Ervaringsdeskundigen gevraagd


Muurbloempje

Member
Lid geworden
26 april 2021
Berichten
5
Leeftijd
19
Hoi allemaal,

Ik heb een account aangemaakt op dit forum omdat ik dringend wat hulp nodig heb. Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een klein vijvertje aangelegd. Daar staan nu wat moeras planten in, 4 bosjes zuurstofplanten en sinds kort een lelie die nog boven water moet komen. Ook zitten er 5 waterslakken in (algen etende) en 5 zoetwatermosselen. 2 weken geleden heb ik op advies in de moerasbakken turf gezet zodat daar moerasplanten in kunnen wortelen, ik heb ze net ingezaaid.
Nu heb ik het idee dat het niet helemaal goed gaat, het lijkt of de draadalgen alleen maar meer worden en de kanten zijn ook bedekt met een dikke laag alg. Ik ben een beetje bang dat de zuurstof planten aan het verslijmen zijn.

Hebben jullie een mening, feedback, tips? En hoelang duurt het voor je verschil ziet? Zijn kleine visjes goed voor het water of juist niet?

1619537886859.png
1619537955159.png
1619538019623.png
1619538060388.png
1619538132458.png


Groetjes Muurbloemje

(PS er zit geen pomp in, en ja, de over wordt nog afgewerkt ;)
 
Teveel licht en warmte, dus die algen willen wel groeien inderdaad.
 
bedankt voor jullie reacties, de vijver ligt 's ochtends wel een paar uur in de schaduw, maar dat is niet genoeg denk ik? Zou het kunnen dat de zuurstofplanten gaan groeien en dat de algen dan vanzelf minder worden? Ik vind het best als de zuurstofplanten door de hele vijver gaan.

en wat voor pomp raden jullie aan? het is maar een klein bakkie.

Groetjess
 
Misschien een parasol tot de lelie genoeg bladeren heeft :)
 
oke, bedankt allemaal. Die parasol ga ik zeker proberen. De algen en drab die op de kant zitten, als ik die losmaak en er zoveel mogelijk uit vis, kan het zijn dat de vijver dan weer helder wordt? De mosselen, slakken en veel van de zuurstofplanten zijn er pas in gekomen toen er al algen in het water zaten, te laat dus eigenlijk. Dat ik ze een soort van nieuwe start geef.
 
oke, bedankt allemaal. Die parasol ga ik zeker proberen. De algen en drab die op de kant zitten, als ik die losmaak en er zoveel mogelijk uit vis, kan het zijn dat de vijver dan weer helder wordt? De mosselen, slakken en veel van de zuurstofplanten zijn er pas in gekomen toen er al algen in het water zaten, te laat dus eigenlijk. Dat ik ze een soort van nieuwe start geef.
Ik zou ook zeker zorgen voor waterbeweging. Of een filter of zo'n fonteintje.
 
De turf maakt je water erg zuur. Daar kunnen je zuurstofplanten niet goed tegen. Ik zou de turf weghalen
 
Oke, de turf haal ik er (tijdelijk) uit. Het is een voorgevormde vijver, aan de rand zit een moerasrand waar nu het turf in ligt. Ik wil daar wel graag planten in, kan ik daar vijverpotgrond ingooien en daar in zaaien? Of is vijversubstraat dan beter? En dan fijn of grof?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Groetjess
 
Oke, de turf haal ik er (tijdelijk) uit. Het is een voorgevormde vijver, aan de rand zit een moerasrand waar nu het turf in ligt. Ik wil daar wel graag planten in, kan ik daar vijverpotgrond ingooien en daar in zaaien? Of is vijversubstraat dan beter? En dan fijn of grof?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Groetjess
Je kunt het beste mandjes gebruiken voor planten. Misschien wat weg werken met kiezels of kleine keien. Vijvergrond valt uiteindelijk in de vijver. Dat was hier tenminste wel zo
 
Oke, de turf haal ik er (tijdelijk) uit. Het is een voorgevormde vijver, aan de rand zit een moerasrand waar nu het turf in ligt. Ik wil daar wel graag planten in, kan ik daar vijverpotgrond ingooien en daar in zaaien? Of is vijversubstraat dan beter? En dan fijn of grof?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!

Groetjess
Ik had ook een voorgevormde vijver, in de rand deed ik gewoon vijveraarde. En zette daar plantjes in van het tuincentrum.
het heeft altijd even tijd nodig om te aarden zeg maar. En dan kan het er na verloop van tijd erg mooi uitzien.
D97635A2-A9EF-4F94-90B5-1A6ED081D8F5.jpeg
DA627200-8B03-42E5-9D16-D4DA77783C52.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Stilstaand water hoeft op zich geen probleem te zijn , zo heb ik ook vijvers liggen met VEEL vis in .
Turf eruit , al dat substraat eruit .
Plantjes tussen groffe (maas) keien planten en flinke bossen zuurstofplanten halen .
Planten hebben geen grond of iets nodig . Het wortelstelsel zal vanzelf vuil tot zich trekken en zodoende zelf de grond maken .
Dat bovenste ondiep randje heeft eigenlijk geen functie voor de vijver , omdat de wortels geen verbinding hebben met de diepere gedeelte .
 
oke, bedankt voor je antwoord. Het turf is er uit maar het substraat wordt moeilijk om nu nog te verwijderen. Waarom zou dat eruit moeten volgens jou?
Dat het randje niet echt een functie heeft dat snap ik, maar hoe kan ik dat toch mooi maken met planten? zodat de oever mooi begroeid is.
heb je voorbeelden van goede zuurstof planten? Moet ik ze dan klein kopen en laten groeien, of grote kopen?

Groetjess
 
Zorgen voor wat water beweging en schaduw in je vijver (y)
Planten voor in je vijverrand zoeken bij de vers afdeling tussen de groenten er zijn verschillende eetbare waterplanten zo heb je watermunt , waterkers , vietnamese koriander die meestal wel voorhanden zijn .
dit zijn ideale opstart planten met zeer grote groeikracht die zorgen dat er wat schaduw en overtollige voeding uit je water opgenomen word.
En je in de zomermaanden lekker veel kan bijsnoeien.

 
Laatst bewerkt:
Wij hebben vroeger ook een vijver gehad, zonder pomp.

Direct na opstarten veel alg gehad. Dagelijks eruit halen. Eens er balans is, dan blijft de alg weg.

Substraat op de bodem is goed voor de zuivering. Bacterien. Dus lekker laten liggen.

Turf geeft ook wel voedingstoffen af, maar zorgt ook voor zacht water.

Pompen zijn alleen nodig als er (teveel) vis in zit. Maar het is niet noodzakelijk.
 
oke, bedankt voor je antwoord. Het turf is er uit maar het substraat wordt moeilijk om nu nog te verwijderen. Waarom zou dat eruit moeten volgens jou?
Dat het randje niet echt een functie heeft dat snap ik, maar hoe kan ik dat toch mooi maken met planten? zodat de oever mooi begroeid is.
heb je voorbeelden van goede zuurstof planten? Moet ik ze dan klein kopen en laten groeien, of grote kopen?

Groetjess
Fonteinkruid, krabbenscheer, waterpest, hoornblad. Zijn echte waterplanten die zuurstof afgeven. Fonteinkruid kun je in een mandje op de bodem plaatsen en deze groeien vanzelf groot, de andere drie kun je laten drijven.

Speenkruid zou je langs de randen, in de tuin zelf, kunnen planten. Dit groeit wel over de randen heen. Groeit snel genoeg. Het is wel een schaduwplant. Je kunt ook and te kruipers in de tuin, naast de vijver planten, bijvoorbeeld maagdenpalm.

In dat randje van de vijver kun je gaan voor dotterbloemen of wat hogere moerasplanten zoals de lis/iris.
 
Het is een jonge en ook kleine vijver. Dan is het heel normaal dat je draadalg hebt. Er is een overmaat aan voedingsstoffen en die moeten in de loop der tijd minder worden. Verder is draadalg een zuurstofplant, het houdt je vijver helder maar is niet zo mooi. Als je draadalg met middeltjes bestrijdt, bestrijd je je zuurstofplanten ook.
Turf is niet goed voor je zuurstofplanten. Hard water wel. Draadalg kan je in feite op twee manieren bestrijden. Met de hand en door concurrentie met andere (zuurstof)planten. Planten nemen voedingsstoffen op en wieden van planten haalt de voedingsstoffen uit je vijver. Voordat je een leuk evenwicht bereikt hebt, kan wel een jaar duren. Ik zet een vraagteken bij een pomp. Als je voedingsstoffen rondpompt haal je ze niet uit de vijver. Als je door een moerasdeel pompt, waarin planten groeien die de voedingsstoffen opnemen, kan dat zinvol zijn. Je hebt dus plantengroei nodig om draadalg te bestrijden. Vervelend is dat draadalg bij lagere temperatuur al groeit, voordat de hogere planten gaan beginnen.
Veel succes.
 
Volgens mij doe je alles goed alleen mis je wat geduld. Wat je kan doen om de concurrentie met de opkomende algen aan te gaan is nog wat extra zuurstofplanten (bijv. Hoornblad) toevoegen.
 
Zoveel mogelijk zuurstofplanten toevoegen en een pomp
 
Pomp voor stroming/fontein is echt niet nodig. Ook een filter is niet nodig indien je de vijver niet vol gooit met vis. Gewoon voldoende planten en een gezonde dosis geduld.
 

Terug
Bovenaan