Ervaringen DIY Bio-CO2 sets, wie helpt mij op weg?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Een goedemiddag allemaal!

Ik zit nu zo'n 3 jaar in de hobby, en heb voorheen een aquarium gehad in een rio180 welke ik een jaar geleden heb omgebouwd naar een paludarium voor mijn schildpadden.
Naast dit paludarium heb ik sinds een maand of 5 ook een nanobakje van 30L met een betta en een helenaslak.

Tot nu toe leek het gebruik van CO2 mij maar een lastig en duur gebeuren, waar ik als beginnend aquariaan mijn vingers nog niet aan durfde te branden. In het begin heb ik nog gewerkt met EasyCarbo, maar dat vond ik toch niets. Daarna heb ik altijd gewerkt met 'natuurlijke' middelen zoals veel zuurstofplanten gebruiken, voldoende (oppervlakte)stroming etc. omdat ik dit toch een mooiere manier van uitbalanceren vind. Daarom acht ik het gebruik van toegevoegde CO2 voor mij niet noodzakelijk, maar het interessant om wat meer te leren over dit aspect van de hobby. Nu ik sinds 5 maanden ook een nanobakje heb, lijkt het me leuk om hier mee te beginnen met het toevoegen van CO2.

Aangezien ik op het gebied van CO2 nog een verschrikkelijke leek ben en niet direct het geld voor volledige set wil gaan betalen, wil ik beginnen met een DIY Bio-CO2 installatie.
Op youtube keek ik de video van de Nederlandse Youtuber 'MJ Aquascaping' waarin hij voor mij een heel duidelijk beeld schepte hoe je zelf een Bio-CO2 set maakt. Toch zat ik na deze video nog met een aantal vragen over Bio-CO2.
Ik heb hier al het één en ander over opgezocht, ingelezen en filmpjes hierover gekeken op Youtube. Maar toch ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen van mensen en hun afwegingen in bepaalde keuzes. Daarnaast heb ik een aantal vragen over de benodigdheden en de 'installatie' hiervan.

- Welke DIY-set raden jullie aan?
Op het internet heb ik veel verhalen gehoord van mensen die erg positief waren over 'DIY-sets' voor de CO2 installatie. Hiermee voorkwam je moeilijkheden met het maken van een luchtdichte dop, was het een stuk steviger en met een drukmeter kon je zien wanneer je de inhoud van de flessen moest vervangen. Op het internet ben ik verschillende van deze sets tegengekomen, en ik vroeg me af of mensen hier bepaalde sets aan kunnen raden?


Knipsel.PNG
Knipsel2.PNG

(Verschillende sets die ik online heb gezien)

- Welk Bio-CO2 recept raden jullie aan?
Door de bomen zie ik het bos namelijk niet helemaal meer. Je leest veel over recepten met gist en suiker, maar hier zie je ook weer variaties op met pokon of gelatine. Daarnaast zie je ook het gebruik van citroenzuur en baksoda. Dit zou dan weer een mindere stank opleveren, maar ik hoor ook verhalen dat dit recept minder lang meegaat. Wat zijn de ervaringen van mensen met bepaalde middelen en waarom raden ze dit juist aan?

- Hoe maak je de CO2-installatie veilig?
Een groot nadeel van DIY Bio-CO2 zou zijn dat je hierbij constant CO2 zou injecteren, dus ook 's nachts en bij te weinig oppervlaktestroming zou dit dodelijk kunnen zijn voor de aquariumbewoners. Daarnaast heb ik ook een hoop verhalen gehoord over een te hoge druk die opbouwde in flessen die vervolgens kunnen exploderen.
Dit zou ik wel heel graag willen voorkomen, maar ik weet niet zo goed wat je hier precies voor nodig hebt en hoe je dit installeert.
Ik heb gelezen over derde flessen, magneetventielen, terugslagkleppen, drukregelaars, bellentellers, naaldventielen, diffusors en nog veel meer, maar waar dient wat precies voor en hoe installeer je dit op een DIY Bio-CO2 set?

Ik hoop dat dit niet te veel vragen in een keer zijn, maar jullie zouden me reuze op weg helpen in deze CO2 jungle haha!

Alvast hartelijk bedankt!
 
bio co2 is met gist en suiker
daarvoor heb je een paar petflessen nodig en een bakje en een paar meter lichtslang.

zelf gebruik ik nu 2 2literflesen waarvan ik er elke week 1 ververs.

recept 1,5 theelepel droge gist 1,5 theelepel suiker beetje water dan goed schudden tot de gist is opgelost
125gr suiker toevoegen en water tot de fles voor 4/5 is gevuld
dagje zonder dop wegzetten en daarna aankoppelen.

in de zomer het ik er 3 flessen aan en vervang ik er ook elke weeg 1 op 1 of andere manier gaat het dan wat langzamer met het gist.
 
Bedankt voor de snelle reactie en het recept! Zou gelatine hieraan toevoegen ervoor zorgen dat de CO2 geleidelijker en langduriger wordt afgegeven?

Daarnaast ben ik vooral benieuwd hoe ik deze installatie veilig kan maken (exploderende flessen door overdruk kan ik op mijn slaapkamer niet echt gebruiken).
Welke 'tussenstukjes' zoals bepaalde ventielen, terugslagkleppen etc. heb je nodig om dit te bewerkstelligen? En hoe monteer je deze dan op de installatie?

Ik hoop dat er mensen me hier mee kunnen helpen, en alvast bedankt!

 
bij bio co2 is niets van dat alles noodzakelijk.

alleen een terugslagklep in de toevoerslang kan handig zijn die voorkomt onbedoelde hevelwerking.

petflessen exploderen niet als je de oorspronkelijke dop gebruikt om ze af te sluiten
(De dop is zo gemaakt dat deze als ventiel werkt als de druk echt oploopt)

b
 
Oh fijn dat scheelt wel!

Inmiddels heb ik voor 15 euro de volgende set aangeschaft:
Screenshot_20211024-172217~2.png


Dit heb ik gedaan omdat dit materiaal me wat steviger leek en hier ook direct een terugslagklep bij zit.
Of het wat is moet nog blijken, maar ik zal mijn bevindingen hier delen.

Hij komt volgende week binnen, dus ik laat het weten! En mochten mensen nog tips of aanvullingen hebben hoor ik het graag!
 
Bio-co2 is een vorm van co2 maken met in elk geval water, gist en suiker. Sommige mensen gebruiken hier ook een bindend middel bij of pokon bijvoorbeeld.
Bij deze vorm van co2 kan je het bellenaantal niet anders regelen dan door het recept, de temperatuur en het aantal flessen. Het is een vieze vorm van co2 (er gaan vluchtige stoffen, waaronder alcohol) mee de bak in. Dit kan ook bijvoorbeeld een terugslagklep verstoppen of een soort van witte flarden laten groeien op een diffuser.
Niet geschikt voor al te fijne diffusers ivm de mogelijkheid van verstoppen.
Voordeel is dat de stoffen die je gebruikt erg goedkoop zijn. Hoeveelheid co2 in het aquarium kan je naast de andere dingen die de productie bepalen ook regelen met toevoegen via een omgekeerd bakje. Ik gebruik dat zelf niet, maar veel mensen op dit forum wel, en er is dus veel over terug te vinden.

Diy-co2 is een andere vorm van co2 maken. Hierbij gebruik je baksoda en citroenzuur.
Dat is een vorm van co2-productie die je, naar ik heb begrepen, geen eigen ervaring, kan sturen met ventielen en meters en hoeveelheden grondstoffen.
De grondstoffen hiervoor zijn iets duurder, maar ik geloof dat veel mensen het fijn vinden dat er toch iets te regelen is.

Op aliexpress worden vaak setjes aangeboden voor het maken van diy-co2. Of het door jou gekochte setje daar onder valt durf ik zo niet te zeggen.

