Wat is er nieuw

Ervaringen met battery backups voor stromings-en opvoerpompen?

aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Leeftijd
60
Heb drie modellen gevonden:

1645566734406.png
Coral Box pump extender

1645566981310.png
Ice cap backup

1645567286636.png
Ecotech marine vortech battery backup

Ik dacht eerst aan een ups uit de ITwereld, maar die gaan niet erg lang mee blijkbaar.

Bedoeling was om de opvoerpomp een uurtje of 8 aan de praat te houden(± 50w ), volgens de gegevens zou dat moeten kunnen...

Ik lees even mee, dit zijn wel interessante apparaatjes. Die tweede is nog re-de-lijk betaalbaar.

Wel ben ik benieuwd naar de reden dat je zo'n back-up zou willen plaatsen. Hoe vaak of hoe lang valt de stroom uit waar jij woont? Hier in NL was het gemiddelde afgelopen jaar 15 minuten of zo. Ik kan me de laatste stroomuitval niet herinneren.

Afgelopen jaar een stroomuitval van 2 uur gehad. De backup hield het 15 minuten vol op 100% en schakelde daarna terug. Gevolg pomp ging steeds uit en weer aan. Dat in combi met automatisch verversen is een drama want je verliest steeds teveel water naar het riool.

Welk batterijding heb jij gebruikt, @rjoemman?

Mag ik weten over welke backup het dan ging? Want zoals uit de test blijkt zijn enkel de dc-backups dus betrouwbaar genoeg. Ik dacht zelf ook aan een simpele ups, maar die vlieger gaat blijkbaar niet op. Je kan ook zelf iets fabriceren met een agm-batterij ofzo en die gaan het natuurlijk nog langer uithouden, heb al backup-tijden gelezen van een week en meer!

Deze spullen worden vooral(hoe kan het ook anders) gebruikt in de zoutwaterwereld waar een uur zonder stromingspomp zeer zware(en dure) gevolgen kan hebben. Vooral in de VS zijn powercuts in sommige streken nog steeds regelmaat en daar gebruiken ze deze batterijen vaker, Ook aggregaten zijn daar schering en inslag, maar zo ver moeten wij hier niet gaan, ons net staat dan toch wel op een beter niveau dan daar denk ik dan.

Bij mij zou het eigelijk enkel m'n opvoerpomp zijn die belangrijk is, verwarming staat bij mij ook maar op om een paar graden te verhogen, is dus niet strikt noodzakelijk

Ik lees even mee, dit zijn wel interessante apparaatjes. Die tweede is nog re-de-lijk betaalbaar.

Wel ben ik benieuwd naar de reden dat je zo'n back-up zou willen plaatsen. Hoe vaak of hoe lang valt de stroom uit waar jij woont? Hier in NL was het gemiddelde afgelopen jaar 15 minuten of zo. Ik kan me de laatste stroomuitval niet herinneren.
Nou dan heb je mazzel daar
hier afgelopen zondag nog van ga 16,30 tot 18,15 en voor het hele gebied weer stroom had was het dik 20,45
En een paar jaar terug zat bijna heel Noord-Holland dik 4,5 uur zonder stroom.
Dus het kan best ook hier in NL
Het is de vraag kan het kwaad de bakken bij mij hebben er geen last van gehad ondanks de lange stilstand filters.
Bij andere en zeker bij zout zal het anders zijn.
Misschien is het voor TS te overwegen een klein aggregaat aan te schaffen.

Misschien is het voor TS te overwegen een klein aggregaat aan te schaffen.
Pfff, zo ver zou ik echt niet willen gaan, vooral om de plaats die het inneemt, ik wil een kleine, stille, oplossing die me 8 uur zekerheid geeft. Ik heb tegen die tijd wel via de camera gezien dat er iets loos is.

Pfff, zo ver zou ik echt niet willen gaan, vooral om de plaats die het inneemt, ik wil een kleine, stille, oplossing die me 8 uur zekerheid geeft. Ik heb tegen die tijd wel via de camera gezien dat er iets loos is.
Die dingen zijn tegenwoordig niet zo groot meer.

Die dingen zijn tegenwoordig niet zo groot meer.
Bwah...ik zie er toch niet direct eentje naast m'n bioloog een plaatsje vinden, onder m'n aquarium.....echt niet!

Mag ik weten over welke backup het dan ging? Want zoals uit de test blijkt zijn enkel de dc-backups dus betrouwbaar genoeg. Ik dacht zelf ook aan een simpele ups, maar die vlieger gaat blijkbaar niet op. Je kan ook zelf iets fabriceren met een agm-batterij ofzo en die gaan het natuurlijk nog langer uithouden, heb al backup-tijden gelezen van een week en meer!

Deze spullen worden vooral(hoe kan het ook anders) gebruikt in de zoutwaterwereld waar een uur zonder stromingspomp zeer zware(en dure) gevolgen kan hebben. Vooral in de VS zijn powercuts in sommige streken nog steeds regelmaat en daar gebruiken ze deze batterijen vaker, Ook aggregaten zijn daar schering en inslag, maar zo ver moeten wij hier niet gaan, ons net staat dan toch wel op een beter niveau dan daar denk ik dan.

Bij mij zou het eigelijk enkel m'n opvoerpomp zijn die belangrijk is, verwarming staat bij mij ook maar op om een paar graden te verhogen, is dus niet strikt noodzakelijk
Heb je de hele test gekeken?

De DC-powersupply hield het langer vol omdat de pomp direct op DC werkt. Dus zonder inverter.

Geen idee wat voor pompen jij hebt staan, maar verreweg de meeste pompen werken op AC.

Wat je wil gebruiken is een accu waar aan je een inverter hangt die afgestemd is op het vermogen dat je trekt.
Deze wil je zo dicht als mogelijk tegen of over de 90% hebben hangen.

Het probleem dat optreedt bij een standaard UPS is dat de inverter maar 20-30-50-100? Watt hoeft te leveren, terwijl deze vaak pas efficiënt werken bij veel hogere vermogens.

Raar, ik dacht dat alle moderne pompen dc waren...staat zelfs in het typenummer van de mijne: MDC-10000. Er zijn bij de Coral box zelfs speciale aansluitpluggen bijgeleverd om aan te passen aan het merk pomp geloof ik. Voor zover ik weet zijn ook m'n stromingspompen dc.

Dat van de ups kan ik zeker volgen, daar moet je echt naar zware toestellen grijpen om het meer dan een paar uur vol te houden. Maar de coral box zou het toch normaal veel langer moeten volhouden. Bij de volgende zoutwaterwinkel spreken ze van een 18tal uur backup voor een vortex mp40, die verbruikt 38w, op een jecod 10000 moet dat dan toch(op 60% >>> ±48w) ruim 14u backup-tijd komen??

Na ongeveer 4.5 minuten gaat het (eindelijk) over de coral box...

Raar, ik dacht dat alle moderne pompen dc waren...staat zelfs in het typenummer van de mijne: MDC-10000. Er zijn bij de Coral box zelfs speciale aansluitpluggen bijgeleverd om aan te passen aan het merk pomp geloof ik. Voor zover ik weet zijn ook m'n stromingspompen dc.

Dat klopt ook, maar je steekt hem toch in het stopcontact?

Dat van de ups kan ik zeker volgen, daar moet je echt naar zware toestellen grijpen om het meer dan een paar uur vol te houden. Maar de coral box zou het toch normaal veel langer moeten volhouden. Bij de volgende zoutwaterwinkel spreken ze van een 18tal uur backup voor een vortex mp40, die verbruikt 38w, op een jecod 10000 moet dat dan toch(op 60% >>> ±48w) ruim 14u backup-tijd komen??

Na ongeveer 4.5 minuten gaat het (eindelijk) over de coral box...

AHA!
Jouw pomp is een 24V model! Dat wist ik niet.
Ik dacht dat we het over "normale" filterpompen hadden, excuses. 😉

Je zou dan een 24V aansluiting op de controllerbox van je pomp moeten hebben.
Dus op die MDC-8000.

EDIT: denk dat ik het al zie. Je pomp werkt met een externe adapter met een barrel-plug. Dan zou het moeten werken.

Eh ja...ik ging ervan uit dat alle opvoerpompen tegenwoordig wel dc zijn, denk dat je echt nog zal moeten zoeken naar een ac pomp. De DC zijn over het algemeen veel stiller én makkelijker in snelheid te regelen......en natuurlijk door een batterij te voeden in dit geval.

Daarom ben ik een beetje verbaasd dat @rjoemman problemen had met de opstelling met de coral Box, want hij heeft quasi dezelfde pomp als mij.

Bwah...ik zie er toch niet direct eentje naast m'n bioloog een plaatsje vinden, onder m'n aquarium.....echt niet!
Een aggegraat zet je nooit binnen want die werken op diesel en dan krijg je al die uitlaatgassen binnen, wij hebben ook een noodaggegraat staan die zet je dan buiten neer en dan kan je zelfs je cv erop aansluiten

Een aggegraat zet je nooit binnen want die werken op diesel en dan krijg je al die uitlaatgassen binnen, wij hebben ook een noodaggegraat staan die zet je dan buiten neer en dan kan je zelfs je cv erop aansluiten
klopt maar zijn er ook op benzine en ook die zit je natuurlijk niet binnen😉
Zag de reactie van Aquabelg en had zo iets van werkelijk :juggle:zal ik er nog een reactie aan wagen of gewoon maar laten gaan.
Al had ik het idee dat hij zich vast loopt in de voorbeelden die hij laat zien.
mooi spul en zeker stroom genoeg
Schermafdruk op 2022-02-23 16-31-51.png

Dat ding geeft ook wel al die uren maar niet op 100%. Dus de pomp gaat dan het eerste kwartier gewoon normaal op bijvoorbeeld 8000 l/h draaien. Na die kwartier draait ie misschien op 7800 l/h en een moment later weer op 3000 l/h om vervolgens weer naar 6000 te gaan.
Met mijn overloop werkt dat niet waardoor de overloop kamer steeds leeg komt te staan. Dat water dus naar het bioloog toe gaat om vervolgens als te veel in het riool te verdwijnen.
Dus ik heb er niks aan.

En ja de jecod pompen zijn DC vanaf het controle paneel. Dus AC uit de muur en DC na de voeding en precies daar komt deze accu dus als een DC backup.

klopt maar zijn er ook op benzine en ook die zit je natuurlijk niet binnen😉
Zag de reactie van Aquabelg en had zo iets van werkelijk :juggle:zal ik er nog een reactie aan wagen of gewoon maar laten gaan.
Al had ik het idee dat hij zich vast loopt in de voorbeelden die hij laat zien.
mooi spul en zeker stroom genoeg Bekijk bijlage 340002

Weet ik natuurlijk wel maar ik ben niet zinnens een verlengkabel naar de garage of tuinhuis te trekken ofzo. En een noodagreggaat die het hele huis voorziet is dan ook weer een brug te ver. 😉

Dat ding geeft ook wel al die uren maar niet op 100%. Dus de pomp gaat dan het eerste kwartier gewoon normaal op bijvoorbeeld 8000 l/h draaien. Na die kwartier draait ie misschien op 7800 l/h en een moment later weer op 3000 l/h om vervolgens weer naar 6000 te gaan.
Met mijn overloop werkt dat niet waardoor de overloop kamer steeds leeg komt te staan. Dat water dus naar het bioloog toe gaat om vervolgens als te veel in het riool te verdwijnen.
Dus ik heb er niks aan.

En ja de jecod pompen zijn DC vanaf het controle paneel. Dus AC uit de muur en DC na de voeding en precies daar komt deze accu dus als een DC backup.
IO, ik dacht dat je pomp automatisch op het ingestelde percentage bleef lopen?

Dat is de bedoeling natuurlijk maar de stroom toevoer is niet constant dus de pomp start steeds opnieuw op.

Tja, ik ben eens beginnen zoeken en heb nu gemerkt dat de coral box, niet meer te krijgen is, de Ice cap nauwelijks te vinden is in Europa en dus enkel de vortech overblijft. Wordt moeilijk dus, want denk niet dat deze plug and play op de jecod past.

Tja, ik ben eens beginnen zoeken en heb nu gemerkt dat de coral box, niet meer te krijgen is, de Ice cap nauwelijks te vinden is in Europa en dus enkel de vortech overblijft. Wordt moeilijk dus, want denk niet dat deze plug and play op de jecod past.
Heb je al eens bij coralandfishtore gekeken ?

weet nie precies hoe die back up werkt maar als je daar kleine lucht pompjes op aan kan sluiten zouden ze veel langer mee gaan dan op je pomp?

Weet niet wat nut dat zou hebben, ik wil dat er water circuleert van bioloog naar aquarium. Als ik lucht wil hebben in de bak kan ik evengoed luchtpompjes op batterij kopen....

Ja, heb hen ook al gebeld maar ze moesten toegeven dat hun website niet meer actueel was. Is namelijk niet meer te krijgen, nergens meer. Ze hebben nog wel de ecotech maar daar zijn de aansluitingen anders-zou mss wel met verloopstekkers kunnen opgelost worden.:S
Heb wel de foto's van ice pack én coral box naast mekaar gelegd en mij lijkt het dat ze gewoon hetzelfde zijn-de eerste is nog wel te vinden in de US, maar ja, das dan weer hopen op douanediensten die niet te gretig zijn. Heb er best wel een paar dure ervaringen mee gehad in het verleden.

Weet niet wat nut dat zou hebben, ik wil dat er water circuleert van bioloog naar aquarium. Als ik lucht wil hebben in de bak kan ik evengoed luchtpompjes op batterij kopen....
omdat da al genoeg zou moeten zijn en zoon back up dus veel langer mee kan gaan.
je zou het kunne testen als je bak goed in goede conditie is.

Ok dat kan allemaal wel, maar ik wil dus dat het water circuleert, niet dat er ergens een bruissteentje bellen staat te blazen!

Heb dus bij oceanandlake te horen gekregen dat de ice pack 'normaal' ergens in maart terug zou binnen komen...afwachten dus.

dat is wat een lucht pompje doet die circuleert je water .
je bak zou zonder de sump gewoon prima moeten kunne draaie voor een tijdje. of je zit echt grenzen op te zoek met de bioload.

Zoek even op marktplaats. Zag daar gisteren nog een ice pack voorbij komen😉

Ik heb er ook nog 1 liggen . Bij de 2de is het zekeringhoudertje beschadigd .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan