Ervaring met Thoracocharax stellatus


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Ik heb sinds een half jaar de Thoracocharax stellatus zwemmen. Deze vissen moeten 6-8 cm groot gaan worden staat op veel site's (op sommige worden ze nog groter :S)

Maar mijn ervaring is dat ze heel erg langzaam groeien. Heeft iemand ervaring met deze vis en ze ook daadwerkelijk zelf op bv 8 cm gehad???
 
Echt niemand ervaring met deze "bijlzalm"?
 
Toch raar om te zien dat niemand ooit een Thoracocharax stellatus in volle afmeting heeft gezien... ik heb het gevoel dat de mijne langzaam groeien. Maar of ze echt die 8 cm gaan aanraken .... ik betwijfel het
 
Ik heb ze een tijdje willen houden, leek mij wel een Coole oppervlakte vis bij mijn roofvissen. Ik heb ze zelf nooit 8cm gezien. Altijd rond de 5/6 eigenlijk.
Maar wil je perse vissen die 8cm zijn?

De laatste cm van een vis kan afentoe wel een jaar duren. Speciaal bak, Grotere waterwissels, meer voer, goed voer en hogere temperatuur kan de groei bevorderen.
 
Ik heb ze een tijdje willen houden, leek mij wel een Coole oppervlakte vis bij mijn roofvissen. Ik heb ze zelf nooit 8cm gezien. Altijd rond de 5/6 eigenlijk.
Maar wil je perse vissen die 8cm zijn?

De laatste cm van een vis kan afentoe wel een jaar duren. Speciaal bak, Grotere waterwissels, meer voer, goed voer en hogere temperatuur kan de groei bevorderen.
De mijne zijn nu 4 cm, ik vroeg mij af of ze inderdaad zo groot kunnen worden. Ik zie ze erg langzaam groeien en vroeg mij dit dus af. Dus nu gewoon afwachten.... Zo heb ik ook ooit erg grote kardinalen van (ik dacht) ruim 8 jaar gezien.
 
Volwassen wildvang vissen zijn vaak veel groter dan gekweekte vissen of zelfs jonge wildvang opgegroeit in aquaria. Meer ruimte, meer en meer gevarieerd eten, en schoner water doet dit met ze.
 
In een aquarium met volwassen vissen groeien jonge vissen vaak veel trager/moeilijker dan in een opkweekbak
 
Nog wat extra info:

"De grootste Bijlzalm zou de Gasteropelecus Maculata zijn met 9cm. Wij hebben ze zitten op ongeveer 6-7cm.
Bij ons groeit deze soort erg snel. Wij hebben ook de Gasteropelecus Sternicla zitten maar die is aanzienlijk kleiner.
De Thoracocharax stellatus worden maar een bepaalde tijd van het jaar gevangen en wij hebben ze nog niet groter dan max 6-7cm gezien of gehad. "
 
Dat had ik ook graag geweten.

Komt bij Aqua Amazon vandaan. Ik heb ze (door een foutje bij een leverancier) allebei zwemmen en zie inderdaad dat de maculatus veel groter is/wordt dat de stellatus.
 

Terug
Bovenaan