Eten mijn garnalen de blaadjes op?


Mike139

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2021
Berichten
244
Leeftijd
47
(Excuses als dit meer een planten dan een garnalen vraag is, dan graag verplaatsen)

Ik heb 11 amano garnalen in m'n 125 liter aquarium zitten, tezamen met wat vissen.

Nu zie ik vandaag dat van een anubis allemaal bladeren afgescheurd? zijn.
De Anubis staat eigenlijk ook te hoog en teveel in het licht, dat veroorzaakt waarschijnlijk de alg op de blaadjes (de rest van het aquarium is alg "vrij").
Ook zag ik al meerdere dagen gaatjes in rode bladeren zitten.

Ik geef een all-in-one van plantedbox en vul dit na een dag, na meten, aan met ProFito nitro en fosfo tot 10:1.
De planten staan in Tropica aquasoil.

Kan het zijn dat de garnalen dit veroorzaken of is er iets anders aan de hand?
Ik geef ze dagelijks 2 algentabletten en ze eten (stelen) ook het vlokvoer en korrels van de vissen.
Soms leg ik er komkommer in en daar eten ze ook van.

tempImagezRYZCE.jpg tempImageo4Wb2k.jpg
 
Die eerste foto is geen anubias hoor.

Anyway de kans is best groot dat je garnalen de boosdoener zijn, vaker groenvoer geven, geblancheerde brandnetelbladeren, geblancheerde spinazie

*edit: komkommer verergert het probleem omdat dta voor 98% uit water bestaat dus totaal geen voedingswaarde heeft maar enkel vult
 
Oh, hahaha, ik ben ZO slecht in plantennamen. Het is in ieder geval "iets" met een wortelstok. Geen idee wat het dan is.

Goed, ga ik morgen meteen wat geblancheerde groente geven en even kijken waar ik brandnetel vandaan kan halen (in de zomer kan dat gewoon uit de tuin?).

Dat van die komkommer wist ik niet, die had ik van diverse andere sites als optie. Geblancheerde wortel vonden ze ook lekker.
Spruitjes hebben we ook nog in de koelkast.
 
Ja veel mensen kopiëren dat gedrag van de komkommer en plaatsen daar dan leuke foto's van, maar komkommer is niet voor niks geliefd bij mensen die moeten afvallen, omdat het wel vult maar niet voedt.

Brandnetel kan je gewoon uit je tuin oogsten inderdaad en dan kun je er 2 dingen mee doen: of je oogst de plant met stengel en al en hangt hem een 2 weken te drogen met de voetjes naar het plafond waarna je de hele stengel in je aquarium kan stoppen en die stengel kan je erin laten totie helemaal kaal gegeten is, of je oogst alleen de bladeren en blancheerd die en dan na afkoelen voeren
 
Amano zij constante vreetmachines zowel voer ,alg als zachte plantenbladeren staan op hun menu.
Bij mijn krijgen ze alle soorten groenten deze enkele minuten blancheren in de microgolf in wat water.
Zo zakken die groenten gemakkelijker naar de bodem en doen de garnaaltjes hun tandjes geen pijn.

Ps
zorgen die rode planten zoveel als mogelijk licht en voeding krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Anyway de kans is best groot dat je garnalen de boosdoener zijn, vaker groenvoer geven, geblancheerde brandnetelbladeren, geblancheerde spinazie

*edit: komkommer verergert het probleem omdat dta voor 98% uit water bestaat dus totaal geen voedingswaarde heeft maar enkel vult
Zowel komkommer als spinazie bestaat uit ongeveer 95% uit water. Dat komkommer bij een mens vult is juist, een mens eet namelijk het hele stuk komkommer op. Garnalen zullen het water uit de komkommer echt niet opdrinken, die hebben al genoeg te drinken ;).

Voor garnalen gaat het om die andere 5%. Wat zit daar in? En waar heeft de garnaal behoefte aan? En wat is juist niet goed voor een garnaal?
Ik waardeer altijd als iemand actief op een forum is, maar het wordt steeds lastiger om juiste informatie te filteren in een wirwar van loze kreten.
 

Terug
Bovenaan