even mijn 2 bakjes voorstellen :) met de nodige uitleg ($ҎҼҫأΩӀ₫ҼӀأ∨€Rұ★)


$

$ҎҼҫأΩӀ₫ҼӀأ∨€Rұ★

Guest
Goeieavond iedereen,

Ben onlangs terug gestart met deze hobby, had efkes een slechte periode achter de rug, beide aquariums totaal verwaarloosd. Sedert een maandje terug herbegonnen met de opstart van beide aquariums, 90% gekuist , zowel de filter,het kienhout, de plantjes, grind eens gestofzuigd ( vooral veel zwarte vuiligheid die naar boven kwam in beide aquariums ) men waarden waren totaal niet meer in orde maar toch had ik een deel overlevers, raar maar waar ;) .
Bij deze waren de laatste weken redelijk druk met alles in orde te brengen, bestelling voor de plantjes, visvoer, de beestjes, beetje extra materiaal, de bakken zijn niet speciaal ingericht ofzo, heb het ingericht met de materialen die al had.

Iedere tip is welkom, ik sta open voor verbeteringen, alvast bedankt

na x aantal weken waren de belangrijkste waarden terug ideaal om te starten


Het enigste die ik besteld had waren vooral plantjes, visjes, garnaaltjes ( online bestellingen zijn toch ideaal :) )

De zondag zal ik beide bakken verversen, gebruik geen co2, wel plantenvoeding

grote bak --> wekelijks 10 ml profito , om de 2 dagen 5ml easycarbo , 12uur licht ( in al die jaren voordien deed ik hetzelfde en had weinig tot geen last van algen )
kleine bak --> wekelijks 5 ml profito , om de 2 dagen 2.5 ml easycarbo , 10 uur licht ( momenteel verloopt dit goed in verband met de algen, weinig last )
doe zelf ook regelmatig een paar schepjes in beide aquariums --> Mironekuton Poeder ( Mironekuton is een originele Japanse en 100% natuurlijk mineraalpoeder, zonder andere toevoegingen. Het komt slechts op enkele plekken voor en is buitengewoon rijk aan mineralen en sportenelementen (meer dan 66 verschillende)


ik weet dat de vissen nog zullen groeien, de meeste zijn nog allemaal van klein formaat, zal dan ideaal zijn als ik een groter aquarium heb ;)

1 ) de grote bak van aquatlantis 120 l ( 8j oud ) aquarium, als ik verhuis worden beide aquariums wrs stopgezet en zal ik 1 groot aquarium behouden ( mss nog een kleinere aquarium voor de garnaaltjes ) :)

inrichting

de plantjes zijn niet van de moeilijkste, daarom had ik deze gekozen , beide de meeste planten gebruik ik kleibolletjes

- Limnobium laevigatum ( leuk drijfplantje en goed voor de nitriet )
- Cryptocoryne wendtii /groen ( 2stuks)
- Anubias nana ( 10 tal )
- Echinodorus magdalenensis ( 2stuks )
- Echinodorus amazonicus ( 2stuks )
- Chladoflora medium / mosbal ( 2stuks )
- stukken kienhout
- 1 stuk spiderwood


- Caridina Japonica XL, Amano Garnaal XL ( 20 tal ) die beestjes zijn sterk en eten echt alles )
- Cherrybarbeel ( 12 stuks ) ( klein formaat )
- Sterbai Pantsermeerval ( 8 stuks ) ( klein formaat )
- Harnasmeerval Borstelneus ( 1stuk ) --> de overlever , die had ik al van in het begin , nu iets groter natuurlijk , wrs iets rond de 10 cm

dit aquarium had voordien een binnen filter, heb die eruit gehaald en een externe filter gekocht --> EHEIM eXperience 150 ( 80 tot 150 l )

efkes een sfeerbeeld plaatsen , srr voor de slechte kwaliteit , de ramen zijn ook wel redelijk vuil, iemand goede tips om het raam goed te kuisen, zowel buiten als binnen ? alvast bedankt :)
grote bak.jpg



2 ) de kleine bak van 60l ( 10j oud ) aquarium

inrichting


paar nieuwe plantjes die ik zal proberen, hopelijk lukt dit

- Limnobium laevigatum ( leuk drijfplantje en goed voor de nitriet )
- Amblystegium serpens ( soort mos )
- Micranthemum 'Monte Carlo' ( een tapijt voor de bodem zodat de garnalen zich kunnen amuseren )
- anubias nana ( 5 stuks )
- Chladoflora medium / mosbal ( 2stuks )
- stukken kienhout
- 1 stuk spiderwood

- corydoras panda ( 7stuks )
- vuurgarnalen ( 25 stuks )
- indische modderkruiper ( 1 stuk ) ( de overlever , die had ik al van in het begin , nu iets groter natuurlijk --> 6tal cm ) momenteel is die kalm ten opzichte van de medebewoners
- ancistrus ( 1stuk ) ( de overlever , die had ik al van in het begin , nu iets groter natuurlijk --> 8tal cm )

dit aquarium had voordien een binnen filter, heb die eruit gehaald en een externe filter gekocht --> EHEIM eXperience 150 ( had 2 van die externe filters ) 80 tot 150 l , wrs wel iets te sterk maar ik moet zeggen , al jaren gebruik ik die in men klein aquarium en had nooit geen problemen, goede stroming is verzekerd :)

zowiezo komt er nog iets bij in dit een aquarium, namelijk iets meer bescherming voor de vuurgarnalen, wrs ook nog beetje mos de komende weken en ook een speciale filterguard --> rvs shrimp guard

efkes een sfeerbeeld plaatsen , srr voor de slechte kwaliteit , de ramen zijn ook wel redelijk vuil, iemand goede tips om het raam goed te kuisen, zowel buiten als binnen ? alvast bedankt :)

kleine bak 60 l.jpg
 
Ik vind de bovenste lang niet slecht hoor. Beetje geduld met de plantjes, dan ziet het er over een tijdje nog beter uit. Heeft die onderste nou een poster ofzo op de achterkant? Het ziet eruit als blauwalg, maar dat zal het vast niet zijn :p.Dat zou ik denk ik vervangen voor een zwarte achterkant.
 
Ik vind de bovenste lang niet slecht hoor. Beetje geduld met de plantjes, dan ziet het er over een tijdje nog beter uit. Heeft die onderste nou een poster ofzo op de achterkant? Het ziet eruit als blauwalg, maar dat zal het vast niet zijn :p.Dat zou ik denk ik vervangen voor een zwarte achterkant.
merci ;) ja zowiezo geduld moet ik hebben , heb alle tijd nu hoor, .... ja die onderste is een 10 j oude poster die er nog op kleeft vanachter, haha, mss wel een goed gedacht om die eens te vervangen door iets beter, zoals je zegt, een zwarte achter, of iets anders? goed gedacht Christine :)
 
Easycarbo is geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel dus ja geen algen, maar echt gezond is het niet voor je bewoners.

je bakken zien er leuk uit
 
Easycarbo is geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel dus ja geen algen, maar echt gezond is het niet voor je bewoners.

je bakken zien er leuk uit
nee? dat is toch vloeibare co2 volgens mij, toch planten voeding? , gezond is co2 idd niet, maar ben er wel tevreden over, sedert dat ik het gebruik , x aan tal jaar , weinig of zelden problemen in me bak met de plantjes , van de bewoners zou ik niet weten, meestal hou ik men waarden ik het oog of kijken hoe de visjes reageren .. der zit wel veel stroming in de bakken, dus genoeg zuurstof toevoer, redelijk wat plantjes ook .... de profito wekelijks is voor de plantjes ...

dankuwel ;) is gewoon simpel ingericht met schuilplaatsen voor de garnaaltjes
 
Ja het is te kort door de bocht om te zeggen dat het geen "voeding" is. Uit dit middel kan een plant wel koolstof halen maar dat is heel erg gering en vaak een drup op een gloeiende plaat. het is inderdaad meer een middel om algen te bestrijden en je hebt voor en tegenstanders hiervan.
Zonder co2 zullen planten niet kunnen groeien.
 
Pure kwats, ik gebruik in geen van mijn bakken plantenvoeding in welke vorm dan ook en alles groeit en bloeit als een malle
ja tis allemaal te zien welke plantjes je gebruikt in je aquarium, bij is het voornamelijk anubias nana, groeit heel traag , dus die easy carbo is wel handig,.... als je snelgroeiend planten gebruikt is dit idd geen probleem om dat niet te gebruiken volgens mij
 
Ja het is te kort door de bocht om te zeggen dat het geen "voeding" is. Uit dit middel kan een plant wel koolstof halen maar dat is heel erg gering en vaak een drup op een gloeiende plaat. het is inderdaad meer een middel om algen te bestrijden en je hebt voor en tegenstanders hiervan.
Zonder co2 zullen planten niet kunnen groeien.
daar ben ik ook mee akkoord ;) heb nogthans al veel goeie reacties gelezen over easy carbo , blijkbaar zijn er nog veel mensen die dit gebruiken , vooral als ze geen co2 gebruiken , kan dit wel een hulpmiddel zijn
 
ja tis allemaal te zien welke plantjes je gebruikt in je aquarium, bij is het voornamelijk anubias nana, groeit heel traag , dus die easy carbo is wel handig,.... als je snelgroeiend planten gebruikt is dit idd geen probleem om dat niet te gebruiken volgens mij
Heb er ook procerpinaca palustris in staan en cryptocoryne soorten en bucephelandra, misschien eerst je verdiepen alvorens af te schieten?
 
Heb er ook procerpinaca palustris in staan en cryptocoryne soorten en bucephelandra, misschien eerst je verdiepen alvorens af te schieten?
af te schieten? wat bedoel je daar nu mee eigenlijk?
 
Pure kwats, ik gebruik in geen van mijn bakken plantenvoeding in welke vorm dan ook en alles groeit en bloeit als een malle
Planten zijn wel degelijk Co2 nodig om te groeien maar dat zit van nature ook al in het water. Dus toevoegen van Co2 is idd lang niet altijd nodig, ik gebruik het ook niet.
 
efkes een kleine update van de kleine bak 60 l, na wat tips die ik kreeg heb ik paar dingen vernieuwd en veranderd,

- heb mijn oude poster vervangen door een simpele blauwe achteraan te plaatsen, maar heb nog van die vlekken erop als ik zo zien in het aquarium, nu ja vind ik persoon lijk niet erg, het heeft iets voor mij :p @Christine86
- nieuw stuk geplaatst voor mijn garnaaltjes --> RVS filterguard rvs shrimpguard
- het groot stuk kienhout verwijdert zodat ik wat meer plaats had
- paar nieuwe kleine plantjes in de plaats gezet, ( cryptocoryne wendtii , paar plukjes verschillende soorten mos ( had ik gekregen bij de garnaaltjes van iemand ;) )
- het monte carlo tapijtje is weg , heb eindelijk de schuldige gevonden, de corydoras panda waren de hele tijd bezig het tapijtje stuk te maken, vooral als het licht uit was, :p
- de grote ancistrus is eruit, was te agressief tegenover de corydoras tijdens de voeding. rustiger in de bak en garnaaltjes komen ook meer tevoorschijn nu, meer vervellingen ook gezien :)
- easycarbo doe ik nu maar 2 maal per week in plaats van 3 maal ( 2.5 ml )

bakje 60 l na verandering.jpg
 
efkes een kleine update van de kleine bak 60 l, na wat tips die ik kreeg heb ik paar dingen vernieuwd en veranderd,

- heb mijn oude poster vervangen door een simpele blauwe achteraan te plaatsen, maar heb nog van die vlekken erop als ik zo zien in het aquarium, nu ja vind ik persoon lijk niet erg, het heeft iets voor mij :p @Christine86
- nieuw stuk geplaatst voor mijn garnaaltjes --> RVS filterguard rvs shrimpguard
- het groot stuk kienhout verwijdert zodat ik wat meer plaats had
- paar nieuwe kleine plantjes in de plaats gezet, ( cryptocoryne wendtii , paar plukjes verschillende soorten mos ( had ik gekregen bij de garnaaltjes van iemand ;) )
- het monte carlo tapijtje is weg , heb eindelijk de schuldige gevonden, de corydoras panda waren de hele tijd bezig het tapijtje stuk te maken, vooral als het licht uit was, :p
- de grote ancistrus is eruit, was te agressief tegenover de corydoras tijdens de voeding. rustiger in de bak en garnaaltjes komen ook meer tevoorschijn nu, meer vervellingen ook gezien :)
- easycarbo doe ik nu maar 2 maal per week in plaats van 3 maal ( 2.5 ml )

Bekijk bijlage 315101

Goed bezig! Rare vlekken zitten er inderdaad achter 😕 Ik heb weinig ervaring met die posters ( zelf heb ik karton gebruikt, ik heb 1 andere bak wel met poster maar daar zit geen water in) moet ik je eerlijk zeggen, dus misschien dat anderen hier nog een tip voor hebben. Als je je er niet aan stoort gewoon zo laten! Ik heb ook de discussie easy carbo meegelezen. Ik gebruikte het in het verleden ook, maar nu toch al een aantal jaar niet meer ( ook geen echt CO2). Ik vond het zo'n gedoe al die dingen toevoegen. Ik ben mij toen gaan verdiepen in de low tech methode, dat zou voor jou kleine bakje misschien ook wel een idee zijn. Als je het licht en de planten op elkaar aanpast dan kan je ook een heel mooi resultaat bereiken. Kijk maar eens in mijn fotoalbum in de link als je daar interesse in hebt.
 
Planten zijn wel degelijk Co2 nodig om te groeien maar dat zit van nature ook al in het water. Dus toevoegen van Co2 is idd lang niet altijd nodig, ik gebruik het ook niet.
Nouja van nature, het CO2 komt (onder andere) in het water door uitwisseling met de lucht aan het oppervlakte van het water. Dus als je de oppervlaktebeweging verhoogt krijg je ook meer CO2 in het water. Maar stel je plakt je aquarium helemaal af aan de bovenkant, en de planten krijgen flink wat licht, dan zal de CO2 echt naar 0 gaan en gaan alle planten dood. Want zonder CO2 gaan planten inderdaad gewoon dood.
 
Nouja van nature, het CO2 komt (onder andere) in het water door uitwisseling met de lucht aan het oppervlakte van het water. Dus als je de oppervlaktebeweging verhoogt krijg je ook meer CO2 in het water. Maar stel je plakt je aquarium helemaal af aan de bovenkant, en de planten krijgen flink wat licht, dan zal de CO2 echt naar 0 gaan en gaan alle planten dood. Want zonder CO2 gaan planten inderdaad gewoon dood.
ahzo , dit wist ik dus niet, maar idd, ik probeer de uitlaat stroming bovenaan zodat het wateroppervlak meer beweegt , merci voor de tip
 
Goed bezig! Rare vlekken zitten er inderdaad achter 😕 Ik heb weinig ervaring met die posters ( zelf heb ik karton gebruikt, ik heb 1 andere bak wel met poster maar daar zit geen water in) moet ik je eerlijk zeggen, dus misschien dat anderen hier nog een tip voor hebben. Als je je er niet aan stoort gewoon zo laten! Ik heb ook de discussie easy carbo meegelezen. Ik gebruikte het in het verleden ook, maar nu toch al een aantal jaar niet meer ( ook geen echt CO2). Ik vond het zo'n gedoe al die dingen toevoegen. Ik ben mij toen gaan verdiepen in de low tech methode, dat zou voor jou kleine bakje misschien ook wel een idee zijn. Als je het licht en de planten op elkaar aanpast dan kan je ook een heel mooi resultaat bereiken. Kijk maar eens in mijn fotoalbum in de link als je daar interesse in hebt.
ja er zit wrs lucht tussen die poster ofzo maar vind het persoonlijk niet zo erg ,tis al iets beter nu, mss na verloop van tijd komt dat wel in orde... wel ja ik gebruik easy carbo al een goede 5 jaar ofzo, heb nog een platen bak gehad in die grote aquarium, 1.5 j met succes maar ben dat gestopt, veel te veel snoeiwerk , iedere week , was niet meer te doen, gebruikt easycarbo en profito en ferro, ... veel groen , maar te veel werk, dan terug overgeschakeld op een gewoon gezelschaps aquarium met anubias en crypto soorten ... geen last van algen ook , noghtans 12 uur licht .

net je bak ook eens bekeken, wel leuk die kikkertjes, die zijn inform zo te zien , de low tech methode ken ik niet echt , altijd leuk om bij te leren
 
Dat was voor mij ook de reden om op low tech over te gaan. Had een aquarium van een meter waar ik zoveel snoei werk aan had, en constant dingen toe voegen etc. Ik had er gewoon geen zin meer in, dus toen terug naar 60 cm met ouderwets t8 licht op maar iets van 7 1/2 uur ofzo, kwartiertje werk per week. Die kikkers zijn grappig, niet echt slim heb ik het idee maar moet er wel om lachen als ik ze bezig zie.
 

Terug
Bovenaan