Wat is er nieuw

Even checken.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daan1990
  • Startdatum Startdatum
D

Daan1990

Guest
Goedendag allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden me discussen aangeschaft.

In me nieuw opgestarte aquarium van 160x60x60 waterhoogte.
De bak stond overigens al 3 maanden te draaien voor ik discussen heb aangeschaft.
Met wat kleine vis zoals 10 kardinalen en wat koppeltjes dwerg cichliden.

Omdat er niet 6 vissen zaten naar mijn smaak en wensen bij een goede kweker uit papendrecht heb ik ervoor gekozen om er 4 mee te nemen.

1 volwassen stel briljant turqouise.
1 volwassen stel kobalts.

deze twee stellen mochten met me mee. Nou is het geval dat deze vissen met elkaar gekoppeld zijn. Dus ik heb nu twee koppels in de bak rond zwemmen.

Helaas hebben ze het niet bij kleur gehouden. De twee briljant turqouise bleken beide dames te zijn en de kobalts heren. Geen punt ben niet van plan er mee te kweken(al heeft 1 koppel het al tot larven geschopt in gezelschap.)

Nu heb ik er van de week 2 bij gehaald. ik liep tegen twee wonderschone rood turqouise vissen aan van stendker. 12-14cm. halfwas dieren.

Uiteraard breng je dan onrust in de bak dat is logisch.

Ik heb altijd wildvang discus gehad. Maar mij valt op dat deze veel socialer tegen over elkaar waren klopt dit?

De twee koppels hebben een strijd gekregen en de rollen zijn totaal omgekeerd. eerst was het ene mannetje kobalt het dominante en nu de andere. De toen dominante kobalt man die heeft flink op ze kop gekregen. Zelfs zo dat hij 1 dag niet gegeten heeft. en echt wat verwondingen heeft opgelopen. Ze kunnen elkaar niet luchten of zien.

Kan ik dit gewoon aan blijven kijken en word dit minder of moet ik hier wat mee?

De vissen kleuren allen nog prachtig alleen het strepen patroon (communicatie) is goed te zien. wat logisch is. Op het koppel met het dominante kobalt mannetje na. die hebben als ze niet gevoerd hebben een plekje aan de ene kant van de bak voor hun twee waar ze geregeld eieren of een nestje hebben.

Ik maak tijdens het voeren verschillende voerplekjes aan. Zodat elke vis goed te eten krijgt. Voer ze 3x per dag( afwisselend met waterdiertjes, artemia, rode mug, witte mug, watervlooien, tubifex etc. voer liever geen hart). Blijf er echt bij zitten tot ik ze allemaal met een vol buikje zie zwemmen.

Ververs elke avond een emmertje water. Haal overtollig voer weg en eventueel ontlasting van de vissen die ik zie liggen. 1x per week ververs ik een groter deel van het water.

Wilde even me onzekerheid hierover kwijt dus graag wat meningen over of ik goed bezig ben zo.

Overige info:

Maat aquarium: 160x60x60 waterhoogte (590L bruto)
Techniek: 2x tetra tec 1200 ext filter.
2x 300watt verwarming.
Co2. veel beplanting.
Waardes:
Temp: 28 graden. (temp zo laag mogelijk ivb planten liefhebber)
ph. 6.9
kh. 3
gh. 6

vissen:
6x discus.
10x kardinaal tetra.
2x M. ramirezi.
2x A. Borelli.
2x ancistrus.

enkele pics:

jaQ_fkwSgjjQsRajl4yjEvyEzLhc3TVZ.jpeg

69p1zd.jpg

Pispaaltjes heb je vaak bij een groep,en ook bij een achteraf samen gestelde groep.
Maar begrijp ik goed dat je de nieuwe vissen,zonder q periode hebt bijgeplaatst?

D2bg0W7GtVNtRcx8gjbEcWoRzU83e7ga.jpeg

2 strijdende pubers.

Heb ik er niet in vermeld. heb de methode gebruik zoals op het forum te gebruiken is.

De discussen in een meterbak onder gebracht, kijken of ze aten toen telkens water van de bakken verwisseld tot 3 weken.
Daarna aan de groep toegevoegd.

Goede methode toch?

3 weken is wat kort,maar beter dan niets. Buiten het strijden,eten de vissen allemaal? Of "durft" er een vis niet.

Ai drie weken is eigenlijk geen quarantaine periode, 6 weken ( quarantaine betekent veertigtal) is eigenlijk beter. Je schrijft overigens ook dat je de andere twee "van de week" hebt bijgehaald.

Mocht het zo zijn dat je je toch vergist in de drie weken periode en je ze toch vrijwel direct hebt bijgezet,dan is het zaak om heel goed op je vissen te letten, een eventuele kruisbesmetting ligt dan op de loer.

A. borellii is een subtropische soort en deze hoort dus niet in water met een constante temperatuur van 28 graden. Kamertemperatuur met wat temperatuurschommelingen is vereist om ze lang (gezond) te houden.

Het gaat me niet zo zeer om de bijvissen.

De Borelli doen het uitstekend! zitten steeds met jongen en zullen het dus prima naar hun zin hebben. Overigens is de ordinaire kardinaal tetra ook niet ideaal om op 28-31 graden te houden. (discus temp dus) Maar doen het bij de meeste toch bijzonder goed.

Ik heb de 27ste van de 8ste maand de twee discussen erbij gehaald. En van de week de vissen erbij gedaan.

Ze eten overigens allemaal. Niet zomaar. maar als een gek komen ze op het voer af.

Ik ben niet gek op hart voeren.(ook door de temp. hart word volgens vele niet goed verteerd onder de 30graden) Dus voer alleen water diertjes.

Voer met veel variatie:

Rode mug.
witte mug.
artemia.
watervlooien.
tubifex.
mysis.
krill.

Alles word zeer gretig geaccepteerd! En er is geen vis die niet naar het voer af komt.

Juist dat ze veel jongen hebben is geen goed teken. In de natuur zullen ze alleen als het warm is jongen krijgen, in jouw bak is het continu warm waardoor ze continu eitjes leggen. Dit kost veel energie, mede hierdoor 'branden' ze snel op.
De kardinaal tetra is wel weer geschikt. Deze leven in voltropische gebieden, waardoor ze continue warmte erg goed kunnen verdragen.

Dan weet ik dat ook weer.

Ze verhuizen spoedig naar de bak van mijn broertje.

@Daan

Nu heb ik er van de week 2 bij gehaald. ik liep tegen twee wonderschone rood turqouise vissen aan van stendker. 12-14cm. halfwas dieren.
Je schrijft hier toch echt dat je ze van de week pas gehaald hebt. Mocht dat het geval zijn, dan raad ik je met klem aan om je vissen heel goed in de gaten te houden. Je vraag of je goed bezig bent, nee niet echt. Je hebt te snel vissen bijgeplaatst en met een beetje pech mogen je vissen dat nu bezuren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan