Euryrhynchus Amazoniensis


CheAad

Well-known member
Lid geworden
3 april 2017
Berichten
76
Leeftijd
32
Eigenlijk een hele simpele vraag: is er iemand op het forum die ervaring heeft met het houden van Euryrhynchus Amazoniensis. Op internet zijn er vrij weinig bronnen over te vinden.
 
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Nederlandse naam zou 'Peruaanse zebragarnaal' zijn.
Ze komen echter ook voor in noord Brazilië, Colombia en Venezuela.
Screenshot_20220412-090625_Chrome.jpgScreenshot_20220412-090712_Chrome.jpg
Dit onderzoek (klik) bevestigd de volgende wateren:
Screenshot_20220412-094125_Chrome.jpg

Volgens o.a. deze bron (klik), zijn het vooral nachtdieren die zich overdag graag verschuilen tussen een bladerlaag.
Dit onderzoek (klik) bevestigd dat:
Screenshot_20220412-091428_Chrome.jpg

Het onderzoek gaat ook kort in op de voeding.
Screenshot_20220412-091556_Chrome.jpg


Over het formaat lopen de bronnen uiteen tussen de 2 en 4 cm. Wellicht dat dit wordt veroorzaakt door de scharen van de mannen, die bij de ene bron worden meegetelt en de andere niet.

Uitzonderlijk in de aquariumhobby is dat deze garnaal thuis hoort in water met een pH van 3.8 tot 6.0. Over de temperatuur lopen de bronnen wat uiteen van 20 tot zelfs 30 graden.

Over de voortplanting kan ik ook niet al te veel vinden, behalve dan dat het lijkt op de voortplanting van Caridina sp. Volgens deze bron (klik) alleen iets langzamer en iets minder productief. Zolang aan de juiste water parameters wordt voldaan.
Dezelfde bron heeft ook Chili rasbora's (1,5 cm) bij de garnalen zitten. Maar beschrijft nergens een probleem tussen de garnalen en vissen.
Dit onderzoek toont aan dat voortplanting zijn hoogtepunt bereikt tijdens overstromingen in het regenseizoen, maar ook tijdens de droge en warme periodes.
Screenshot_20220412-094533_Chrome.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kon maar 1 site vinden waar de temperatuur als minimum 18 graden werd aangeduid. Voor de rest eigenlijk overal wel vanaf 24 graden oid.
Maakt nu opzich ook niet zoveel meer uit. Ik heb al mini japonicas om de niche te vullen in mijn bak.
Ook wat goedkoper als er van gesnoept wordt.
De peruaanse zebragarnaal gaat voor een 10tje per stuk over de toonbank, mini japonicas vanaf 10 cent🤪
 

Terug
Bovenaan