Wat is er nieuw

Even checken of ik het goed heb toegepast...

R

Rutger

Guest
Hallo,

Met mijn aquarium wil ik ook graag van start gaan met de EI-methode. Hieronder heb ik een schemaatje gemaakt hoeveel stoffen ik per week wil toevoegen.

Even wat informatie: 72L-aquarium (heb het berekend op 60L), ik ga 1/3 verversen per week en dus niet de helft. Hiermee heb ik ook rekening gehouden in hoeveelheden. Ik wil werken met de EasyLife-producten. Tot nu toe goede ervaringen mee. Daarnaast voeg ik ook EasyCarbo en ProFito toe. Nog steeds blijven doen of niet?

bkLcJmmqOPqgnlHUMV30EijHvuU3pEYy.png

Graag hoor ik van jullie of ik het allemaal juist heb toegepast! Wil natuurlijk wel dat mijn aquarium ervan opknapt 😉

Hoeveel licht heb je erboven?
Mits je geen CO2 gebruikt, kan je gerust wat lager gaan.
Geen ijzer samen met je macro's toevoegen!

15 Watt TL-Balk (+ reflector) en heb zelf nog een led-strip erbij geplaatst met een magere opbrengst van 6,5 Watt. EasyCarbo voeg ik nu wel toe (weet niet of dit hetzelfde effect heeft als CO2 in deze berekening) en dat bevalt me sowieso goed. Is dit dan goed of teveel?

En zal ik dit per dag toevoegen of kan het ook twee keer in de week bijvoorbeeld?

En wat bedoel je met 'macro's'? Bedankt voor je reactie!

Ik neem aan dat het 60cm lang is en 40 cm hoog?
Als dat zo is val je in de lage verlichting categorie, wat geen probleem is hoor. Met weinig licht krijg je meestal ook minder problemen met algen. Er zijn veel planten die het goed zullen doen met die verlichting, ze zullen alleen minder snel groeien, wat je weeral snoeiwerk bespaart.
Je kan beginnen met de helft van de dosering en kijken of je planten er goed op reageren. Dan kan je de dosis verhogen tot je geen verschil meer ziet. De kans is zelfs groot dat zonder nitro en fosfo alles goed gaat.
Kijk een beetje uit met ferro, heb dat ook ooit eens gekocht en voor ��n of andere reden kreeg ik daar meer problemen mee ivm algen. Word nu alleen nog aan de kamerplanten gegeven.
Je mankeert eigenlijk nog sporenelementen. Als je iets goed wil zou ik voor die van Tropica gaan of Drak, dan kan je ferro helemaal laten vallen.
Carbo is niet hetzelfde als echte CO2.

Je kan bv. de ene dag macro toevoegen en de andere dag micro.

Macro = nitro en fosfo
Micro = sporenelementen (o.a. ferro)

Bedankt voor je antwoord! Die maten kloppen inderdaad. Dan ga ik de komende paar weken beginnen met een halve dosering en laat ik Ferro even voor wat het is. Dus alleen Nitro, Fosfo en Carbo. En bedankt voor je uitleg over macro en micro. In de omschrijving van ProFito staat:

Deze plantenvoeding bevat vele zgn. micronutri�nten (o.a. mangaan, boor, kobalt, lithium, molybdeen, koper, tin, nikkel, fluor, jood, aluminium, zink, seleen en vanadium).

Dekt dit ook een beetje de sporenelementen of vind je van niet? Heb dit tenslotte in huis 😉

Gebruik profito dan tot die op is.
Succes!

Als je alleen carbo gebruikt, moet je de non-co2 versie hebben van EI

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb even het stuk gelezen waar Tom op doelde en Jessicapilon stuurde. Er staat in de tekst:
Mocht je meer groei willen, dan is het gebruik van een vloeibare koolstof een goede optie. (Easycarbo) Daar dit de groei van planten versnelt, zullen ook meer voedingsstoffen moeten worden toegevoegd. (Ongeveer 2-3x zoveel). In dit geval dienen wel wekelijkse waterwissels te worden uitgevoerd, om de reststoffen van de vloeibare koolstof te verwijderen. Dit is dan door de aanwezigheid van de vloeibare koolstof geen probleem voor de enzymenhuishouding van de planten.

Ik blijf dit graag toevoegen om zo mijn wekelijkse waterwissel te blijven houden (vind ik fijn om zo het vuil van de grond op te ruimen). Maar wat betekent dit voor de hoeveelheden stoffen die ik moet toevoegen? Is dit dan juist goed of nog steeds te veel?

Ik heb dus ook een 60 cm bak en voeg niks toe behalve wat plantenvoeding en het licht brand 8 uur per dag.
De no3 en po4 waarden die je nastreeft zijn dus ruim voldoende.
Carbo gebruiken kan geen kwaad al zijn sommige planten er gevoelig voor.
Ik las dat Backplay al schreef om een halve dosis te doseren en te kijken hoe de planten het dan doen.
Lijkt me niet verkeerd en dan nog de Profito. Daarvan moet je ongeveer 5 ml doseren op 50 liter.
Ook met de carbo heb je vast wel voldoende aan de nitraat en fosfaat die je nu doseert.

Bedankt voor je reactie jessicapilon. Dan ga ik het zo maar eens proberen. Wat is trouwens de reden dat je macro en micro niet tegelijkertijd mag toevoegen?

Kunnen met elkaar reageren en zo neer slaan, dan heb je er niets meer aan.

backplay zei:
Kunnen met elkaar reageren en zo neer slaan, dan heb je er niets meer aan.

:petjeaf: 😉

Edit: Ik moet toegeven wel alles in 1x erin te doen en de bakken doen het prima en ik heb geen last ermee voorzover aan de bak is te zien.
Maar ja geen bak is gelijk en voor de zekerheid kun je dan beter de csm+b (of plantenvoeding van ander merk) een dagje later erin doen.

Duidelijk, bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan