Hallo, dit is een oud topic, maar ik was van plan dus eenzelfde aan te maken en dan kan ik net zo goed deze gebruiken..
Ik heb 2 Oase Biomasters draaien en die doen het fantastisch: Voorfilters, geïntegreerde verwarming, groot volume.
Echter.... Ze maken best wel irritant veel geluid. Ze zoemen op een bepaalde frequentie die we in het hele huis kunnen horen, ook als we in bed liggen maar ook tijdens TV kijken hoor je ze best goed... Het lijk wel of het gezoem erger is geworden de afgelopen weken/maanden. 1 filter is prima te doen maar ik heb er dus 2.. Ik heb een aantal dingen gedaan om het geluid te dempen: ik heb de binnenkant van de kast geïsoleerd, ik heb handdoeken op de pompkop gelegd wat een klein beetje helpt (ook de vaak aangehaalde pak suiker..). De filters staan ook op een rubberen mat. Wat ik nog ga proberen om de lade uit de kast te halen om te kijken of dat wet helpt. Ik heb bij 1 filter de mandjes aangepast (ik gebruik met name pannenschrobbers voor biologische filtratie), maar dat maakt ook niets uit.
Ik ga nog wat verder testen maar ik denk dat ik over ga stappen op Eheim filters uit de 5e serie (ik heb ook Eheim PH controller en lampen, dus die kan ik mooi koppelen). Ik lees op het internet dat deze Eheim stil is, en je bij deze filter kan je stroming aanpassen via een app waardoor ik bijvoorbeeld in de avond het geluid wat kan dempen. Ik denk er nog over na, maar om hier thuis de vrede te bewaren zal ik denk ik toch mijn spaargeld moeten aanspreken en de Biomasters in de verkoop te doen. Ik heb de Biomasters toentertijd met name gekozen vanwege de voorfilters, maar aangezien nu ook de Eheim voorfilters gebruik zijn de Oase voorfilters altijd schoon zijn heb ik die niet meer nodig. Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met de Eheim 5e serie? Ik denk dat ik voor de 600T.
Dus wie heeft er een Eheim potfilter uit de 5e serie staan en wil/kan zijn/haar ervaringen delen?
Thanks, Jeroen.