Ervaringen met Ocean Free filter media (Beads en Nuggets)


h.gosker

Member
Lid geworden
8 oktober 2017
Berichten
8
Leeftijd
50
Ik ben heropgestart met mijn aquarium en heb Ocean Free (OF) Pro Serie Gilter Medium - 3DM BEADS en de 3DM Nuggets in mijn eheim 2080 zitten. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik heb nl lang (maanden, sinds ik opgestart ben) last van een kaamlaag waarvan ik serieus denk dat het geen kamlaag is - de sproeier anders richten zodat de kamlaag zou oplossen helpt echt niet. Enige dat help is paar keer per week afheveken. Nu ben ik bang dat het van die media zou kunnen komen (soort gruis) al heb ik alles voor eerste wel gebruik goed uitgespoeld.
 
kamlaag.jpg



Ik heb er ook een filmpje van: http://www.gosker.nl/aquarium/kamlaag.mp4
 
Hoeveel voer je?
Wat is je vis bezetting?
Wat is verder je onderhouds regime?

Lijkt me sterk dat het door een filter medium word veroorzaakt namelijk
 
4 Ancistrus dolichopterus en 10 Labidochromis caeruleus. Bak (2 meter panorama - 600L) begin juli gestart met filterzand (geen voedingsbodem) en breuksteen, 4 valisneria en 2 Anubis. Medi juli de ancistrus erin en medio augustus de yellows. Ph 7-8, temp 24-25, nooit geen nitriet gemeten (0 met nieuw setje), nitraat a/d hoge kant 30 maar zo komt het helaas uit de kraan, fosfaat 0. Ik voer dagelijks sera flora vlokken (wat ze binnen 30 sec op kunnen) en snacht 2 algentabs (sera wels-chips). Elke week 30-40% waterwissel
 
Al geprobeerd minder te voeren?
Heb je nog ander filtermateriaal liggen?
Of heb je de set ooit zo gekocht?
 
Voer ik te veel dan? Alles is binnen 30 sec op (1x per dag). Ooit had ik eheim media bij de eheim 2080 gekregen maar dat was 10 jr geleden. Na paar jaar leeg bak opgestart met nieuw media, nu dus ocean free aanbevolen door aqua speciaalzaak.
 
Niet perse teveel, maar minderen zou verlichting in de kaamlaag kunnen bieden.
Beluchten met een bruis steentje kan ook nog helpen
 
wateropp heel goed in beweging

kan het achterwand stof zijn afgeschraapt door de ancistrussen?
 

Terug
Bovenaan