Ervaringen JBL Sansibar & Nautic zwart


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Hoi allen,

voor het inrichten van mijn nieuwe bak ga ik voor zwart/donker zand gaan. Het gewone witte zand vind ik persoonlijk te fel en met zand heb ik volgens mij toch net wat meer keuze naar de mogelijke bewoners toe.
Ik heb al goede ervaringen gelezen met het zand van Hornbach, maar aangezien dit nogal een eind rijden is voor mij is dit helaas geen optie.

Nu vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met deze soorten:
- JBL Sansibar dark (korrelgrootte 0,2-0,5 mm) https://www.aquastorexl.nl/jbl-sansibar-dark-5kg.html
- Nautic zwart (korrelgrootte 0,3-0,5 mm) https://www.aquastorexl.be/nautic-aquarium-zand-zwart-9kg.html

Heb ik met deze korrelgroottes meer kans op dichtslibben? Het is nogal een fijne korrel tegenover dat van bv Hornbach?

Dank jullie wel!
 
Dag Nicole, bedankt voor je reactie, helaas leveren ze niet in België.
 
Dag Nicole, bedankt voor je reactie, helaas leveren ze niet in België.
Ah sorry, ik had even niet in de gaten dat je in BE woont.
De Sansibar was best mooi maar zo zwaar en compact dat ik bang was voor bodemrot. Ik heb het zand er niet lang in gehad dus of het daadwerkelijk tot bodemrot had geleid durf ik je niet te zeggen. Volgens mij is er op het forum ook maar weinig ervaring mee.
 
Hier een tevreden ex gebruiker van de Sansibar black (of dark zoals het tegenwoordig heet). Ik ging af en toe met een vork door het zand om het dichtslaan te voorkomen (elke keer tijdens het verversen/snoeien een stukje, kwestie van seconden). Nooit bodemrot gehad (bijna 3 jaar gedraaid).

Ik heb nu Wildkamp 0.4-0.8mm omdat ik weer eens wat anders wilde en omdat ik dacht dat het Sansibar black zand wellicht toch nog een beetje te scherp was voor mijn Corydoras Habrosus (ze grondelden namelijk niet op Sansibar Black). Nou... Ze grondelen op het Wildkamp zand ook nog steeds niet (en zijn nu ook een stuk bleker van kleur zodra ze uit de schaduw van de planten komen).

Mocht ik over 2 jaar weer een herinrichting doen dan stop ik het Sansibar Black zand er mooi weer in (want het zag er prachtig uit; zie ook mijn avatar). Of dat zwart geschilderde zand van de Hornbach (dat ziet er namelijk ook heel mooi uit).
 
Laatst bewerkt:
JBL Sansibar Dark 10 kg, fijne zwarte bodemgrond.

JBL Sansibar Dark bestaat uit hetzelfde fijne zand met afgeronde korrels als in de wateren van de siervissen in de landen van herkomst. Bij op de bodem naar voedsel zoekende soorten zoals pantsermeervallen en modderkuipers worden de gevoelige baardsprieten goed ontzien door de afgeronde korrels. De fijne zandkorrels vormen een dichte bodemlaag, die voorkomt dat molm en ander vuil zich vastzetten, zodat verrottingsprocessen die de plantengroei kunnen afremmen niet plaatsvinden. Voor weelderig groeiende planten adviseren wij om de bodem eerst met een laag JBL AquaBasis plus voedingsbodem te bedekken en daarop een laag Sansibar Dark aan te brengen. Sansibar heeft totaal geen invloed op de waterkwaliteit. JBL Sansibar is ongeschikt voor bodemverwarmingskabels. Sansibar is vooraf gereinigd, maar het beste is om voorgebruik het zand even te spoelen.

Denk eerder dat het zo geschept en gezeefd wordt. Dat het van basalt komt. IS zwart.
 

Terug
Bovenaan