Ervaring Diamantzalm (Moenkhausia pittieri)


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
Hebben mensen ervaring met de diamantzalm?

Wat is de minimale bakmaat? Ervaring met garnalen?
 
Ik heb ervaring met ze. Heb jarenlang een school gehad in een 1.20 cm aquarium. Ze zijn zeer actief, de mannen hebben regelmatig hun achtervolgingsuurtje. Dan gaan de vrouwtjes en jongen echt uit de weg. Ze beschadigen elkaar daarbij niet, maar zijn wel actief aan het pronken en jagen.

Ik zou ze minimaal in een meterbak houden vanwege hun actieve aard. Jonkies werden zij mij in de bak geboren en zag ik op een gegeven moment uit de beschutting van de planten mee zwemmen met de anderen.

Ze zwemmen niet echt in school als ze ze veilig en gelukkig voelen. Maar zwemmen wel weer in school als ik de bak schoonmaakte.

Verder koop je ze als jonge vis en dan hebben ze nog weinig diamantjes, ze zijn dan nog wat saai. Hoe ouder ze worden hoe mooier ze worden. Het verschil tussen man en vrouw is dan duidelijk te zien. Mannen krijgen een langere rugvin.

Ik vind ze schitterende vissen met heel leuk gedrag. In een groot aquarium met een flinke school komen ze mijn inziens tot hun recht.
 
Ik verwacht wel dat ze garnalen opeten. Ze zijn dol op levend voer wat in hun bek past. Bij mij pakten ze ook fruitvliegen van het oppervlak.
 
Ik heb een schooltje van 10 stuks in een Juwel 180 (1 meter).

Ik kan alles wat hier boven staat beamen alleen gebeurt het jagen en imponeren van de mannetjes bij mij wel op een manier totdat er serieus happen uit de vinnen en staart zijn. ttz dit was vooral naar 1 mannetje toe. Op den duur werd die ook kleiner en magerder en is die gestorven. In het schooltje nu zijn er 6 vrouwtjes en 3 mannetjes. Ik zie het pronken en imponeren nog maar de mannetjes zijn elkaar meer waard dus meestal gaat het er vredevol aan toe. Andere vissen laten ze absoluut met rust. Ze lusten graag diepvriesvoer en dan vooral Artemia. Ik moet dan altijd dubbel voeren anders hebben de andere vissen niks.

Een mooi ondergewaardeerd visje naar uitzicht toe vind ik. Vooral de mannetjes schitteren, worden groter en hebben violetkleurige vinnen. De vrouwtjes blijven kleiner en wat meer olijfgroen.

Ik zou ze niet meer opnieuw nemen owv het gedrag van de mannetjes. Ik denk dat je daar wat geluk moet in hebben.
 

Terug
Bovenaan