Eten Anatome Helena garnalen?


Brem

Well-known member
Lid geworden
29 mei 2018
Berichten
371
Leeftijd
36
Hoi jongens en meisjes,

ik lees en zie via verschillende bronnen dat deze slakken bewust garnalen opjagen en opeten.
Kan iemand dit bevestigen?

Ik heb een voorbeeld via youtube:






Het lijkt in dit filmpje wel dat de garnaal zijn beste tijd gehad heeft maar toch..
 
Helena's eten ook vissen wanneer die ziek of dood op de bodem liggen. Ze ruimen rotzooi op. Maar normaal gesproken hebben ze geen enkele kans om een garnaal of een vis te pakken te krijgen.
 
"boze tongen" beweren van alles, maar normaliter zijn ze te langzaam om een garnaal te pakken.
 
Ja ik ben zo'n boze tong inderdaad, ze pakken letterlijk alles wat op de bodem leeft/slaapt ook d egezonde fitte dieren en niet enkel zwakke dieren. Ze graven zich namelijk in de bodem in en grijpen met hun slurf alles wat voorbij komt schuiven, dwergcorydoras, garnalen, guppen (zijn bodemslapers) baby-algeneters
 
Het lijkt in dit filmpje wel dat de garnaal zijn beste tijd gehad heeft maar toch..

Dat lijkt wellicht zo omdat de garnaal een injectie heeft gehad van de slak. Hoewel hier nog geen wetenschappelijk bewijs voor is zijn er wel tal van observaties gedaan door hobbyisten die denken dit te zien. In principe zie je dit ook in de video gebeuren die je laat zien. Direct in het begin wordt de garnaal geraakt, hij springt nog omhoog maar heeft geen controle meer en dwarrelt al stuitrekkend naar beneden om uiteindelijk verdoofd te worden opgegeten. Hetzelfde effect zie je bij bijvoorbeeld giftige slangen die een muis te pakken krijgen. De muis rent stuiptrekkend weg en valt uiteindelijk verdoofd neer.
In dit fragment zie je vanaf 0:36 seconden ook dat de slak (prooi) een tik krijgt van de Anatome helena waarna die opgegeten wordt.


Om terug te komen op de vraag of ze garnalen eten, ja als ze die te pakken krijgen doen ze dat. Andere slakken hebben meestal de voorkeur omdat deze gemakkelijker te pakken zijn. Evenals eitjes van zowel slakken als vissen. De Anatome helena heeft grofweg twee jachtstrategieën: 1) ingraven en wachten tot er iets te eten langs komt binnen aanvalsbereik. 2) De prooi achtervolgen. Via hun 'neus' (proboscis) kunnen ze hun prooi 'ruiken' in het water en zo weten ze precies welke kant ze op moeten.
Wanneer ze dicht genoeg bij een garnaal kunnen komen, kunnen ze deze dus doden. Ik zal hieronder naar een aantal voorbeelden verwijzen op internet. Maar ik heb het zelf ook geobserveerd in mijn eigen aquarium. Nadat de meeste poelslakken waren teruggedrongen heb ik tot tweemaal toe Anetome helena's garnalen zien opeten die gewoon gezond waren.

In short, unfortunately, they do eat shrimp. So the answer is absolutely yes! Of course, it is very sad to see the death of the shrimp. Nonetheless, believe it or not, but from an ecological viewpoint that can be good for the shrimp colony. In its turn, this leads you to have a stronger better shrimp colony later on. (bron)

Never knew this could happen. I don't usually own shrimp because my fish are big enough to eat them but I have a 10g with just 2 small fish in it right now so I bought some CRS the last time I was at the LFS. They looked drab at the store but colored up right away.

Then the assassin snail used that tube thingy they have on them. The little red guys didn't have a chance (bron)

Today I found my amano on the bottom of the tank feeding away with an assassin snail attached to its back. I immediately plucked it off and moved the snail to the other side of the tank. 20 minutes later I took a look at the tank again and I found the amano in the same place seemingly dead (bron).

As mentioned before, assassin snails do not strictly feed on just other snails. While they can wipe out entire populations of pond snails, ramshorn snails, and trumpet snails, they are opportunists that will eat anything that makes its way to the bottom of your tank. This means live prey, deceased tankmates, commercial fish foods, and frozen foods are viable meal options to supplement in your tank (bron).

They are quite effective predators, but not that fast. Snails are food, and possibly very small shrimps. Fish eggs will surely be taken, and probably "wriggler" fry before the free-swimming stage. But livebearer fry should be safe (bron).

En dit waren enkel de eerste resultaten die ik tegenkwam. Er zijn tal van waarnemingen. Je kunt ze dus gerust toevoegen, het aantal afhankelijk van de grootte van je aquarium, als je het niet erg vind dat ze af en toe een garnaal zouden kunnen opeten.
 
Geweldige post @eVolution !

Ik heb gister ruim 15 eitjes geteld in de nieuwe bak die ik wil vullen met Blue bolt (of andere blauwe garnalen).
Zou ik de slakken kunnen 'stoppen' met jagen door (groenvoer) bij te voeren oid?

anders ga ik de kleintjes uitvangen als ze straks uitkomen en terugbrengen naar de LFS.

Dan zoek ik naar alternatieven voor bodemslakken :)

Ik had de Helena's puur gekozen vanwege het niet massaal kweken maar schijnbaar gaat dat niet op als ze zich lekker voelen... xD
 
Zou ik de slakken kunnen 'stoppen' met jagen door (groenvoer) bij te voeren oid?

Your guess is as good as mine. Ik vermoed dat ze alles zullen 'pakken' wat ze gemakkelijk te pakken kunnen krijgen. Als dat toevallig een onoplettende garnaal is wordt die dus ook gepakt.
Ik acht het risico wel groter wanneer er geen andere bronnen van eten zijn. M.a.w. wanneer er makkelijke prooien als poelslakken in overvloed zijn, zal de kans kleiner zijn dat garnalen gepakt worden. Immers bij een te kort aan poelslakken (ja, dat schijnt te bestaan) heeft de Anatome helena weinig andere keus dan jacht te maken op de garnalen.
Ik denk dat het formaat van het aquarium en het aantal garnalen vs. het aantal helena's ook een belangrijke rol speelt. Heb je een grote populatie garnalen en maar 2 á 3 helena's op een aquarium van bijv. 1 meter dan zou ik me er niet zo druk over maken. Heb je 10 garnalen met 2 á 3 helena's op een aquarium van 50cm word het al een stuk spannender.
 
Even mijn ervaring.
Ik heb minstens 10 Helena's, en ik heb ooit 25 garnalen gekocht.
Ondanks het feit dat die Helena's er in zitten, en ook een harempje dwercychliden groeit mijn populatie garnalen vlotjes aan, en ik zit zeker over de 100.

Ik heb 11 Corydora's gekocht, en die heb ik na 6 maanden nog allemaal, die liggen de hele dag ofwel te grondelen of te rusten op de bodem.
Van mijn 7 ancistrussen zijn er ook nog 7 over ondanks de helena's.

Wel heb ik al eens een garnaal van de oppervlakte dood naar beneden zien dwarrelen, en daarna werd die mooi opgepeuzeld door de Helena's.
Kan ik bewijzen dat ze nog nooit een levende garnaal hebben gepakt, uiteraard niet, maar wel dat ze de vissen met rust laten.
 
op de vraag of Helena's een soort van gif gebruiken (wat ik wel verwacht) las ik dit:

" yes, they sting prey but I am not sure what kind of chemical it is "
 
Onderstaand filmpje heb ik al eens geplaatst in een ander topic. Je kunt hier zo'n Helenaslak heel mooi aan het werk zien. Ze injecteren inderdaad een soort gif, waardoor het slachtoffer van binnen oplost. Ik heb er zelf al een poosje een, die na consumptie van alle beschikbare poelslakjes regelmatig mosselvlees krijgt. Soms zet ik hem/haar in een ander bakje als daar nog een poelslak zit. Gaat Heleentje uit eten:DD

 
Onderstaand filmpje heb ik al eens geplaatst in een ander topic. Je kunt hier zo'n Helenaslak heel mooi aan het werk zien. Ze injecteren inderdaad een soort gif, waardoor het slachtoffer van binnen oplost. Ik heb er zelf al een poosje een, die na consumptie van alle beschikbare poelslakjes regelmatig mosselvlees krijgt. Soms zet ik hem/haar in een ander bakje als daar nog een poelslak zit. Gaat Heleentje uit eten:DD


Ik heb dat kanaal direct aan mijn favorieten toegevoegd, waaaw!! Bedankt om dit te delen :)
 

Terug
Bovenaan