Wat is er nieuw

Ervaringen met epoxyhars en/of purschuim?

Gino88

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Leeftijd
38
Mensen van het aquatische leven,

Ik speel met het idee om zelf grotten en rotspartijen te maken voor mijn aquaria. Dingen waar de beesten in kunnen schuilen of op kunnen klauteren.

Voor onder water schijnt purschuim (uiteraard een niet-giftige versie) bruikbaar te zijn en ik meen dat ook epoxyhars wel eens gebruikt wordt; sowieso om zelfbouwbakken mee af te dichten maar ook om een harde laag te geven aan andere materialen. Dus mijn vraag is eigenlijk: wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zijn evt merken/producten die aan te raden zijn? En is epoxyhars altijd zo duur of..?

🙏 Dank alvast!

Mensen van het aquatische leven,

Ik speel met het idee om zelf grotten en rotspartijen te maken voor mijn aquaria. Dingen waar de beesten in kunnen schuilen of op kunnen klauteren.

Voor onder water schijnt purschuim (uiteraard een niet-giftige versie) bruikbaar te zijn en ik meen dat ook epoxyhars wel eens gebruikt wordt; sowieso om zelfbouwbakken mee af te dichten maar ook om een harde laag te geven aan andere materialen. Dus mijn vraag is eigenlijk: wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zijn evt merken/producten die aan te raden zijn? En is epoxyhars altijd zo duur of..?

🙏 Dank alvast!
Epoxyhars heb ik wel in aquaria gebruikt.( heb houten aquaria gehad). Werkt perfect, alleen glimt het nogal. Ik strooide dan dun met fijn zand in de toplaag natte epoxy, dan toont het een stuk natuurlijker.
Met schuim hem ik geen ervaring.

Laatst bewerkt:
Ja epoxyhars is altijd zo duur....
Je moet nat in nat werken, of schuren voor je een nieuwe laag opzet.
Als je de pur wil afdichten kan je ook tegellijm of secondelijm gebruiken. (secondelijm voor kleine stukken)

Ik gebruik scapersfoam, dat is zwarte pur, voor onder water. Het is verrassend sterk! Ik zou geen gewone pur gebruiken, of je moet het afdichten met tegellijm of iets dergelijks.
Er is ook vijverpur, er zitter geen schadelijke stoffen in voor de vissen.
Als je de foam gebruikt, bijvoorbeeld om een tak aan steen te plakken, kan je hem even aan laten drogen en dan bakpapier op de natte pur doen en de boel aandrukken en in de kieren drukken.
bakpapier laten zitten tot het droog is. op deze manier is de droge pur veel minder luchtig en veel sterker.
De droge pur glanst onder water dus je kan de toplaag eraf pulken, dan glimt het niet meer. Met de goedkoopste secondelijm van de action kan je de boel nog verstevigen als dat nodig is, de pur zuigt de lijm op als de toplaag eraf is.

Wat Henny doet met zand en epoxy doe ik met foam, secondelijm en lavasteenpoeder of zelfs aquasoil. 🙂
Ik heb toevallig deze week een stuk nepsteen gemaakt om mos op te laten groeien tegen de zijkant van het aquarium, ik zal straks een foto maken.

Gemaakt van een plastic bakje dat je aan het aquarium kan hangen.
Een bakje om planten in te zetten en mos op te laten groeien.
Lavasteen en aquasoil tot poeder geslagen.
Wat secondelijm op het bakje dan poeder erover en even laten drogen. herhalen tot het een dikke koek is. het voelt en ziet er net zo uit als steen.

Bij dat andere ding heb ik de voorkant van het bakje afgezaagd. het plaatje op bakpapier gelegd, foam erop gespoten, een vel bakpapier eroverheen en alles samengedrukt zodat de foam niet zo gaat opzwellen. als de foam droog is kan je het bakpapier er zo afhalen, daarna heb ik de pur vorm wat bewerkt: snijden en pulken.
En hetzelfde herhaalt met de secondelijm en het steen poeder.
Wel even goed schoon borstelen onder de kraan zodat de losse korrels loskomen voor je het in je aquarium hangt.

Deze zijn net klaar, ik moet nog wat mos gaan halen.

e72add3d-3bb6-4283-95e9-a63391fc509f.JPGd7a5e72d-711b-46db-880e-987c707c1eee.JPG

Gemaakt van een plastic bakje dat je aan het aquarium kan hangen.
Een bakje om planten in te zetten en mos op te laten groeien.
Lavasteen en aquasoil tot poeder geslagen.
Wat secondelijm op het bakje dan poeder erover en even laten drogen. herhalen tot het een dikke koek is. het voelt en ziet er net zo uit als steen.

Bij dat andere ding heb ik de voorkant van het bakje afgezaagd. het plaatje op bakpapier gelegd, foam erop gespoten, een vel bakpapier eroverheen en alles samengedrukt zodat de foam niet zo gaat opzwellen. als de foam droog is kan je het bakpapier er zo afhalen, daarna heb ik de pur vorm wat bewerkt: snijden en pulken.
En hetzelfde herhaalt met de secondelijm en het steen poeder.
Wel even goed schoon borstelen onder de kraan zodat de losse korrels loskomen voor je het in je aquarium hangt.

Deze zijn net klaar, ik moet nog wat mos gaan halen.

Bekijk bijlage 395069Bekijk bijlage 395070
Ziet er meteen veel natuurlijker uit zo!

Werk met epoxy wel met voldoende ventilatie en een goed masker.
Een mondkapje is onvoldoende bescherming.

Nu dat belangrijke punt uit de weg is mijn ervaringen ermee.
Koop een kwalitatief goede epoxy, het werkt fijner, droogt sneller en veelal gaat het ook langer mee.
Ja het is duur maar eenmaal uitgehard inert.

Hier haal ik al mijn epoxy vandaan.
https://polyestershoppen.nl/

Ik gebruik het voor reparatiewerkzaamheden, gieten (hout inlays), verlijmen van messen, lamineren in de modelbouw en veel meer.

Zou voor rotspartijen 3 a 4 lagen relatief dunne glasmat over schuim lamineren.
Je kan later het schuim met aceton oplossen en verwijderen zodat je zeker geen verkeerde stoffen in brengt.

Erg bedankt allemaal voor de info en ideeën! 😊 Ga er eens even over nadenken. Ik had als eerste probeerseltje al een grot gemaakt van modelleerklei. Totaal niet waterproof van zichzelf, maar misschien is er met een aantal lagen epoxy nog iets bruikbaars van te maken. En ik ga kijken wat er lukt met purschuim. Goede tip van dat masker @catfishfreak.

Werk met epoxy wel met voldoende ventilatie en een goed masker.
Een mondkapje is onvoldoende bescherming.
Dat geld voor veel secondelijm ook, een druppel is prima maar een paar tubes dampen ook flink.

je kan ook `"voedsel veilige" epoxy kopen, dan zit je in ieder geval goed met je vissen! Wel weer duurder helaas.

Dat geld voor veel secondelijm ook, een druppel is prima maar een paar tubes dampen ook flink.

Cyanoacrylaat is niet zo schadelijk als epoxy.

je kan ook `"voedsel veilige" epoxy kopen, dan zit je in ieder geval goed met je vissen! Wel weer duurder helaas.

Alle normale niet gekleurde epoxy is voedsel en vis veilig.
Puur een verkoop praatje.

Als je de pur wil afdichten kan je ook tegellijm of secondelijm gebruiken. (secondelijm voor kleine stukken)
Heb je daar ervaring mee, met tegellijm? Ik lees dat online ook wel eens dat je dan nog uit moet logen wegens de hoge pH, maar is dat daarna dan echt veilig te gebruiken?

Heb je daar ervaring mee, met tegellijm? Ik lees dat online ook wel eens dat je dan nog uit moet logen wegens de hoge pH, maar is dat daarna dan echt veilig te gebruiken?
Nee, daar heb ik zelf geen ervaring mee, niet eens over nagedacht dat dat ook schadelijke stoffen voor de vissen kan bevatten! Ik ben het wel heel vaak tegengekomen online en ik dacht dat het gewoon een veelgebruikte methode was in aquariumland.

Ook belangrijk met epoxy is dat je hele nepsteen/achterwand etc in de epoxy moet staan. Er moet niet iets zijn wat niet afgedekt is. Water komt er zo tussen waardoor je epoxy laag met de tijd loslaat. Ik heb dit meegemaakt met mijn 3d achterwand en steen modules van RockZolid in het verleden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan