamp in mijn bak.
het word naar verloop wel iets minder wit.
Ook speelt de verlichting daar nog wel een rol in hoe wit het overkomt.
Vind het zelf een erg mooi zand voorheen had ik altijd het filterzand van de wildkamp.
Het witte zand van de hornbach is ook het enigste wat ik kon vinden en anders kwam je uit bij koraalzand wat ze in zeeaquariums gebruiken.
Dan heb je ati Fiji white wat een erg mooi zand is maar de prijs ligt dan relatief hoog.

In het verleden heb ik bij de intratuin stenen gehaald voor het inrichten van de bak. (Tanganyika). Ik had toen geluk dat de weegschaal kapot was en dat ik mocht zeggen hoeveel Kilo het was 🤣.
Ik had toen grijze Breuksteen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn topic van vroeger is hier op forum helaas niet meer te vinden maar heb nog 2 foto’s van heeeeeeeel lang terug.
 

Bijlagen

  • DB24711F-8970-44EA-8C73-34C78E608CDD.jpeg
    DB24711F-8970-44EA-8C73-34C78E608CDD.jpeg
    31.5 KB · Weergaven: 79
  • AB740075-9AC2-4485-A5AB-B61A535EC92E.jpeg
    AB740075-9AC2-4485-A5AB-B61A535EC92E.jpeg
    153.8 KB · Weergaven: 79
Mijn topic van vroeger is hier op forum helaas niet meer te vinden maar heb nog 2 foto’s van heeeeeeeel lang terug.
Gaaf!!! Ik dacht dat die Ardenner breuksteen te donker zou zijn tegen een zwarte achtergrond, maar zit er prachtig uit in je tweede foto! Ik denk dat ik wat samples ga halen van beide soorten.
 
Gaaf!!! Ik dacht dat die Ardenner breuksteen te donker zou zijn tegen een zwarte achtergrond, maar zit er prachtig uit in je tweede foto! Ik denk dat ik wat samples ga halen van beide soorten.
Die overweging heb ik destijds ook gemaakt met welke steen en ook diverse geprobeerd.
Zelf vind ik grijze breuksteen het mooist maar dat is voor iedereen persoonlijk.
 
Volgende punt is de inrichting. Ik denk "globaal" aan het volgende:
230331 plan.png

Uiteraard zal het nooit precies zo worden, maar wat wel vaststaat is dat er links een hoge, rots met meerdere punten voor de L. Brichardi komt en rechts een slakkenkerkhof wat afgeschermd wordt met stenen zodat het onder zandniveau blijft.
Hoe de filtering in te richten? Ik ben gewend een spraybar op de korte kant te plaatsen. In dit geval zou ik kiezen voor links zodat de neergaande beweging het slakkenveld bereikt. Echter, daar zullen wat stenen tot aan het oppervlak komen en dat combineert niet goed met een sparybar aan die kant (blokkeert). Maar stroming uit een sparybar rechts zal links niet mooi afbuigen naar beneden (deels voor en deels achter de hoge stenen) en dan ook niet gelijkmatig over het slakkenhuisveld terugkeren. Zou dat op te lossen zijn door een bodemfilter onder de slakkenhuizen? Afzuigen over de volle breedte, onderin, moet dan leiden tot stroming over de bodem over de volle breedte? En gebruik je dan het grondfilter als inlaat voor het hoofdfilter? Of met een eigen pomp e/o potfiltertje?
 
Ik zou een spraybar aan de linkerkant monteren en je pomp inlaat rechts. Die stroom gaat dan perfect over je huisjes heen. Vuil door graafwerkzaamheden door je slakkenhuis cichliden wordt dan nagenoeg direct afgevoerd. Bodem filters verstoppen snel.
 
Je kan natuurlijk altijd later nog een extra stromingspompje toevoegen als je denkt dat je op bepaalde plaatsen te weinig stroming hebt.
 
Ik zou een spraybar aan de linkerkant monteren en je pomp inlaat rechts. Die stroom gaat dan perfect over je huisjes heen. Vuil door graafwerkzaamheden door je slakkenhuis cichliden wordt dan nagenoeg direct afgevoerd. Bodem filters verstoppen snel.
Met deze opzet krijg je geen circulatie stroming over de bodem.

Ik zou juist de uitstroom links plaatsen. En gewoon heel simpel een 90 graden bocht. Diameter aanpassen aan de sterkte van je filter en de gewenste kracht die je wilt hebben. Richt deze uitstroom grofweg naar de rechter voorhoek.
En de aanzuig ook links achter de stenen. Dan zie je dat lelijke ding niet.

Het schone water spoelt dan mooi over de schelpen en neemt al het vuil mee richting de aanzuig.
Eventueel vuil verzamelt zich voor de grote stenen. En kun je zo af en toe wegzuigen.

In bovenstaand voorbeeld gaat je vuil juist bij de schelpen verzamelen. Een deel gaat ook in je filter. Maar een filter is geen stofzuiger. Al denken sommigen van wel.

Ik heb nog nooit met een spraybar gewerkt. Wel altijd met 1 of 2 uitstromers die ik naar de juiste richting stuur.
Geen vuil in het zicht en perfecte stroming overal. En heel belangrijk. Door heel het aquarium.
 
Dank allemaal voor de tips tot dusver. Vanmiddag een paar verschillende soorten stenen gescoord. Die zal ik in een klein bakje met water een beetje zand uitproberen om een keuze te maken. Nog even voor de zekerheid: Aangezien hoge hardheid hier geen probleem is, kan eigenlijk iedere steensoort? Ik heb nu Ardenner grijs, Grauwacke, en Honey Calito.
Is er verder nog feedback op de ruwe indeling? (Voldoet het in de behoeften van N. brichardi, een groepje Synodontis en multis?)
 
Bij nader inzien is de laatste niet calcite, maar Yellow Sun....
 
Vandaag voor het laatst de achterkant met schoolbordverf behandeld. Het resultaat valt me toch wat tegen. Ik had van tevoren onvet e.d., mar toch behoorlijk wat kleine (<1mm) blaasjes tussen het glas en de verf.... Maar goed, als hij straks gevuld is en er wellicht wat alg gaat groeien, valt het vast niet meer op. Ik ga nu eerst de aan/afvoer van water installeren. Dit doe ik door een t-stuk in de aanvoer van het externe filter (met een kranen tussen de splitsing en het filter en tussen in de afsplitsing. Daarmee kan ik dan water afvoeren naar een wasmachineafvoer en daarna via dezelfde slang ook weer vullen vanuit de wasmachinekraan. Deze slang zo voor twee richtingen gebruiken scheelt 15 meter slang :).

Vannochtend de stenen gehaald:
2023-04-07 15.41.37.jpg

Deze vonden we toch het mooist bij het zand kleuren. De verlichting van de Ciano is vrij koel en deze combi maakt het toch wat warmer dan met ardenner breuksteen. Ik was wel onder de indruk van het gewicht. Als ik links een stapel tot het wateroppervlak wil maken, levert dat een behoorlijke belasting op (zelfs met een plaat piepschuim eronder. Verder lijkt een vallende steen funest. In mijn vorige bakken heb ik wel lavastenen aan elkaar gekit, maar die waren poreus en dat hechtte dus perfect. Bij deze stenen weet ik dat zonet nog niet.... Hoe fixeren jullie stenen?
 
Mooie stenen. Ik leg ze gewoon in de bak en probeer ze waar ik kan vast te leggen. Mocht het nodig zijn dan kan je ze altijd verwijderen uit je bak.
 
Ik heb een stenen muurtje gebouwd met flinterdunne dotjes filterwatten ertussen. Dus lijm op de twee te lijmen stenen, heel even laten aandrogen, enkele vezels filterwatten en dan de andere steen erop en even vast houden. Dit is natuurlijk wel een andere schaal als die van mij, maar ik ga er van uit dat je ze min of meer stabiel legt en dan lijmt. Velpon werkt het beste, geen goedkopere imitatie.
 

Bijlagen

  • IMG_20230211_144523.jpg
    IMG_20230211_144523.jpg
    190.1 KB · Weergaven: 65
Ik heb een stenen muurtje gebouwd met flinterdunne dotjes filterwatten ertussen. Dus lijm op de twee te lijmen stenen, heel even laten aandrogen, enkele vezels filterwatten en dan de andere steen erop en even vast houden. Dit is natuurlijk wel een andere schaal als die van mij, maar ik ga er van uit dat je ze min of meer stabiel legt en dan lijmt. Velpon werkt het beste, geen goedkopere imitatie.
Dank voor de tip! Velpon is een vullende lijm. Wat is de functie van de filterwatten? Verbeteren van contact door de verende werking?

Vandaag hebben we uit isolatiepiepschuim een bodemplaat gemaakt waar ze stenen veilig opgezet kunnen worden:
2023-04-10 20.43.55.jpg

Bij nader inzien vindt ik de grootste stenen wel massief en ERG zwaar.... Ik ga in elk geval ook proberen een wat opener stapel te maken om zo met minder volume steen hoger te komen. Ik heb van sommige soorten gelezen dat het van belang is het wateroppervlak te halen. Geldt dat ook voor de N. brichardi (wordt nergens gemeld)? De bak is 60 cm hoog, dus zou een zware stapel beteken...
 

Bijlagen

  • 2023-04-10 20.43.55.jpg
    2023-04-10 20.43.55.jpg
    153 KB · Weergaven: 45

Terug
Bovenaan