In het setje wordt gesproken over luchtslang. Je kan spullen voor lucht gebruiken voor co2, maar het kan eerder slijten of kapot gaan omdat het materiaal er niet specifiek voor bedoeld is.

Wij gebruiken zelf bio-co2. Wij gebruiken 6dl water per fles, 0,5gr gedroogde gist en 100gr suiker (25 gr goed opgelost met de gist, 75gr losgestort voor langer meegaan gistoplossing).
Wij gebruiken 1 zo'n fles voor ongeveer 30 tot 60ltr aquariumwater. In een 30ltr zorgen we voor een weinig efficiente opname in het water door bijvoorbeeld de fles rechtstreeks aan te sluiten op een luchthapper op een aquael turbo 500 (net voor de wateruitgang).
Dit werkt bij ons erg goed.

Co2 wordt het beste opgenomen wanneer je voor je planten ook voldoende licht en voeding hebt.

Het is belangrijk bij co2 altijd een vorm van controle te houden op de hoeveelheid in het water. Een checker met vloeistof (meestal werkt de 20mg-vloeistof het beste), is ideaal daarvoor.
De vloeistof heeft altijd 2 tot 3 uur nodig om te reageren. Je hebt dus altijd een vertraagd beeld.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Bedankt voor de info drup, erg duidelijke uitleg!

Ik heb mijn set inderdaad via aliexpress gekocht en denk dat dit inderdaad voor Diy-CO2 bedoeld is, er staat namelijk 'Citric Acid' op de ene en 'Soda' op de andere aansluiting voor de fles.
Kan je deze ook gewoon gebruiken voor Bio-CO2?

Bij mij zal de CO2-installatie op een 30L bakje worden aangesloten, dus ik heb dan denk ik ook geen grote toevoer nodig. Maar ik begreep niet helemaal hoe je dat bedoelde met de fles aansluiten op de luchthapper van je AquelTurbo 500. Ik gebruik namelijk geen sponsfilter maar een Dennerle Nano hoekfilter, is er hier zoiets dergelijks ook op mogelijk?

Bij deze set zit ook een diffusor, maar ik hoor verschillende verhalen dat dit niet goed werkt en je beter een omgekeerd bakje kan doen. Dit vind ik alleen niet zo mooi, en dit zou direct heel aanwezig zijn in zo'n klein aquarium. Hoe heb jij dat als ik vragen mag?
Een kleine dropchecker zal ik deze week inderdaad ook aanschaffen.

Bedankt voor de info!
 
Je kunt ook bij Welkoop of supermarkt citroenzuur een bakingsoda krijgen. Dat is nog steeds niet duur.... En werkt ook goed misschien (heb er geen ervaring mee)

Ikzelf gebruik op een flinke planten bak ook het omgekeerde bakje en suiker - gist mengsel. Ik vervang elke week 2x 2 literflessen met een mengsel van 150 gram suiker en 1,5 theelepeltje gist per fles aangevuld met water 4/5e deel of 80%. Bakje heeft een oppervlakte van ongeveer 2% van de oppervlakte van het aquarium

Hobbygroet

Henk-Jan
 
Ik denk niet dat de set op zich geschikt is voor bio-co2.

Misschien hebben andere mensen een andere ervaring, maar dat is wat ik denk.

Ik weet niet of zoiets op jouw filter zit. Meestal ziet het er uit als een uitstulpinkje met een klein stukje luchtslang er op. Wanneer dat open staat zuigt het filter lucht het aquarium in.

In de kleine bakjes zijn wij destijds begonnen met een set van colombo. Deze is er soortgelijk ook van tropica maar die vond ik minder.

Screenshot_20211024-202558_Chrome.jpg

Hierbij gebruik je een klein spuitbusje. Je kan later ook gewoon de bio-co2 op dit doorzichtige bakje aansluiten.

In dit filmpje, vanaf 2 minuten, zie je dit setje in gebruik.



Het bakje is erg smal en doorzichtig. Achter een plantje zie je het bijna niet.

Wij gebruiken voor de bio-co2, flessen van jbl, speciaal voor dit doel.
Die kan je in een set kopen, maar naar mijn mening is het beter en goedkoper om dit rechtstreeks via de site van jbl Duitsland te bestellen.

Mocht je belangstelling hebben, dan kan ik je vertellen wat je hiervoor nodig zou hebben. Het zou inclusief de verzendkosten op ongeveer 40 euro komen. Dat is een stuk duurder dan 2 cola flessen, maar deze flessen zijn speciaal ontworpen voor bio-co2, en wij hebben nooit een seconde spijt gehad dat we ze gekocht hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle hulp!

Het is inderdaad een setje voor Diy-CO2 en niet voor Bio-CO2. Nu heb ik daar het een en ander over opgezocht en ik ben positief verrast, dus ik ga het plan doorzetten met behulp van Diy-CO2.

Ik zie veel dat men gebruik maakt bij deze methode van een magneetventiel op timer, zodat de CO2 toevoer 's nachts uit kan worden gedraaid. Hoe belangrijk is het gebruik hiervan, en zou het noodzakelijk zijn bij mijn bak?

Ook vroeg ik me af hoe groot de kans is dat de druk in de flessen te hoog wordt en deze zouden kunnen exploderen? Is hier eventueel ook iets voor te koop?
Bij mijn set zit het volgende (behalve het magneetventiel/solenoid valve):
Screenshot_20211024-230254~2.png


@Drup Het setje van colombo heb ik ook bekeken, maar lijkt het juist leuk om een beetje zelf bezig te zijn ipv met een CO2-tank werken.

Nogmaals bedankt voor alle hulp, ben al een stuk wijzer geworden!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
deze set werk gelof ik met de druppel methode.

Persoonlijk zou ik er bij citroenzuur en soda voor kiezen om het mengsel in 1 keer bij elkaar te doen en zodat er een flinke druk ontstaat en je bijna net zo werkt als met een fles
 
Goedemiddag allemaal

Aangezien mijn setje volgende week pas aankomt en ik deze week vrij heb, wil ik beginnen met Bio-Co2 en een omgekeerd bakje.
Deze Bio-Co2 met omgekeerd bakje leek me een veilig en makkelijk alternatief om met Co2 toevoer te beginnen.
Inmiddels heb ik het volgende in huis:
- 2m Luchtslang
- Gist
- Suiker
- Gelatine
- 2x Colafles 1,5L
- 1x Wasfles 0,5L
- T-Splitsing luchtslang
- Terugslagventiel

Nu had ik alleen nog wat vragen over het omgekeerd bakje;

- Hoe groot raden jullie aan dat dit bakje is?
Ik lees hier namelijk verschillende dingen over, 1% van je totale oppervlakte, 2% van je totale oppervlakte of deze berekening: Oppervlak diffusor = Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500).
Mijn bakje is 40x25x30, dus een totale oppervlakte van 1000cm2.
1% = 10cm2
2% = 20cm2
Oppervlak bak x (0,5-gewenst CO₂ gehalte) / (0,5-1500) = 1000 x (0,5-25) / (0,5-1500) = +- 16cm2

-Maakt het uit als het een rond bakje is?
Ik heb een mooi doorzichtig rond bakje met een diameter van ongeveer 6cm.
De oppervlakte hiervan zou dan zijn (straal)^2 x π ; Wat zou betekenen 3^2 x π = 28cm2
Is dit groot voor mijn bakje, of werkt dit bij ronde bakjes anders? Optisch gezien lijkt het namelijk helemaal niet zo groot en het ronde bakje leent zich hier denk ik goed voor.

- Waar raden jullie de plaatsing van het bakje aan?
Mijn spraybar staat naar de zijkant van het aquarium gericht (zodat mijn betta weinig last heeft van de stroming), is het handig hem hier te plaatsen?
En hoe kan je het bakje het beste bevestigen? Ik zat zelf aan een zuignap te denken, maar weet niet of dit goed werkt.

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie wat tips en aanvullingen hebben!
 

Terug
Bovenaan