Ervaringen met (tijdelijke) opvangbakken


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Beste allemaal,

Hier op 't forum heb ik al wel eens gelezen over speciekuipen en curvers als opvangbak, en nu was ik benieuwd, wat zijn jullie ervaringen? Wat werkt goed? Wat werd een drama?

Curvers zijn te koop van ikea tot action, van wat ik zie gaat dat zelfs tot ongeveer 145L, is zoiets een beetje bestendig, of wordt het gewicht van water erin een probleem?
Over speciekuipen las ik dat witte bakken een betere zichtbaarheid geven dan de zwarte modellen, hebben jullie hier verder nog gedachten of ervaringen of tips in?
Of hebben jullie nog een heel andere suggestie of tip wat betreft een goede tijdelijke huisvesting? Ik ben erg benieuwd! En lees het graag.
 
Wat je ook kiest ik zou voorzichtig met de 145 liter bakken op wieltjes. Al meegemaakt dat ze scheurden wanneer ik per ongeluk wat steun nodig had. Meteen waterschade op parketvloer.

Speciekuip is wat meer degelijk.
 
Hoelang is tijdelijk want dat kan bij een keus misschien nog van belang zijn.
In mijn geval, een dag. Misschien twee als het tegen zit.

Maar ik ben ook nieuwsgierig naar de ervaringen met langduriger tijdelijke huisvestingsoplossingen.

Wat je ook kiest ik zou voorzichtig met de 145 liter bakken op wieltjes. Al meegemaakt dat ze scheurden wanneer ik per ongeluk wat steun nodig had. Meteen waterschade op parketvloer.

Speciekuip is wat meer degelijk.
Goede tip! En niet leuk ook, dat je hem uit ervaring kan geven...
 
De 45l bakken van Ikea gebruik ik regelmatig.
Ook om waterplanten te bewaren/te overleven.

Heb er nu bijvoorbeeld al 1 een maand of 3 vol staan, en die houden het heel goed.

De variant met wieltjes kan ook, al zou ik dan de wieltjes niet gebruiken. (Die zijn niet echt voor dat gewicht gebouwd)
 
Ik heb diverse curvers van action. De grootste durf ik niet geheel te vullen want je ziet hem naar buiten bollen. Denk inderdaad een speciekuip sterker. Voor kleinere visjes beter iets lichts van kleur nemen anders zie je ze niet en nogal onhandig bij uitvangen.

Opblaaszwembadje, badkuip is ook een optie.

Hangt af hoeveel liter je nodig heb maar ik heb ook een opvouwbare koi bowl. Erg praktisch heb je veel liters nodig. Je heb op koi gebied veel soorten bakken. Even googlen.
 
Ik heb die hele grote van de action, ruim halfvol is geen probleem, heb wel voor de zekerheid die wieltjes eronder vandaan gepulkt

Voordeel van deze is wel het deksel (vanwege de katten)
Pompje ernaast en heeft een week in een hoekje staan hobbelen, alles heeft het overleeft
 
bij langdurig gebruik zou ik gaan voor de speciekuip zeker als je hem goed vol wil vullen.
bij de bakken van de Action zou ik dat niet doen vanwege de vervorming van het geheel met dien gevolgen grote kans op door scheuren.
 
Hier destijds een zwarte speciekuip voor ongeveer 6 weken gebruikt. Werkte op zich prima. Koste wat meer tijd om verversingen te doen want geen hevel en hij was zwart dus elke dag even met zaklamp erin kijken om te checken.
 

Terug
Bovenaan