Wat is er nieuw

Ervaringen gezocht: Atomizer op in- of uitlaat van je externe filter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Mensen, ik zit te dubben of ik mijn toekomstige atomizer op de in of uitlaat van mijn externe filter ga plaatsen. En omdat de diameter van slangen verschillend is, wil ik die keuze maken voordat ik hem ga kopen.

Ik wil trouwens het nieuwe model UP kopen, die CO2Art ook verkoopt (maar bestel hem denk ik in China).
Iemand ervaring mee?

En dan de hoofdvraag:
Gebruik jij een atomizer?
En zo ja, heb je die op de in- of uitlaat van je externe filter? En waarom?

Hoor graag jullie ervaringen!

Coos

Hoi Coos,

Ik gebruik de atomizer van jbl en heb deze op de uitgang van het filter aangesloten. Waarom? Omdat het voorgeschreven is door de leverancier.
Verder lees ik verschillende dingen over het aansluiten voor het filter, zoals het mogelijk ophopen van CO2 in het filter.

Mogelijk nadeel van na het filter plaatsen is een lichte nevel van CO2 belletjes in de bak. Ik vind dit niet storend dus heb de atomizer gelaten waar die zit.... Na het filter dus!

Ik ben overigens zeer tevreden met deze oplossing. Zo min mogelijk techniek in de bak heeft mijn voorkeur.

Groet,
Leon

Als je een inline atomizer wil kan je best de laatste van UP nemen, DEZE dus. Die kan je helemaal uit elkaar halen om te reinigen, die uit China zijn meestal de oude die je niet uit elkaar kunt halen.

Omdat ik geen belletjes wil van de atomizer heb ik die op de inlaat gezet, en dat werkt prima met 2-3bps.
Daarvoor heb ik lange tijd de co2 slang gewoon in de filterinlaat gestoken en op een paar boertjes per dag na werkte dat ook prima.
Een goeie reactor werkt nog wel beter vind ik, maar dan heb je weeral stromingsverlies.

Ik heb ook een atomizer.
Ik heb deze een aantal weken op de uitlaat van mijn filter gehad.
Maar omdat ik toch wat nevel zag, heb ik de atomizer op de inlaat aangesloten.
Dit ging een aantal weken goed. Het filter had er geen problemen mee.
Geen bellen, geen ophoping.
Maar na een aantal weken kwamen er "stofwolken" uit mijn filter.
Als je het filter op vol vermogen zet, komen er stofwolken uit.
Ik heb de filterwatten vervangen. Maar na 1 week weer hetzelfde probleem.
Het enige wat ik kon bedenken, was dat het dode bacterien konden zijn.
Atomizer weer op de uitlaat geplaatst. Er komen geen stofwolken meer uit het filter.
Ik heb de uitstroom zodanig gericht dat de stroming langs de achterwand loopt.
Hierdoor zie je vooraan geen CO2 wolkjes.

Ik ben er nu zeer tevreden mee.

Ok super bedankt allemaal voor de snelle reacties.
De meeste mensen gaan dus voor safe.

Mooi te horen Backplay, dat het wel kan.

Alleen vaag Marcel, dat jij nu deze stofwolken kreeg!

Heeft een expert als Backplay (of anderen) daar nog idee�n over?
Want ik neig er toch naar om hem op de inlaat te plaatsen, omdat ik ook van de belletjes in mijn bak af wil...

backplay zei:
Als je een inline atomizer wil kan je best de laatste van UP nemen, DEZE dus. Die kan je helemaal uit elkaar halen om te reinigen, die uit China zijn meestal de oude die je niet uit elkaar kunt halen.

Ik heb deze ook gevonden. Lijkt dezelfde als die van CO2Art

backplay zei:

Omdat ik geen belletjes wil van de atomizer heb ik die op de inlaat gezet, en dat werkt prima met 2-3bps.
Daarvoor heb ik lange tijd de co2 slang gewoon in de filterinlaat gestoken en op een paar boertjes per dag na werkte dat ook prima.
Een goeie reactor werkt nog wel beter vind ik, maar dan heb je weeral stromingsverlies.

Een goede reactor heb jij wel in ieder geval Backplay (sorry voor het onderonsje hoor) 😉.

Waarom die stofwolken komen zou ik ook niet weten, is de eerste keer dat ik zo iets lees.
Als het een blijvende "mist" is, zou ik als eerste aan heterotrofe bacteri�n denken. Misschien liften er kleine partikels vuil mee met de CO2 belletjes uit het filter, waar dan heterotrofe bacteri�n op gaan zitten en zich heel snel gaan voortplanten in de waterkolom. Of misschien helemaal niet... 😀
Reinig geregeld mijn filters, dus zou daar weinig last van kunnen hebben. Misschien kan Biljoen dit eens proberen?

jessicapilon zei:
Een goede reactor heb jij wel in ieder geval Backplay (sorry voor het onderonsje hoor) 😉.
😀
Nog steeds niet kunnen testen

Qua design is die van Sera/Ista Turbo echt wel goed, de bellen blijven lang in de reactor waardoor het de tijd heeft om op te lossen. Op deze manier heb je geen lange reactor nodig. Houd spijtig genoeg wel veel stroming tegen.

Coos zei:
Ik heb deze ook gevonden. Lijkt dezelfde als die van CO2Art
Dat is idd dezelfde, alleen de helft van de prijs. :thumbs:

Bedankt voor je reactie! 🙂

Marcel, hoe vaak maak jij je filter schoon?

Coos zei:
Bedankt voor je reactie! 🙂

Marcel, hoe vaak maak jij je filter schoon?

Toen ik de eerste stofwolken zag. Wist ik niet dat deze uit de filter kwamen.
De filter draaide toen 3 maanden. Ik wilde eigenlijk de electronica testen, wanneer die aan zou geven of het filter moest worden schoongemaakt.
Maar goed, na drie maanden zaten de watten wel goed vol. De pomp stroomde welliswaar nog zeer goed.
Ik heb de pomp toen schoongemaakt. Dwz watten vervangen, manden lichtelijk gespoeld.
Na een week waren de stofwolken weer terug.

Nu heb ik de atomizer op de uitlaat. Geen stofwolken meer.
Dat is nu al bijna 4 weken zo.

Wat ik nu wel van plan ben. Is om mijn filter iedere 6 weken open te maken.
Voorfilter schoonspoelen. Witte watten uitspoelen ( na 12 weken vervangen).
Manden met rust laten. Deze alleen spoelen als de doorstroom minder wordt.
Ik moet eens gaan bekijken of dit gaat werken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan