Wat is er nieuw

UPS

ja en niet iedereen kan ‘ff’ in de auto stappen en naar huis rijden vanaf zn werk.
Dat kan ook niet in mijn geval bij stroom uitval.. dus helaas dan ziet ik het wel als ik thuis kom.. en zo snel leggen vissen ook niet het loodjes na een paar uur dat de stroom eraf is geweest..

Ja is ook een oplossing, alleen omvormers geven vaak geen schone spanning van een paar tientjes dus ik zou er geen gevoelige apparatuur op gaan zetten al denk ik dat een filterpomp er geen problemen mee zal hebben mits hij wel goed beveiligd is tegen overspanning omdat omvormers vaak pieken en zeker de goedkope maar daar laat ik de keus aan jezelf of je het wil gokken.
Ik zou er zeker geen telefoon adaptors of Led verlichting met adaptor en Led controller op aan sluiten..
Geen zorgen over wat je kan aansluiten op moderne omvormers.
Een UPS is ook niets anders dan een omvormer met accu’s erin.
Bij een losse omvormer gebruik je alleen de spanning van de auto.

Als je niet thuis bent neemt een UPS het automatisch over en een goedkoop ding kan de pomp van Raoul zo'n 10-12 uur laten werken. Een stroomstoring die langer duurde heb ik zelf nooit mee gemaakt.
Deze is bij ons om de hoek en duurde toch wel effe
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/131122/almere-eilandenbuurt-heeft-weer-stroom
En een 6 mnd terug lag die daar bij mijn ouders ook een halve dag eruit.

Geen zorgen over wat je kan aansluiten op moderne omvormers.
Een UPS is ook niets anders dan een omvormer met accu’s erin.
Bij een losse omvormer gebruik je alleen de spanning van de auto.
ja beste alleen laat je dan de motor draaien met een dynamo er op dus dan heb je geen schone spanning omdat de spanning regelaar op de dynamo fluctueerd omdat je stroom verbruikt vanaf de accu.. dus hij laad en stopt en laad en stopt dan krijg je een verschil van 12.8 tot 15volt die je omvormer moet gaan opvangen om de spanning gelijk te houden op 230volt en voor die paar tientjes heb je geen omvormer die de rimple spanning schoon kan houden dus gaat hij pieken in voltage op de uitgang van 230volt.
Je zal niet de eerste zijn die 230volt apparatuur met een omvormer de boel om zeep heeft geholpen .. met name op camings en campers die met die goedkope omvormers werkte.

Een UPS blijft de spanning gelijk en heb je geen pieken totdat de accus langzaam gaan afzakken en onder de werkspanning komt van 10volt is hij leeg// en kapt hij ermee.. das het verschil.

Laatst bewerkt:
als jij je huis ofgrid wil hebben heb je solar ark een van de weinig die dat kan op het moment en je ziet voor de rest veel mensen generators op gas gebruiken voor stroom uit val

Deze is bij ons om de hoek en duurde toch wel effe
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/131122/almere-eilandenbuurt-heeft-weer-stroom
En een 6 mnd terug lag die daar bij mijn ouders ook een halve dag eruit.
Kan altijd gebeuren natuurlijk maar zelf nog nooit getroffen door zo'n lange storing.

Week terug wel last van deze (zakelijk) gehad:
https://www.liander.nl/storingen/overzicht/details-van-deze-storing?storingsnummer=5540806
Als je bang bent voor een grotere / langere storting dan neem je een 1500VA UPS dan red je het 24 uur met alleen jouw pomp aan. Kun je altijd nog je auto voor de deur aanzetten met een omvormer als het langer gaat duren. En het mooie is, als je die UPS voedt met generator / omvormer spanning dan maakt het ook niet meer uit hoe vies het is, UPS trekt het weer netjes recht.

Allemaal prima, het topic begon over de vraag of iemand ervaring heeft met een UPS.

Ik geef hiervoor een betaalbaar en voor mij goed werkbaar alternatief. Het belangrijkste voor is het draaien van mijn pomp en dat gaat best.

Dus voor de mensen die het wat vinden, doe er je voordeel mee. Voor de mensen het niks vinden, koop vooral een UPS

Ja en als je 2weken op vakantie gaat dan heb je aan accu's of een UPS ook geen moer...
Zo lust ik er nog wel tien excuses :DD
Dan zorg ik voor iemand die op de boel past.

Als ik elke keer voor iemand moet zorgen als ik 1 tot 3 dagen weg ben dan mag ik wel iemand op de loonlijst gaan zetten 🙄

Maar goed. Wat ik al eerder zei: ik ben blij met m'n UPS en ze werken tot nu toe prima 🙂
Geeft ook gewoon een stukje rust dat wanneer ik weg ben dat ik weet dat het wel een aantal uur goed gaat. In die tijd kan ik eventueel wat regelen wanneer ik niet thuis ben 🙂 (mits er een melding van de netwerkbeheerder verstuurd wordt naar m'n telefoon bij een storing...)

Je hebt er juist wel wat aan een UPS als je een week weg bent. Alleen in het geval van een grote storing niet maar een kleine storing wordt dan, zonder dat je het zelfs merkt geheel automatisch opgevangen. Je tijdklok zal daarna wellicht wat van slag zijn 😉

Je hebt er juist wel wat aan een UPS als je een week weg bent. Alleen in het geval van een grote storing niet maar een kleine storing wordt dan, zonder dat je het zelfs merkt geheel automatisch opgevangen. Je tijdklok zal daarna wellicht wat van slag zijn 😉
Waarom zou de tijdklok van slag zijn? Een UPS zorgt ervoor dat er geen stroomonderbreking is, daarom zijn ze ook zo duur.
Het licht flikkert niet eens bij overname.

Waarom zou de tijdklok van slag zijn? Een UPS zorgt ervoor dat er geen stroomonderbreking is, daarom zijn ze ook zo duur.
Het licht flikkert niet eens bij overname.
Ah ik zit nog steeds met de casus Raoul in mijn hoofd. Die wil alleen zijn pomp op de UPS zetten. Als je alles er op hebt draaien dan natuurlijk niet.

Ah ik zit nog steeds met de casus Raoul in mijn hoofd. Die wil alleen zijn pomp op de UPS zetten. Als je alles er op hebt draaien dan natuurlijk niet.
Oh ja precies. Klopt ja. Dat was ook de reden dat ik gewoon alles erop heb.
Al wil ik tzt de heater er eigenlijk wel gewoon af, dat is wat zonde van het vermogen..

Ik wil dat mijn bioloog blijft doordraaien.
Stroomuitval geeft zo'n draaikolk in de overloop kamer. CO2 blaast er meteen uit. Overtollig water gaat meteen het riool in.
Pomp moet gewoon blijven draaien.

Tijdklok doseerpomp blijft gewoon gelijk lopen
Ook die van de tc420 blijft het doen.
Tweede magneet ventiel zit op een slimme stekker van Philips hue die blijft het ook gewoon doen.

Blijft de pomp draaien dan blijft er voldoende zuurstof en blijven de bacteriën leven en vooral de discus. Op zich zal er geen water waarden probleem zijn. Automatisch verversen blijft het gewoon doen na stroomuitval.

Enkel je filterpomp erop laten draaien zal prima gaan alleen hoelang die zal kunnen draaien ? dat ligt aan de grote van de UPS hoeveel capaciteid de accu's hebben in de UPS hoe meer des te langer.. een pomp zal misschien tussen 15-35Watt trekken bij 230volt dus tja.
Een UPS van 500Watt houd dat het wel 6uur vol mits de omvormer wel een beetje efficient is anders heb je zo 20-30% verlies in warmte en dat zal aanzienlijk de bedrijfs duur verkorten van de UPS dat de pomp blijft draaien en de UPS leeg is.

Nouja, ik denk dat je niet afwegen welke optie ook bij je levensstijl past @rjoemman

Aggregaat is goedkoper en (waarschijnlijk) duurzamer, niet iedereen heeft de mogelijkheid om de accu van een UPS te laten testen, maar deze moet je handmatig inschakelen.

Ben je veel van huis en wil je het zonder stroomonderbreking dat is een UPS waarschijnlijk de beste keuze.

Ohja.. een UPS staat dus wel altijd op z'n plek in de kamer. Ze nemen redelijk wat ruimte in beslag, tenminste die van mij.
En op soms op warme dagen gaat de ventilator in dat ding aan en die hoor je 🙂

Dat is inderdaad wel een belangrijk punt. Ik weet niet hoe dat met de kleinere modellen is maar de echte bakbeesten hoor je altijd wel. Een hoogfrequent piep geluid en de geur van ozon, heerlijk! 😉

Ik zie overigens dat ik wel een fout heb gemaakt in mijn eerste post hier. De gelinkte UPS heeft een piekvermogen van 650VA maar een capaciteit van 95VAh. Dat is nogal een verschil en komt neer op maximaal 1.8 uur aan werking op 53W en dat is bij een powerfactor van 1. Reken voor de zekerheid met een PF van 0.8 en je komt uit op zo'n anderhalf uur.

Mijn excuses, voor een langere backuptijd heb je toch een wat duurder model nodig.

Sorry Raoul ik was wat te voorbarig.

Ik heb even iets beter gekeken bij APC (enige merk waar ik zelf ervaring mee heb) en de bedragen zijn toch iets minder haalbaar denk ik.

100W voor 12 uur (2500 euro ex btw):
https://www.apc.com/shop/nl/en/tool...werMargin=0&pageNumber=1&sortOption=PRICE_ASC
54W voor 12 uur (1600 euro ex btw):
https://www.apc.com/shop/nl/en/tool...werMargin=0&pageNumber=1&sortOption=PRICE_ASC
Beide opties nemen ook best wat ruimte in beslag en zullen zeker niet stil zijn. De goedkopere modellen hebben helaas de capaciteit niet om het lang vol te houden.

Dat is inderdaad wel een belangrijk punt. Ik weet niet hoe dat met de kleinere modellen is maar de echte bakbeesten hoor je altijd wel. Een hoogfrequent piep geluid en de geur van ozon, heerlijk! 😉

Ik zie overigens dat ik wel een fout heb gemaakt in mijn eerste post hier. De gelinkte UPS heeft een piekvermogen van 650VA maar een capaciteit van 95VAh. Dat is nogal een verschil en komt neer op maximaal 1.8 uur aan werking op 53W en dat is bij een powerfactor van 1. Reken voor de zekerheid met een PF van 0.8 en je komt uit op zo'n anderhalf uur.

Mijn excuses, voor een langere backuptijd heb je toch een wat duurder model nodig.
Ja en wat is dan goedkoper in dat geval.. 10 doden vissen van zeg 25euro per stuk of een UPS van ruim 800euro voor een beetje capaciteit met goedkope modellen anders lopen de prijzen al op tot 2000euro en meer + accus gaan gemiddeld 3 a 5jaar mee als je geluk hebt + de ruimte wat een UPS in neemt.
Keuzes keuzes... tja dan maar een aggregaat en ben ik niet thuis ..erg jammer dan en vaak valt het wel mee bij korte stroom onderbrekingen tot 4uur lang.
Voor ik een Aggregaat had is het wel vaker voor gekomen dat het stroom eraf is geweest 2uur en soms wel 6uur en eigenlijk nooit schade aan ondervonden in het aquarium ook niet met de filters die weer vrolijk opstarte en geen dode vis gehad.
Nou heb ik al een poos een aggregaat en dit jaar al 2x moeten inzetten en gelukkig was ik thuis je wil toch je dure Discussen sparen en zo goed mogelijk verzorgen en dingen willen verkomen.

Hah ed, ik denk dat jij je vergist in de prijs van 18 wilde tosti's. Even zo goed (zie mijn vorige bericht) denk ik dat de UPS methode inderdaad wat duur is.

Kuch.
25 euro voor een wildvang?

Hah ed, ik denk dat jij je vergist in de prijs van 18 wilde tosti's. Even zo goed (zie mijn vorige bericht) denk ik dat de UPS methode inderdaad wat duur is.
ja dat kan in de duizende euro's lopen.. dus in zo'n situatie ishetwel begrijpelijk dat je dan ook wel een paar duizend euro over hebt voor maatregelen bij stroom uitval.

ja dat kan in de duizende euro's lopen.. dus in zo'n situatie ishetwel begrijpelijk dat je dan ook wel een paar duizend euro over hebt voor maatregelen bij stroom uitval.
Blij dat je dat inziet, want daar ging het in dit topic namelijk over.

Kuch.
25 euro voor een wildvang?
euh nee ik bedoel een gemiddelde vis algemeen buiten de dure jongens, hier dobbert er ook ongeveer voor 1400euro aan stendker kweek discus in de 450 liter bak maar om nou een ups van 2500euro te nemen was een aggregaat 269euro een betere optie..

Sorry Raoul ik was wat te voorbarig.

Ik heb even iets beter gekeken bij APC (enige merk waar ik zelf ervaring mee heb) en de bedragen zijn toch iets minder haalbaar denk ik.

100W voor 12 uur (2500 euro ex btw):
54W voor 12 uur (1600 euro ex btw):
Beide opties nemen ook best wat ruimte in beslag en zullen zeker niet stil zijn. De goedkopere modellen hebben helaas de capaciteit niet om het lang vol te houden.
Ik heb zulke modellen.. geen hoge piep hier. Behalve wanneer de stroom eraf is en de UPS in werking gaan. Dan geven ze piep signalen.
Qua ventilator, ik hoor ze vrijwel nooit. Zo nu en dan op warme dagen dus.

De grote is ongeveer een meter bij 50 cm denk ik. Wel vrij smal, zo'n 10 cm.. dus die kan mooi achter de bank staan 😁👌🏼

dus eigenlijk:

1. is het echt nodig? mijn potfilters hebben wel eens een nacht uitgestaan zonder nadelige gevolgen... en dat in een zuurstofloze pot.
dan is een bioloog ook nog eens een open systeem dus meer zuurstof.

2. ik denk dat je bij een langdurige stroomuitval jezelf eerder druk moet gaan maken om de temperatuur van je bak (i.v.m. de tosti's).... voor die wattages is een UPS al niet geschikt of gewoonweg onbetaalbaar.

Dan lijkt mij een aggregaat alsnog de betere optie, kleine stroomonderbreking van een paar uur? lekker laten dat komt wel goed.
is het een langdurige onderbreking? dan haal je het aggregaat uit de schuur en kan je zowel je filters als heaters laten draaien (en als je wilt zelfs je verlichting).

Alleen als iemand oppast tijdens een vakantie moet je deze even goed inlichten over het gebruik indien nodig... ik zeg bewust indien nodig want hoe groot is de kans dat jij net weg bent als er een gigantische langdurige stroomonderbreking is? altijd een kans maar m.i. zeer klein.

Het blijft uiteindelijk een risico inventarisatie.
Daar is een mooie formule voor: risico = kans x effect

Laten we stellen dat de kans klein maar realistisch is (gister nog in Den Haag 8 uur)
Dan het effect, wat gebeurt er nou echt als de spanning wegvalt?

Je gaf eerder al aan de pomp moest blijven draaien voor zuurstof.
Geldt dit alleen je bak of voor het bioloog of beide?
Hoe lang mag de verwarming uit blijven?

Voor hoeveel tijd wil je een noodoplossing?
Je kan natuurlijk ook gebruik maken van meerdere middelen.
Voor een stroomstoring tot 2 uur oplossing A
Voor een stroomstoring die langer duurt plan B

Misschien is een cilinder met perslucht nog een oplossing.
Als je die open laat gaan met een ventiel die juist opent als de spanning afvalt.
Kan je hiermee je bioloog/bak in beweging houden.
Dit zou een plan A kunnen zijn.

Daarnaast zou een aggregaat een goede oplossing voor plan B zijn.

Als je namelijk alleen een UPS koopt moet je daar naast volgens mij ook een aggregaat kopen.
Het zou een beetje zonde als je duizenden euro’s investeert en na een paar is het alsnog klaar.

Er zal altijd een voor en tegen zijn.
stel je zelf de vraag,

- Hoe vaak per jaar heb je een stroomstoring en hoe vaak zijn dit geplande en ongeplande
- hoe lang duren ze ongeveer uit ervaring
- Heb je het er voor over om geld in te stoppen voor de paar keer dat het uitvalt.
- Kijk naar de meest efficente manier wat zo lang mogelijk je filters up houdt,
- Ups heeft batterij en die gaat ook op, en bij stroomstoring laad ie niet op. en als er eenmaal stroom is dan pakt ie redelijk veel van je net om de batterij op te laden. ( mijne is 7,25a)
- Aggregaat is op benzine of diesel. als diesel of benzine bijna opraakt kan je altijd tanken en bijgieten en dan blijft het doorgaan,

Zijn allemaal dingen wat je je zelf af moet vragen wat jij wilt. dat kunnen wij niet voor je bepalen. je ziet het de ene is een UPS fan de ander is een Aggregaat fan en de ander vindt het onzin.

Peace of mind is soms onbetaalbaar ;))

Er zijn ook van die batterijen specifiek voor jecod pompen en vergelijkbare modellen. Ik kwam ze een tijd geleden tegen toen ik aan het kijken was voor een stromingspompje.

'1 batterij geeft voor de opvoerpomp DCS12000 in de hoogste stand 2 uur en 15 minuten stroom.' Volgens deze site: https://www.coralsecrets.nl/a-42241...box-powercell-v2-battery-back-up/#description

Er zijn ook van die batterijen specifiek voor jecod pompen en vergelijkbare modellen. Ik kwam ze een tijd geleden tegen toen ik aan het kijken was voor een stromingspompje.

'1 batterij geeft voor de opvoerpomp DCS12000 in de hoogste stand 2 uur en 15 minuten stroom.' Volgens deze site: https://www.coralsecrets.nl/a-42241...box-powercell-v2-battery-back-up/#description
Dat is nog eens een mooie tip, geschikt voor de DCS9000 of DCS12000 die raoul volgens mij heeft.

Ik heb de 10.000
Thanks ik ga een bestuderen.

Ik heb het filmpje bekeken, ik vind het eigenlijk een hele mooie oplossing.

Mij leek het ook een makkelijke en relatief betaalbare oplossing om een kleine stroompanne te overbruggen, vandaar dat ik het even plaatste ondanks dat ik er geen ervaring mee heb.

Natuurlijk is het de vraag of de beloofde 2 uur ook effectief wordt gehaald. Ze zijn natuurlijk ook te koppelen, maar dat wordt dan weer een stuk duurder natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan