Even een bevestiging.


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Ik zat net in mijn (vrij nieuwe) cube 60 te kijken en er viel mij iets op

20170306_211646.jpg


Neem aan dat dit blauwalg is?
 
mweeeh.. ben ik lekker mee.

nou maar even gaan kijken wat ik het beste kan ondernemen dan.
 
Misschien zeg ik iets heel raars, maar kan t ook de resten zijn van de verslijmde blaadjes die er boven hangen/hingen? Aangezien je bakje nieuw is en je planten dan waarschijnlijk ook?
 
paar plekken op de bodem zo te zien, zonlicht valt er helemaal niet op.

voer ook niet te veel... althans mn andere bakken hebben nooit blauwalg gehad met mijn voeder regime.
50% verversing in de week... 12 kleine bewoners....

Edit:

geen idee, heb in mijn andere bakken nooit slijm van mn planten af gehad..

misschien dat mn eckfilter xl het niet lekker trekt :S
 
Op de foto lijken de twee blaadjes op de bodem verslijmt te zijn?

Edit: van blauwalg heb ik echt nul verstand. Ga maar op de adviezen van de bovenste helden van het AF af. ;)
 
Laatst bewerkt:
ja ik heb ook 0 verstand van blauwalg :D

morgen ochtend maar even de bak leegtrekken en de bodem stevig afhevelen.
 
Dat is blauwalg, afzuigen en nitraat meten. Dat zou ik als eerste doen!
 
ik werk met EI in die bak, dus nitraat zou toch goed moeten zitten.

zal morgen voordat ik ga hevelen is een meting doen.
 
Bodem lijkt wel aardig dik? blijft er geen rotzooi hangen op die plekken?
 
Misschien minder stroming bij de voorruit waardoor vuil zich ophoopt of een probleem met de bacteriecultuur.
 
Ik heb dit in de 60cm gehad met de kikkers na de opstart en dat heeft wel 9 maanden geduurd. Dagelijks 20% ververst en alg afgezogen en nu de alg al een poosje de baas.
 
zou het verstandig zijn om de bak eerst even heel grondig te reinigen?

dan breng ik de vissen wel even onder in mn reserve bakje.
 
Ben je niet bang om dan ook weer bacterien te vernietigen? Aan de andere kant ben je geen groentje en je weet vast wel hoe dat te doen;)
 
Laatst bewerkt:
100% blauw alg. Direct alle blauwalg verwijderen en nitraat verhogen. Het kan zijn dat je te weinig toevoegt.
Een andere reden dat blauwe algen veroorzaakt zijn vervuilde filter(s) en vervuilde bodem.

Zelf heb ik dit ook meegemaakt, maar sinds ik iets meer nitraat en CO2 toevoeg en bodem beter afhevel is het minder geworden. Een goede watercirculatie zorgt ook voor minder vuil, alles kan eenvoudiger door het filter opgezogen worden.

Als het meer wordt is het beter om de bak een paar dagen te verduisteren met doeken vuilniszakken. Blauwe algen sterven dan af vanwege te kort aan licht.

Succes!
 
Bodem lijkt wel aardig dik? blijft er geen rotzooi hangen op die plekken?

bodem lijkt erg dik op de foto, heb net even een duimstok erin gestoken maar is max 5cm achterin.

Wat is je visbestand van dit bakje Richard?

12x vuurtetra

100% blauw alg. Direct alle blauwalg verwijderen en nitraat verhogen. Het kan zijn dat je te weinig toevoegt.
Een andere reden dat blauwe algen veroorzaakt zijn vervuilde filter(s) en vervuilde bodem.

Zelf heb ik dit ook meegemaakt, maar sinds ik iets meer nitraat en CO2 toevoeg en bodem beter afhevel is het minder geworden. Een goede watercirculatie zorgt ook voor minder vuil, alles kan eenvoudiger door het filter opgezogen worden.

Als het meer wordt is het beter om de bak een paar dagen te verduisteren met doeken vuilniszakken. Blauwe algen sterven dan af vanwege te kort aan licht.

Succes!

hevelen ga ik iig wat beter doen de aankomende tijd, het filter was wel erg vuil moet ik zeggen. dacht dat een vuil filter juist goed was maar dus toch ook weer niet :D
maar was wel vuiler dan ik dacht, doorstroom was niet drastisch veranderd dus daarom ook niet naar gekeken.

ga even kijken of ik nog voor wat extra stroming in de bak kan zorgen, misschien nog maar een extra intern filtertje erbij gooien.

-

heb de vissen even tijdelijk in mn reserve bak geplaatst, alle planten en hout eruit getrokken en er kwam al aardig wat vuil onder het hout vandaan.. waar dat vandaan kwam :S bak draait nog helemaal niet zo lang ook.

de gehele toplaag van het zand maar even afgezogen en grondig met heet water gereinigd. filter draait ondertussen door in de reserve bak.
(tevens van de gelegenheid gebruik genomen om de achterkant zwart te verven ipv dat pokke folie wat er nu opzat :petjeaf:)

morgen planten en hout er weer in en vissen geleidelijk weer terugplaatsen de aankomende 2 weken, toch nog aardig in de bodem gewroet en filter moet ook echt uitgeknepen worden, dus even voorzichtig de bezetting weer opbouwen.

nitraat zat trouwens op 15ppm, maar even wat meer toevoegen vanaf nu. en zal elke dag even grondig te bodem afkijken op plekjes die ik niet wil zien :)

hopen dat ik er snel vanaf ben.
 
hevelen ga ik iig wat beter doen de aankomende tijd, het filter was wel erg vuil moet ik zeggen. dacht dat een vuil filter juist goed was maar dus toch ook weer niet :D

Ik weet dat Backplay ook altijd pleit voor zoals hij zo mooi zegt een propere filter. Ik zou het nu goed in de gaten houden Richard en direct nieuwe alg wegzuigen en eventueel flink verversen. Zo kreeg ik het bij de DKK ook na vele maanden goed en daar zat het ook voornamelijk bij de voorruit altijd.
 
Vermoed dat het de rotzooi op je bodem dan is geweest wat het heeft getriggerd. Ik verbaas me er ook elke week weer over wat er aan 'fijn stof' op de bodem ligt als ik even wapper zuig het bij de waterwissel elke week een beetje af. En inderdaad het meest in de dode hoek,
 

Terug
Bovenaan