Wat is er nieuw

Ervaringen Fluval ( Fx6 ) filters

KevinK

Well-known member
Lid geworden
16 december 2013
Goedemiddag iedereen,

Over +/- een maand word mijn nieuwe aquarium geleverd een 160*60*50 met zon 480 bruto liters water. Nu heb ik momenteel al een Eheim pro 3 350T en Eheim pro 4 600 met respectievelijk 1050 l/u en 1250 l/u. Al ik deze op het aquarium hang word dat net iets minder dan 5x de bakinhoud per uur.

Aangezien ik momenteel +/- 10x de bak inhoud filter per uur ben ik bang dat dit te weinig filtering is. Daarbij heb ik graag kraak helder water en z'n min mogelijk zweefvuil.

Nu heb ik eens naar de mogelijkheden gekeken bij Eheim voor de mogelijkheden voor meer L/U filters, maar dan kom je toch al snel op zon +/- 400 tot 500 euro. Flink prijskaartje dus.

Nu kwam ik op internet de Fluval FX 6 tegen met 3500 l/u filtering voor gemiddeld zon 300 / 350 euro per stuk. Hiermee filter ik dus 7x me bak wat een aanzienlijk verschil is en zeker een stuk goedkoper dan de eheim mogelijkheden.

Nu dus de vraag wat zijn jullie ervaringen met dit merk filters en dit type filter ? Hoe zijn de aansluitmogelijkheden ( ook met betrekking tot pvc ). Er moet ook een aquamedic 1000 reactor tussen komen en een externe verwaming.

Ook zijn er makkelijk reserve onderdelen te krijgen over een langere tijd ? Want dit vind ik toch wel een groot voordeel ook van eheim.

Slangen van een fx6 zijn 1” ofwel 25mm binnenmaat
Kan met pvc wat mij betreft, weet alleen niet in hoeverre de slangen aan te sluiten zijn op een slangpilaar

Ik heb de FX 4 2650 liter per uur. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb geen ervaring met PVC aansluitingen.

Slangen van een fx6 zijn 1” ofwel 25mm binnenmaat
Kan met pvc wat mij betreft, weet alleen niet in hoeverre de slangen aan te sluiten zijn op een slangpilaar

Top kon nergens de maat vinden van de slang. Qua slang pilaar lukt dat wel je kan 25 mm kopen. Dan werk ik gewoon met een versmalling naar de aquamedic 1000.

Bedankt voor je antwoord !

Ik heb de FX 4 2650 liter per uur. Ik ben er zeer tevreden mee. Ik heb geen ervaring met PVC aansluitingen.

Bedankt voor je antwoord op hoeveel liter aquarium staat hij ? En hoe is de kracht van de uitstroom ?

Top kon nergens de maat vinden van de slang. Qua slang pilaar lukt dat wel je kan 25 mm kopen. Dan werk ik gewoon met een versmalling naar de aquamedic 1000.

Bedankt voor je antwoord !
Dat zou ik niet doen...
Alleen met een bypass, anders gaat er echt veel te veel water door je reactor en word je filter teveel geremd

Dat zou ik niet doen...
Alleen met een bypass, anders gaat er echt veel te veel water door je reactor en word je filter teveel geremd

Eigenlijk niet eens aan gedacht om met een bypass te werken kan ook gelijk die externe verwarming er eventueel tussen . Bedank voor het idee

zoveel mogelijk slang pilaren gebruiken zonder vernauwing,het liefst vermijden,pvc pijp maat 28 daar past de originele slang overheen(lekvrij) uiteraard met een slangklem.inderdaad bijpas gebruiken , voor de reactor

voorbeeld bij mijn aquarium
IMG_1085.JPG

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan