even voorstellen: 15 jaar vijveren


boudeman

Member
Lid geworden
14 maart 2021
Berichten
17
De eerste foto laat de vijver zien zoals die nu is, op 14 maart; de tweede foto op 1 aug verleden jaar.
De vijver is 12 kuub, is voor grootste deel 1 m diep en heeft geen filter.
Belangrijke punten bij de aanleg waren:
- vijver is gesitueerd aan terras bij woning en daarmee goed zichtbaar vanuit de woning en het terras. Er is een overloop gemaakt om te voorkomen dat bij noodweer de vijver overstroomt en er water in huis komt.
- een natuurlijke overgang naar de tuin is in de lengterichting boven. Er is daar gezorgd voor een richel op ca 50 cm diepte in de vijver, waarop cementbakken staan met daarin vijveraarde en randbeplanting.
- er is geen folie zichtbaar, ook niet in de winter. Vanuit de tuin lopen kunststof matjes in de vijver, waarop zich wintergroene randbeplanting nestelt (maagdenpalm en waldsteinia ternata).
- rechts is een moerasbak, d.w.z. een door vijverfolie afgesloten gedeelte (ca 40 cm diep), gevuld met aarde, die nat gehouden wordt. Het vijverwater komt niet in aanraking met het moerasdeel, waardoor dit ook bemest kan worden.
- op de vijverbodem ligt een laagje poreuze steentjes voor een goede bacterie ontwikkeling.
Permanente bewoners zijn ca 8 kikkers. De eerste vissen waren enige Shubunkuns en goudwindes. Die hebben zich in de loop der tijd vermeerderd tot vele tientallen.
Hoe is de helderheid van het water zonder filter? De eerste twee jaren waren frustrerend want er was groene soep. Achteraf was dat logisch, want in het begin waren in een keer heel veel zakken viiveraarde in de cementbakken gedaan. De randbeplanting deed het uitstekend, maar de zuurstofplanten waren nog onvoldoende ontwikkeld om de overmaat aan voedingsstoffen te reduceren. Helder werd de vijver pas na twee jaar, toen de zuurstofplanten voldoende gegroeid waren om de overmaat aan voedingsstoffen op te nemen en daarmee groene soep te voorkomen. Ik zou de eerste aanleg nu anders aanpakken. Ik heb in het voorjaar nog wel een periode dat het water enigszins groen kleurt, maar het water blijft dan helder. In deze fase groeien de algen het eerst totdat de andere planten hun groeispurt inzetten. Er is een geweldige groeikracht in de vijver, en wieden is dan ook in de zomer een wekelijkse bezigheid.
M.b.t. de planten heb ik nog de volgende ervaringen:
- de randplanten in de cementbakken staan met hun voeten in het water. Er zijn niet veel soorten, die dat prettig vinden. De plantkeuze aldaar is dan ook beperkt.
- anders is dat in de moerasbak. Er zijn vele soorten die het fantastisch doen in enigszins vochtige aarde. Bij een volgende vijveraanleg zou ik het moerasgedeelte zeker uitbreiden, om meer soorten te kunnen aanplanten.
- in de vijver zijn diverse (zuurstof)planten. De eerste jaren is geplant in containers. Goed groeiende planten houd je echt niet vast in containers, daarvoor hebben ze weinig nut. Maar containers kan je wel makkelijk schuiven naar een andere positie. Planten hebben een eigen wil en groeien soms harder of minder hard dan verwacht, of zij prefereren een andere standplaats. De eerste jaren blijf je schuiven en het beplantingsschema in het begin en nu verschillen dan ook hemelsbreed. Nu alles zich gesettled heeft, plant ik niet meer in containers, maar gooi de planten gewoon in het water met wat verzwaring bij de wortels. Dit werkt prima.
- planten hebben een eigen wil, en of ze het goed gaan doen of niet blijft een verrassing. Wat ik ook duidelijk gemerkt heb is dat sommige planten, die het de eerste jaren niet of slecht deden nu bij herplant het goed doen. En omgekeerd, sommige planten die in het begin woekerden, leiden nu een kwijnend bestaan. Een vijver ontwikkelt zich in de loop der jaren en concurrentie door andere planten speelt daarbij een belangrijke rol. Dit waar te nemen en blijven experimenteren maakt vijveren tot een boeiende hobby.
 

Bijlagen

  • 210314vijver.jpg
    210314vijver.jpg
    450.9 KB · Weergaven: 184
  • 200801vijver.jpg
    200801vijver.jpg
    461.6 KB · Weergaven: 175
Heel mooi!
 

Terug
Bovenaan