Even voorstellen en Juwel 180


varkje

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2023
Berichten
46
Leeftijd
64
Ik ben Anne en woon in Amersfoort.
Al meer dan 15 jaar hebben we thuis een klein aquarium, een Juwel 60.
Het is een mooi aquarium net visjes als platys, neon tetra's, een paar algeneters en een aantal garnalen.
De planten doen het goed en de waterkwaliteit is ook goed.

Graag zou ik een ander aquarium willen kopen en dacht aan een Juwel 180.
Het is een flink stuk groter dan het huidige en past prima in onze kamer.
Nu borrelen er allerlei vragen op als b.v. waar op te letten bij aanschaf van dit nieuwe aquarium, wat is er verder allemaal nodig etc.
Het onderhoud zal ongetwijfeld heel anders zijn dan met het huidige kleine bakje.

Kan iemand mij hierover tips en raad geven ?

Alvast bedankt!

Groetjes, Anne
 
Welkom Anne!

In feite is het onderhoud van een grote bak makkelijker dan een kleine bak, omdat er meer volume is, heeft ie minder moeite om stabiel te blijven.
Filter net zoals nu: pas fijnste filterspons uitknijpen als de doorstroming vermindert. Af en toe waterwisselen (50%) hoe vaak je dat moet doen zijn verschillende meningen over en hangt ook van je bemestingsmethode voor de planten af. Maar ook dat doe je nu al als het goed is.

Wat betreft de Juwel: fijn aquarium, maar veel mensen vinden het inwendige filter niet mooi en/ of ontoereikend.
Ik heb zelf ook een extern filter (Eheim) erbij gezet maar wel het interne filter erbij gelaten. Het zit me niet in de weg en het levert extra capaciteit.
De lichtbalk is ook wel wat over te zeggen: ik heb de standaardlichtbalk en ben tevreden, maar velen willen een hogere/ regelbare lichtopbrengst en de standaard Juwellichtbak is daar niet op ingericht. Ik geloof dat je dan snel naar de helialux gaat en die is een flinke eind duurder, maar voor wat preciezere info moet je dan bij iemand anders zijn. Anders even bij techniek kijken, daar staat regelmatig wat geschreven/ gevraagd over Juwel verlichting.
Als je een aquarium koopt: shoppen, vergelijken en overweeg ook de tweedehands markt, het is nu weer wat rustiger maar door de energieprijzen zijn er veel mensen die gestopt zijn en dan kun je voor minder dan voor een nieuwe klaar zijn.
 
Welkom @varkje - Anne op het gezellige en leerzame forum.
Leuk dat je informatie zoekt over een Juwel (Rio of vision?) 180 aquarium. Ik heb dat ook in huis.
 
Welkom @varkje - Anne op het gezellige en leerzame forum.
Leuk dat je informatie zoekt over een Juwel (Rio of vision?) 180 aquarium. Ik heb dat ook in huis.
Hallo Friesian,

Ik weet eigenlijk niet goed het verschil tussen een Juwel Rio 180 en een Juwel Vision 180, weet jij dat?
Ben nog zoekende wat het beste bij ons past.
 
De rio serie is een rechthoekige bak. De vision serie heeft een bolvormige voorruit.
 
Opzich is Juwel best een leuk aquarium voor het geld maar wil je meer kwaliteit en een betere afwerking dan kun je ook kijken naar bv een Aquatlantis. Maar goed dan betaal je ook wat meer.
 
Of voor een aquarium vh merk ,akvastabil, dan zit je nog 1 graadje hoger pure skandinavische makelij. Het kan ook nog van het merk eheim,sera of tetra vandaankomen.
1 meterbak van juwel vind ik geen rare keuze, maarja als je je nu nog in een orienterend stadium bevind en erbij moet je maar eens vergelijken hoe de weerspiegeling is van een bolle ruit of een rechte ruit, met name weerspiegeld de bolle ruit de gehele kamer met daarbij alles waar licht opvalt.
Dat is niet altijd wenselijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik kan me ook voorstellen dat een bolle ruit minder makkelijk te ontalgen is en dat het voor de vissen een wat rare vertekening van alles wat op hun bak afkomt kan geven.
 
Nou dat is het niet voor de alg verwijderen hoor want dat is poetsen van links naar rechts et vice verca erna een sponsje erover en het is weer schoon.
Recht of kromme ruit voor de vissen dat lijkt me niets uitmaken ik draag zelf een bril.
maar om te durven stellen dat een kromme ruit ermee de perceptie van vissen niet goed toekomt, daar kan ik niets mee😘😗😙😚
 
Er is in ieder geval aangetoond dat vissen door de ruit van het aquarium de kamer inkijken en daar op reageren. Heb je weleens geprobeerd om door een bollend stuk glas te kijken naar de wereld?
 
Ja en ik heb vroeger ook een keer me hoofd gebogen in een vision met inderdaad het water in me oren, en kun je ophouden met te beweren dat er een vis niet tegen zou kunnen.
Graag.
Lisi de wereld is bol en me bril is van h. Anders en vissen zijn best wel beperkt qua perceptie zoals wij dat hebben🤗
 
Ja en ik heb vroeger ook een keer me hoofd gebogen in een vision
Ik zie het al helemaal voor me met een snorkel en duikbril:ROFLMAO:

Shark Diving GIF by Project AWARE
 
Nou zou ik er gewoon een smartcam inzetten want destijds bekeek ik het ondersteboven.
Dan kun je wel eeens vaker de kamer met een ander interieurtje verwennen anders zullen de vissen zich gaan vervelen.
 
Nou hier is mijn aquarium dan, nu ongeveer 4 weken.
En dit zit er aan vissen in:
20 Emerald Rasbora
4 Blue Faunus Rabbit Sulawesi slak
15 Roodneuszalm
2 Algen eter
7 Amano garnaal
2 Neontetra
2 Platy
4 Endler guppy
5 Oranje vis (geen idee wat het zijn)

 

Bijlagen

  • DSC_6632.JPG
    DSC_6632.JPG
    54.3 KB · Weergaven: 58
  • DSC_6635.JPG
    DSC_6635.JPG
    86.8 KB · Weergaven: 56
  • DSC_6636.JPG
    DSC_6636.JPG
    62.5 KB · Weergaven: 54
Staat er mooi bij!
Is die oranje vis de eerste foto? Dan is dat een ancistrussoort, welke exact weet ik zo niet, er zijn verschillende kleurslagen, albino, goud etc.
 

Terug
Bovenaan