Ervaring Vijfstreepbarbelen icm goerami's


Erik1404

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
162
Leeftijd
26
Locatie
Zwolle
Nouja, zoals de titel al zegt...

Ik ben van plan om mijn vissenbestand om te gooien en de neontetra's te vervangen door vijfstreepbarbelen (Desmopuntius pentazona). Nu wil ik op termijn ook een aantal honinggoerami's ( Trichogaster chuna) toevoegen.
Op het internet lees ik dat de vijfstreepbarbelen een uitzondering zijn op de "barbelen zijn vinnenbijtende eikels" regel. Maar ik wil het eigenlijk ook even horen van mensen die het echt geprobeerd hebben.

Dus de vraag:
Wie heeft er ervaring met de genoemde combinatie? kan dit? Waar moet ik rekening mee houden?

Alvast bedankt.
Erik
 
De meeste barbelen zijn geen vissenbijtende eikels, als je ze goed houdt. Voldoende groot aquarium, voldoende grote groep, niet te hoge temperatuur. Zelfs de beruchte sumatraan is met goeramies prima te houden als je er minimaal 20 hebt, op minimaal 200 liter, op maximaal 20 graden.

Om antwoord te geven op je vraag, bij mij heeft de combinatie goed gewerkt. Ik weet niet in welk formaat aquarium jij ze wil gaan houden, dat is natuurlijk wel van belang.
Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, veel planten, thermostaat op 18-20, mocht het overdag opwarmen door de lampen en 's zomers door de omgevingstemperatuur is dat prima, en een grote groep barbelen.
 
Ah ja dat had ik er natuurlijk bij moeten zeggen.

80 cm. De barbelen zouden voor nu naast de neontetras komen en dan op termijn een aantal honinggoeramis erbij. Verder niks. Verwarming staat inderdaad al op 20-21 graden.
 

Terug
Bovenaan