Wat is er nieuw

Ervaringen neritina turrita & vittina semiconica?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GewoonJoey
  • Startdatum Startdatum
G

GewoonJoey

Guest
Omdat ik toevallig tegen deze slakken aan liep ergens in de winkel ben ik verder gaan zoeken.

Op zich leek het me wel leuk om deze een enkele te gaan houden in de rio.

Maar nu wou ik toch nog even wat ervaringen van mensen weten met deze slakken.
Heb je hier dus ervaring mee help me dan gerust!

Wat ik zelf gevonden heb was was nogal een puntje.
De jongen van beide zouden het niet overleven in het aquarium?
Dit is wel en beetje de bedoeling want wil geen plaag krijgen.

Verder wou ik eigenlijk nog wel even weten of ze de planten met rust laten, dit is ook eigenlijk wel een beetje een must.
En hoe zit het met vervuilen? Zijn het nou echt grote vervuilers?

DE eitjes worden afgezet als harde pukkels.
E nee, komen niet uit,tenzij je er een brakbak van maak.
Eten alg, geen planten.

Zit er alg op de planten,tja, dan eten ze dat ook op.

Ik ken geen enkele slak die ik een grote vervuiler zou noemen. Verder kan ik Bertus zijn verhaal helemaal onderschrijven.

Mm kwa voortplanten hoef ik me dus geen zorgen te maken alleen ze vervuilen nog al? (Edit: verkeerd gelezen, ze vervuilen niet echt bedoelde je..)

Hoeveel Liter per slak zou aan te raden zijn ?
Of moet ik me hier een beetje hetzelfde bij indenken als bij appel slakken, welke toch wel wat groter worden.

Nog iemand ander die wellicht ervaring heeft met deze slakjes?

Ik weet dat de Neritina eitjes legt die moeilijk te verwijderen zijn.

Heb twee van deze slakjes gehad, maar besloten ze niet in mijn Rio 180 te willen hebben.
Mede om het feit dat de eitjes moeilijk te verwijderen zijn.

I.p.v. de Neritina's heb ik nu Appelslakken en deze slakken bevallen me prima.

Over de Vittina semiconica kan ik je niks vertellen helaas.
Daar heb ik geen ervaring mee,... heb deze slakken nog niet zelf gehouden in mijn aquarium.

De Neritina eitjes zouden niet uit moeten komen als ik het goed heb.
Dus volgens mij maakt het niet zo heel veel uit dat ik ze niet kan verwijderen.

GewoonJoey zei:
De Neritina eitjes zouden niet uit moeten komen als ik het goed heb.
Dus volgens mij maakt het niet zo heel veel uit dat ik ze niet kan verwijderen.

Klopt,.. als het goed is komen ze niet uit, alleen ik brak-water dacht ik.
Maar ik meende wel dat je de eitjes vaak kunt zien en ze ook in zicht blijven omdat je ze niet/moeilijk kunt verwijderen.
Die zichtbare eitjes kan als hinderlijk worden ervaren.
Ik zou het niet leuk vinden om daar steeds tegen aan te moeten kijken als het mijn aquarium was.

Onderstaande foto komt van Google af:

427939_0_82_34g5wgn.jpg

Bron: Aquapraat.nl en Google.

ik heb zelf de geweislakjes in mijn slakkenbak erbij zitten.
de hoeveelheid eitjes die ze leggen valt reuze mee en als je niet te lang wacht met ze te verwijderen is dat ook best te doen. en de eitjes komen inderdaad niet uit in zoet water 😉

enige nadeel van deze slakken is dat ze zich niet terug om kunnen draaien als ze op hun rug terecht zouden komen, maar ik sta er nog steeds van versteld hoe goed ze eigenlijk op zichzelf passen 😀.
ik heb nog nooit gezien dat ze zich "laten vallen" zoals andere slakken wel eens doen; en ze kunnen klimmen als de beste...

ik geniet er in elk geval van, maar dat is ook een kwestie van smaak 😉

Een groep van 5 Vittina semiconica vind ik een mooi aantal voor een Juwel Rio 180. Bij mij valt met deze groepsgrote de hoeveelheid eieren erg mee.

Inderdaad zoals Babyboel zegt, ze kunnen niet zelf draaien, dus als je ze in het aquarium zet ze met de onderkant naar beneden netjes neerzetten.
Bij het loshalen van de slakken van BV de ruit, moet je ook niet trekken aan de slak, maar met een langzame schuivende beweging de slakken loshalen. Als je aan het huisje trekt, dan kun je ze uit het huisje trekken, want ze hebben een aardige kleefkracht als ze ergens aan vastzitten en ze laten niet zomaar los. Dus met wat voorzichtigheid de slakken verplaatsen.

Dat ze vast kunnen zitten had ik al gelezen!
Denk dat ik het ga houden bij een 5-tal Vittina's.

Het is echt de bedoeling dat de slakken niet voortplanten want dan moet ik deze weer gaan verwijderen.
Ik zie dat niet echt zitten in mijn bak want grote kans dat ik een keer een enkele eitjes mis door de beplanting.

Als er mensen nog een adresje weten regio Brabant voor de Vittina's dan hoor ik het ook graag!

Ps. weet niet of Botias slakken eitjes lusten? Deze helpen me dan vast wel mee om de eitjes te verwijderen.

Wat ik trouwens ook gelezen heb over de Neritina's,.. is dat ze soms de bak uit kruipen.
Zorg dus wel dat ze nergens door kunnen ontsnappen.

Misschien kan een dierenwinkel ze voor je bestellen, GewoonJoey?

Zora zei:
Wat ik trouwens ook gelezen heb over de Neritina's,.. is dat ze soms de bak uit kruipen.
Zorg dus wel dat ze nergens door kunnen ontsnappen.

Misschien kan een dierenwinkel ze voor je bestellen, GewoonJoey?

Zeg maar gewoon Joey hoor🙂

Heb een adresje gekregen van iemand die ze daar ook vandaan had voor een mooi prijsje.
Vandaag even wezen kijken alleen hij had ze niet meer zitten.
Heeft ze wel besteld en moet donderdag even bellen om te kijken of ze binnen zijn.

De Neritinas heb ik trouwens zien zitten alleen deze zijn eigenlijk niet eens zo mooi in het echt..

Ok, dan zeg ik Joey 🙂

Ik heb alleen de Neritina's zelf gehad.
De Vittina ken ik niet.

Ben benieuwd naar de Vittina's 🙂

Heel mooi slakje!

Beetje hetzelfde als de Neritinas alleen blijken de Vittinas niet zo veel eitjes af te zetten.
Lijkt nou meteen of ik een expert ben maar dit heb ik ook maar gehoord van iemand die ze allebei heeft /had.

Hopen dat ze donderdag binnen zijn dan ga ik er 5 halen.
Daarna nog wat visjes en dan is het bestand weer compleet.

Ik hou het bij de Appelslakken en de Torenslakjes.
En hier en daar kruipen er vast nog wel wat Poel-en Posthoorn slakjes door het aquarium bij mij.

Ben benieuwd, ik hoop voor je dat ze deze week binnen komen 🙂
Doe je even een update dan in je foto-album?

Ik ga volgende week mijn vissenbestand aanvullen 🙂
Kan niet wachten 🙂

Er komen Corydorassen en Zwaarddragers bij.
Gaat de winkel deze week bestellen voor me.

Ook heb ik nog enkele grote Japonica Garnalen besteld.
Deze komen waarschijnlijk volgende week, of die week er op.

Twee weken daarna ga ik nog wat Oto's kopen ( aanvullen).

Dan is het beoogde visbestand compleet 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan