Wat is er nieuw

Even voorstellen

JessiK

New member
Lid geworden
1 maart 2025
Leeftijd
45
Tien jaar geleden hadden wij vanwege tijdgebrek ons tropisch en een Malawi cichliden aquarium verkocht. Nu de kinderen ouder zijn begint het weer te kriebelen.

Het virus is niet te verbannen 🤣.

Wij hebben gekozen voor een 60 literbak waarin we een mooi landschap met planten kunnen creƫren.
Het aquarium staat nu 2 dagen. Een paar vissen en garnalen komen over 3 weken.
Om jullie een beeld te geven van onze bak hebben we een foto toegevoegd. We gaan ons hier lekker inlezen en alle tips zijn welkom šŸ˜‰.
Groetjes Jessica

Bijlagen

• IMG_0565.jpeg
    IMG_0565.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 45
Mooi opzet!! Wat staat er rechts achterin? Ben benieuwd straks over een paar weken!

Mooi opzet!! Wat staat er rechts achterin? Ben benieuwd straks over een paar weken!
Bedankt voor je reactie. De naam weet ik niet, het is roze/roodachtig. En daarachter een Tijgerlotus. Ik zoek nog 1 plant voor achterin in t midden. Het liefst fel groen en wat bloemige stengels.

Bijlagen

• IMG_0569.jpeg
    IMG_0569.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 29
Welkom,
Een ambulia is een mooie snelgroeiende felgroene plant.
Een mooi stuk hout heb je in je aquarium! Ik ben benieuwd hoe het aquarium er over een paar weken uitziet als de planten wat gegroeid zijn.

Welkom,
Een mooi stuk hout heb je in je aquarium! Ik ben benieuwd hoe het aquarium er over een paar weken uitziet als de planten wat gegroeid zijn.
Ik ga mij inlezen in de Ambulia. Dank je voor de tip.

Ik heb een beginners fout gemaakt. De bodem had ik kaarsrecht. Vanmorgen alle planten eruit gehaald en de bodem naar achteren omhoog laten lopen. Nu zo alle planten er weer in. Zal later nog een foto plaatsen.

Ik ga mij inlezen in de Ambulia. Dank je voor de tip.
Welkom,
Trouwens het hout bestaat uit 2 stukken die ik gelijmd heb. In de aquarium speciaalzaak hebben we hulp gehad van iemand die hele mooie bakken had ingericht.

Welkom Jessi!
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'bloemige' stengels, maar ik ben zelf erg dol op de Nymphoides Taiwan. Doet het bij (ong) 20 lumen per liter, maar meer vindt ie ook best en groeit snel.
Onderin stengels en naar boven toe waterlelie-achtig blad, maar itt bijv lotus groeit ie door tot wateroppervlak. Op internet staan foto's van de plant als ze 'm laag gehouden hebben, maar als je 'm de kans geeft, wordt ie dus een stuk hoger (en imo) veel mooier. (Als je er een stek van wilt tegen portokosten: stuur me een pb).

Ik heb een beginners fout gemaakt. De bodem had ik kaarsrecht. Vanmorgen alle planten eruit gehaald en de bodem naar achteren omhoog laten lopen. Nu zo alle planten er weer in. Zal later nog een foto plaatsen.
Ach ik heb de bodem altijd recht hoor en ophogen heeft vaak weinig meerwaarden. De hoeveelheid bodem blijft vaak gelijk en dus het oppervlak voor de bacterien ook.

Door de bodem naar achteren op te laten lopen krijg je wel meer dieptewerking, en dat kan wel mooier zijn.

Welkom op het AF.

Welkom.

Dit is het aquarium nu met hoogte verschil. Niet echt te zien op de foto’s. Nu een paar weken wachten. Ben benieuwd hoe de planten zich ontwikkelen.

Bijlagen

• IMG_0576.jpeg
    IMG_0576.jpeg
    2 MB · Weergaven: 26
  • IMG_0577.jpeg
    IMG_0577.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 25
Is toch wel te zien, je kijkt nu meer op de kleinere plantjes dan er tegenaan. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen!

Is toch wel te zien, je kijkt nu meer op de kleinere plantjes dan er tegenaan. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen!
Het ziet er nu al mooier uit. De plant die je had aanbevolen vind ik heel mooi. Misschien is die wel beter dan de tijgerlotus (wordt lang heb ik begrepen en niet echt geschikt voor een kleine bak).

Een Lotus is laag te houden door hem te plagen door steeds langer blad weg te halen.

Dit is het aquarium nu met hoogte verschil. Niet echt te zien op de foto’s. Nu een paar weken wachten. Ben benieuwd hoe de planten zich ontwikkelen.
Mooie tank hoor!šŸ˜Ž Met deze pH verlagende bodem, kun je die drie weken wel verdubbelen hoor, anders zit je straks tegen een 'berg' ammoniak aan te kijken šŸ˜‰

Mooie tank hoor!šŸ˜Ž Met deze pH verlagende bodem, kun je die drie weken wel verdubbelen hoor, anders zit je straks tegen een 'berg' ammoniak aan te kijken šŸ˜‰
Is het een pH verlagende bodem?
Niet elke pH verlagende bodem heeft dat probleem.

Een Lotus is laag te houden door hem te plagen door steeds langer blad weg te halen.
Bedankt voor de tip. Ik had gehoord dat ze eigenlijk niet in zo’n kleine bak horen maar vind ze prachtig.

Dat is inderdaad een ph verlagende bodem. Ik zal het na 3 weken zeker blijven testen.

Is het een pH verlagende bodem?
Niet elke pH verlagende bodem heeft dat probleem.
Als je onder de pH 7 gaat, heb je al een vertraging šŸ˜‰

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan