Ervaringen met de Kamdoornmeerval / Agamyxis pectinifrons


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,553
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Dag luitjes,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de Agamyxis pectinifrons (Kamdoornmeerval / Spotted Raphael)?

Zo ja, barst maar eens los over je indruk van ze! Hoe heb je je bak (nu of ooit in het verleden) ingericht, wat voer je ze, hoe ga je om met het feit dat het nachtdieren zijn etc. En klopt het dat ze wel eens een slakje eten? Ik heb ze daar zelf nog niet op betrapt, al zou ik het wel handig vinden.

Ik kwam laatst op deze pagina al coole verhalen tegen over hoe niet-kapot-te-krijgen ze zijn, en hoe oud ze vaak wel niet worden: https://animal-world.com/Pet-Talk/i...Tropical+Fish/Catfish/Spotted+Raphael+Catfish

Waarom begin ik hierover: ik heb er sinds afgelopen maand twee rondzwemmen in de Rio 240. Wil de bak er verder naar inrichten. En ik vind het wel leuk om van gedachten te wisselen met mensen die ze al langer hebben. :)

Onderin de post een recent fotootje van de inrichting. Even de eerste opzet hoor, het is nog wat kaal. (Heb de foto wat donkerder gemaakt aangezien hij overbelicht was.)
Ik heb als verlichting slechts 2 x 3,5 watt erboven hangen. Voldoende voor de pothos-plantjes boven de bak en voor wat simpele crypto's. Ik denk dat ik het nog verder wil verduisteren met wat drijfplanten. Een paar stukken hout erbij worden vast ook gewaardeerd. Kunnen ze zich lekker de hele dag in verstoppen. :'-)

Om ze wat vaker te zien, voer ik ze niet 's nachts, maar vooral in de schemering. En soms ook gewoon overdag hoor. Het heeft al geholpen om de verlichtingsduur van de Rio korter in te stellen dan die van de andere bak in de kamer; dan ontstaat er door het licht van die andere bak 's ochtends en 's avonds een schemereffect. Heb gemerkt dat dat al voldoende is om de meervalletjes tevoorschijn te lokken. Zie je ze een beetje rondhobbelen op zoek naar wat te knabbelen.

Qua andere dieren zitten er nu slakken in (hopelijk worden die bijvoer), een gourami die nog een keer weg moet, en een Hoplosternum punctatum waar ik er meer van wil. Denk dat ik het verder voorlopig zo laat. Zo houd ik ruimte over voor toekomstige ideeën of voor logees.

Aparte LFS trouwens waar ik ze kocht. :p Ik kon in eerste instantie maar één van de twee vissen kopen, omdat nummer twee zich had vastgezwommen in een ornament. (Ze hebben de neiging om zich met stekels en al in kleine ruimtes te proppen.) Die man van de LFS zou hem nog wel bevrijden zei hij, maar hij had het druk of zo dus dat ging nu niet. Dag of 4 later kwam ik terug om nog eens te kijken. Zat die vis gewoon nog steeds vast, op dezelfde plek. 🙈 Ik weer erover begonnen. Die man: "Ja ja, moeilijk moeilijk. Die moet zich er maar een keertje uit zwemmen hè. (Hij grijnsde.) En wie weet wanneer dat gebeurt." Iets in die strekking. xD Uiteindelijk bood hij wel aan dat ik de vis met ornament en al kon kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Het geheel paste precies in zo'n vissenzak. Alsof die man vaker zo zijn zaakjes had gedaan, haha. Maar goed. Eenmaal thuis zelf de vis er maar uitgehakt. 😂 Freedommmm. Verder een leuke LFS hoor, maar die man is wat eigenaardig soms.

Oh ja. Tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • darko3.jpg
    darko3.jpg
    147.5 KB · Weergaven: 202
Laatst bewerkt:
Het zijn niet hele populaire vissen geloof ik. :p Achja. Ik zal in elk geval af en toe wat over ze posten.

klopt het dat ze wel eens een slakje eten?
Inmiddels denk ik dat ik kan zeggen van wel. ;) Ik merkte de afgelopen weken dat de twee meervallen maar weinig vissenvoer eten. Ze laten het vaak links liggen, alsof ze al vol zitten van iets anders.... en ondertussen tel ik steeds minder slakken. Ik gooi er nu af en toe slakken bij uit de andere bak, maar weet niet of ik er op de lange termijn genoeg heb. Ik overweeg om een bakje op te zetten speciaal voor de slakkenkweek. :juggle: Wie had dat ooit gedacht.

Maar wel makkelijk; je kunt zonder al te veel bezwaar een week of langer van huis zijn, en deze vissen voeren zichzelf. En ook de Synodontis die er nu bij geplaatst is, schijnt slakken te eten...
 
Tja dat is altijd het lastige van de wat specialere soorten, dat kans dat iemand ze houd / heeft gehouden is altijd vrij gering.
Heb m even opgezocht, maar vind het toffe vissen(!)
 
Ze lijken wel een beetje op mijn Jopie ( een platydoras costatus), als ze de zelfde leefstijl hebben dan kan je nog jaren plezier van ze hebben.
Een goede verstopplek zou super zijn. Het liefst op een vast plek en ze heeft een hekel aan te veel veranderingen.
Nieuw aquarium of inrichting zorgt voor een paar weken ruzie tussen ons over welke planten in de bodem mogen blijven zitten.

Het zijn vissen met karakter die weken rustig in hun schuilplaats kunnen zitten en daarna weer volop rond zwemmen, ook overdag.
Volgens mij heeft mijn vis niet veel slakken gegeten in haar leven. Kan zijn dat ze al genoeg ander eten heeft. :)
Als je er ooit achter komt hoe oud ze echt kunnen worden dan hoor ik het graag.

Veel plezier met deze twee.
 
Jopie. :DD Leuke naam! Dat is de vis op je profielfoto neem ik aan. :) Hoe oud is die ongeveer?

Ik denk dat hun leefwijze wel grotendeels overeen zal komen. En dan waarschijnlijk ook wel die maximale leeftijd, als ik het zo lees van beide soorten. Er zijn verhalen van exemplaren die over de 30 jaar worden. 😮 Hier op het forum ook ergens een topic daarover. Ze schijnen daarnaast qua omstandigheden heel veel te overleven... echte tanks.

Die van mij zitten overdag in principe altijd op hun verstopplaats in het donker. Enkel als er gevoerd wordt, willen ze zich even laten zien. Voor garnaaltjes zijn ze wel te porren. Het probleem is wel dat ze traag reageren, en dan pakt de (dagactieve) cichlide in de bak steeds het meeste weg. En de synodontis. Dan zou je eigenlijk vaker in het donker moeten voeren... met het risico dat je ze overdag helemáál niet meer ziet. Want waarom zouden ze komen als ze volle buikjes hebben....

Ik heb het idee dat jouw soort net wat minder schuw is. 🙃


Mijn inrichting voor ze is momenteel zo:

20210612_193730.jpg

Moeilijk te zien, maar ik heb rechtsachter stukken hout tegen het glas staan. Daar zitten ze de overdag tussen verstopt.
 

Oh joh! Dezelfde persoon. :DD(y)
 
In het begin dat ik Jopie had zag ik haar bijna nooit zwemmen. Ik denk dat ze gewoon gewend is aan het leven hier in huis.
Ze zoekt soms ook echt contact met mij of de rest. Waarschijnlijk komen die vissen van jou na een tijd ook meer overdag naar buiten.

Mijn Jopie at toen ze jonger was nog wel eens hele kleien vissen, maar nu heb ik al jaren garnalen en klein spul in de bak.
Wel let ik er op dat ze een buikje heeft. In een dierenwinkel ben ik een tijd geleden twee van deze beestjes tegengekomen.
De vorige eigenaar had ze weg gegeven omdat hij geen andere vis meer had overgehouden in het aquarium.
Wat mij toen opviel was dat deze twee vissen in vergelijking met Jopie veel te dun waren.

In de tijd dat ik ook wat snelle vissen in het aquarium had voerde ik bij met die kleine tabletten voor bodemvissen. Jopie at er dan meestal 2 of drie per keer op.
Wel moest ik opletten want het gebeurde ook wel eens dat ze maanden lang niet naar buiten kwam om iets van de tabletten te eten.
Kon ik ze na een tijdje weer uit het water vissen.

Als ik je aquarium zie dan denk ik dat je een paradijsje gemaakt hebt voor ze. Ziet er super uit.
En wat je zegt het zijn onverwoestbare vissen. Ik heb 1 keer ziekte in de bak gehad wat bijna al mijn vissen koste.
Deze monster komen met extra aandacht er dan wel goed doorheen.

Het vangen, mocht je een nieuw aquarium ingericht hebben, kan als ze klein zijn nog met de hand.
Nu gebruik ik als het moet een vaas met een soeplepel, in een netje kunnen ze vast kommen te zitten.
 

Bijlagen

  • IMG_20200927_160106.jpg
    IMG_20200927_160106.jpg
    424.7 KB · Weergaven: 179

Terug
Bovenaan