Wat is er nieuw

evt nieuwe vissen

Daantjuh

New member
Lid geworden
27 december 2025
Leeftijd
25
Goedemiddag iedereen,

Ik heb sinds kort mijn eerste aquarium. (54 L, 60 x 30 x 30) Ik heb er al enkele vissen inzitten en vraag me af of er eventueel nog andere vissen bij kunnen. Wat ik nu heb:
- 1x mannelijke betta
- 6x dwergalgeneters
- enkele garnalen

Ik wil eventueel nog vuurzalmpjes toevoegen, is dit verstandig of heb ik mijn maximum al bereikt?

Hangt misschien beetje van je filter af maar denk dat er wel een schooltje vuurzalmpjes in kan.
Of de Betta dat leuk gaat vinden? Neemt een stukje rust weg voor hem. Wat betreft ruimte denk ik ook dat het wel kan mits goede filtratie.

Wat heb je voor filter @Daantjuh

Dat weet ik idd niet, geen ervaring met een Betta. Maar vind vuurzalmpjes vrij rustige vissen.
Ik heb zelf wel Betta's gehad. Gingen bij mij oa de hele 80 liter door. Rustig en kalm. Alle lagen werden gebruikt.
Ik denk dat ik het zelf niet zou doen zelfs als het wat betreft bezetting zou kunnen.

@Daantjuh
Wat bedoel jij met dwergalgeneters? Bedoel je daarmee Otocinclus? Hoe lang draait je bakje? En eten je dwergalgeneters goed commercieel voer?
Ik neem nu even aan dat het om Otocinclus gaat. Deze zijn vaak moeilijk op commercieel voer te krijgen en in vrij nieuwe bakken vinden ze doorgaans te weinig eten.
Een goed doorvoede Otocinclus mag van onderen niet plat of ingevallen zijn. Ze zijn netjes als ze een beetje een buikje hebben.

In mijn 60 liter bakken voorheen heb ik garnalen, betta, corydoras pygmeus, otocinclus affinis en hyphessobrycon amandae/vuurzalmpjes gehad. Mijn betta was rustig, de rest ook. Wel knap filter erop zetten, Eheim2213 gebruikte ik destijds in combi met een lilypipe zodat die betta niet de bak door vloog. Ging prima, maar valt en staat met 't karakter van je betta. Afdoende schuilplaatsen zou ik sowieso aanraden.

Mijn laatste Betta was zeer agressief naar de Neon tetras en doodde ze ook. Was een Betta vrouw zelfs. Daarvoor 8 jaar geen problemen gehad met andere bettas.
Maar je hebt dus geen enkele garantie dat het goed gaat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan