Wat is er nieuw

Esox lucius in aquarium?

Freakert

Well-known member
Lid geworden
7 december 2022
Leeftijd
39
Hallo,

Ik ben al jaren fanatiek snoekvisser.
Roep ook al jaren dat ik een snoek in mn aquarium wil.
Weet ook al net zo lang dat ik nooit een aquarium van 15 meter kan betalen.

Maar nu dus de grote vraag, zijn er mini versies van de Esox lucius die wel houdbaar zijn in een meter aquarium? (en dan bedoel ik niet jonkies die uiteindelijk ook 1m+ worden)
Bij voorkeur vorm en kleurstelling zo goed mogelijk gelijkend.
Gedrag mag best wel een stukje tammer dan de Esox lucius, zou mooi zijn als hij zelfs bij de rest kan zonder dat ik gaten en halve vissen ga vinden.

Wie heeft er een idee of zo'n vis uberhoubt wel bestaat?

Alvast bedankt!

Als ik dan toch al de loterij gewonnen heb kan dat huis er ook wel ff bij 😉

1741698863961.jpeg

Epiplatys sexfasciatus sexfasciatus

Of de Aplocheilus lineatus en dan de wildkleur.
Ik heb ze in mijn (2m) bak en ik noem ze gekscherend/ liefkozend mijn 'snoekjes'. Ze worden een 10 cm groot.

Er is ook een dwergsnoekcichlide (Crenicichla compressiceps), maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Ik vond ze mooi, maar heb ze geschrapt vanwege hun eisenlijstje. Er zijn nog andere snoekcichliden, google deze naam maar eens bij AquaInfo en dan krijg je er 5 verschillende soorten bij.

Heb eens zitten lezen over de genoemde soorten en de Epiplatys sexfasciatus sexfasciatus spreekt mij zover het meeste aan.
Als ik het goed lees zou die qua omstandigheden zo in het aquarium kunnen.

Alleen beetje huiverig over het roofgedrag. Ze kunnen aardig groot worden en ben bang dat mn kardinalen en garnalen er snel aan gaan.

ja wat je al zei dat de echte snoeken nog best groot worden maar je zie ook al eigenlijk van niet maar je zou een jonkie kunnen nemen en later nog een vijver of groter aquarium kunnen halen

en anders is een ringband snoekje misschien wat worden ongeveer 4/4,5cm groot ik heb er ook een paar gehad en eten best wel flink voor een kleine vis je kan ze vlokken geven maar ook gedroogde muggenlarven moeten ze wel volwassenen zijn

Ringbandsnoekjes had ik ook al gezien inderdaad, mooie beestjes maar die wijken qua tekening toch teveel af van de Esox lucius.
Een echte snoek, ook een kleintje, gaat m niet worden. Dan gaan mn vissen er sowizo aan 🤣

Als je een bak hebt die groter is dan 2 meter kan je denken aan de grass pickerel. Bijna exact een esox
Anders hejuta snoek

In zo'n maat bak zou ook een Hepsetus odoe passen. Heb ik zelf ook gehouden en was een van mijn favorieten.

De bak is 100bx40dx50h.
Hoop een vis te vinden die tussen de 5 a 10cm uitkomt.
Liever 5 dan 10 ivm medebewoners.

Voor nu staat de keuze op de Epiplatys sexfasciatus sexfasciatus.
Ik moet er alleen nog achter komen of dit goed gaat met de medebewoners.
Iemand ervaring met deze vis toevallig?

Niet met die, maar wel met z'n (achter?)neefje: Aplocheilus lineatus gold. Ik heb een mannetje en twee vrouwtjes in een 2mbak. Ze zijn aangesteld om ervoor te zorgen dat het aantal van de zwaarddragers niet explodeert. Dat lukt goed, heel af en toe (eens per twee maanden, schat ik) weet er een jonkie aan hen te ontsnappen en groot genoeg te worden om dat voor elkaar te krijgen. Ze worden ook steeds handiger, ze hebben inmiddels perfect in de gaten waar de kraamkamer van de zwaarddragermoeders is. Ze jagen vooral in de bovenste helft van de bak, maar gaan ook af en toe naar de bodem, en als er dan een jonkie voor hun bek wegschiet, gaan ze er echt achteraan. (Itt vlindervis, die hangt bovenin en gaat alleen naar beneden als ie echt niet anders kan.) A.linetus gold wordt 10 cm, mijn mannetje is nog niet helemaal op volwassen grootte, hij is nu een cm of 8.
Overigens eten ze ook granulaat, dus ze zijn niet afhankelijk van levend voer. Hun bek kan net zover open als hun lijf groot is, dus daar moet je wel serieus rekening mee houden. Bijgevoegde foto geeft een beetje een idee.

1743065280796.png

De E. sexfasciatus is een beetje kleiner, maar ik verwacht dat het gedrag niet verschilt. Er is ook een wildkleur van de A. lineatus, misschien de moeite waard om eens naar te kijken. (Wordt ook striped panchax genoemd)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan