Wat is er nieuw

UPS

Ze hebben het over 2 uur op max vermogen van die dcs12.000.Dat is 80w.

Van mij draait meestal tussen 46W (7000 l/h) en 53w (7600 l/h)

Ik ben benieuwd.
Met goed zoeken zie ik hem zelfs goedkoper.

Ding is goedkoper dan 1 vis.
Dus ik overweeg welkom deze te nemen.

Je verdient wel veel bij KLM dus. veels te veel

Ze hebben het over 2 uur op max vermogen van die dcs12.000.Dat is 80w.

Van mij draait meestal tussen 46W (7000 l/h) en 53w (7600 l/h)

Ik ben benieuwd.
Met goed zoeken zie ik hem zelfs goedkoper.

Ding is goedkoper dan 1 vis.
Dus ik overweeg welkom deze te nemen.
Je moet er wel op letten dat je de V2 neemt dacht ik, want ik las ergens dat de eerste versie niet geschikt is voor de opvoerpompen.

Ow thx

Ik heb een auto accu en daaraan gekoppeld een omvormer van 12 volt naar 220 volt, hierop staat de stromingspomp geschakeld en schakelt automatisch in bij stroomuitval.
Mijn wekkerradio geeft alarm af bij stoomuitval, ik kan dan naar believen eventueel een verwarmingselement bij schakelen.
De accu wordt op voldoende spanning gehouden met een automatische druppellader.
Het systeem werkt super en heeft veel meer vermogen dan een standaard UPS, nadeel....je moet plaats hebben voor zon omvormer en accu

Waar een wil is is een weg 😉
Yep, en staat dus in de boekenkast naast het aquarium.
De auto accu bied veel meer amp dan een UPS, door de "slimme"druppelader eraan te koppelen gaat die ook veel langer mee.
Het systeem doet bij mij daarnaast doel om de rolluiken te kunnen opensturen bij stroomuitval....door schade een schande wijs geworden...kwam het huis niet meer uit 😱

De auto accu bied veel meer amp dan een UPS, door de "slimme"druppelader eraan te koppelen gaat die ook veel langer mee.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het is natuurlijk maar net welke UPS je pakt. Een extra grote Varta auto accu bied 100 AH aan capaciteit. Op 12V is dat P=U*I dus 12v*100Ah = 1200W aan totaal vermogen (theoretisch!). Moet je nog omvormen van gelijk (laag)spanning naar wissel (hoog)spanning en weer terug. Een autoaccu is wellicht beter in piekstroom (startmotor) maar daar heb je weer weinig aan bij een aquarium.

Een 'normale' auto-accu is zo'n 70 Ah dus 840W aan totaal vermogen. Er zijn genoeg UPS systemen die deze capaciteit ruim overschrijden. Maar goed, een UPS is eigenlijk gewoon een accu met een schil van electronica om automatisch te laden, piekspanning op te vangen en automatisch over te schakelen zonder dip zodra de spanning wel valt. Dus als je prijzen gaat vergelijken kom je met een UPS natuurlijk veel duurder uit.

Het onderhouden van de accu's is in een UPS ook prima geregeld, een druppellader is daar niet beter in m.b.t. levensduur van de accu's.

Het beste lijkt mij zoals eerder genoemd de speciale accu-packs van Coral box, omdat die de pomp aansturen op DC spanning en dus geen verlies hebben met omvormen naar wisselspanning en weer terug naar gelijkspanning. Wellicht zou je met de nodige elektrotechniek kennis dit ook zelf wel kunnen fabriceren van een auto accu maar als ik naar de prijs van die dingen kijk.. zou ik daar niet aan beginnen.

Je moet dan ook geen startaccu maar een (semi) tractie accu nemen.
Deze worden ook gebruikt in caravans.
Een startaccu kan in één keer een hoge stroom leveren voor een korte tijd.
Een tractie batterij is gemaakt om langere tijd een lagere stroom te leveren.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het is natuurlijk maar net welke UPS je pakt.

kosten vergelijken.....capaciteit auto accu versus gelijkwaardige UPS, ...destijds vond ik de auto accu dus aanmerkelijk goedkoper. d
Dacht dat een vergelijkbare UPS 400 euro koste, maar weet dat niet meer zeker.
Misschien dan tegenwoordig goedkoper.

Als je wil hobbyen dan is een auto accu een optie wil je een alles in een pakket dan zou ik toch gaan voor een ups. Een 1000 watt eaton ups kost rond de 260€.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan