Ik vermoed dat de bruine aanslag de bekende bruinalgen zijn en dat is in de regel een teken dat er nog niet voldoende goede bacterien aanwezig zijn.
Ik vermoed dat de bruine aanslag de bekende bruinalgen zijn en dat is in de regel een teken dat er nog niet voldoende goede bacterien aanwezig zijn.
De gewone bruinalg kun je makkelijk van bladeren afwrijven hoor.
En vies, blegh!die aanslag op de arm is erg vreemd
Hou je buces extra goed in de gaten tijdens deze 'woelige' periode.
Ze zijn ervoor gekend dat ze bij instabiele of slechte waterwaardes plots kunnen beginnen smelten. Als je gaten in de blaadjes of rot ziet (in de blaadjes maar zeker in de wortelstok) moet je ingrijpen want dan kan het snel gaan.
Het zou jammer zijn om deze mooie plantjes in gevaar te brengen.
Mocht je beginnende symptomen zien dan kan je ze best (indien mogelijk) tijdelijk in je andere (stabiele) bak zetten terwijl je deze bak tot rust laat komen.
Ik introduceer bucephalandra zo weinig mogelijk in instabiele bakken om die reden.
Je plan is goed: drijvers en (tijdelijk) veel snelgroeiers terwijl je de boel even laat uitrazen. Gezien je vissen in de bak hebt zou ik de eerste periode ook extra veel verversen maar verder de boel niet teveel verstoren.
Oo dan zet ik dit plantje vandaag of morgen gelijk voor de zekerheid in een andere bak die voor zover ik weet heel stabiel is nu. Hij heeft al wat blaadjes losgelaten. Het zou erg zonde zijn als hij kapot gaat, is een heel mooi plantje en ook niet goedkoop trouwens. Bedankt voor de tip.
Hoevaak/hoeveel bedoel je met extra veel verversen?
Dat is een goed idee, zeker als ze al wat blaadjes beginnen lossen. Check de wortelstokjes ook eens: als je bruine plekken ziet duw er dan eens op om te checken dat ze niet aan het smelten/rotten zijn. Als je losse blaadjes vindt kan je ook altijd eens checken aan het uiteinde van het steeltje: is dat zacht en bruin dan moet je dus de wortelstok eens controleren. Bij rotte wortelstokjes kan je met een scherp mesje de bruine stukjes wegsnijden.
Zijn inderdaad dure plantjes (ik ben nog aan het revalideren na een periode van verslaving) en ze hebben (deels ten onrechte) de reputatie gemakkelijk te zijn. Dat is ergens wel zo maar ze zijn toch vrij gevoelig voor stabiele waterwaardes.
Ik zou nu wat extra verversen aangezien de vis er in zit en de bak duidelijk aan het protesteren is. Ofwel moet je nu en dan testen op nitriet met een druppeltest ofwel kan je dus ook één of twee weekjes dagelijks of om de andere dag 10 a 20% verversen zou ik denken.
Niet teveel of te lang belichten, veel drijvers en zuurstofplanten, zo goed mogelijk alle zichtbare vuil en schimmel afhevelen tijdens de waterwissels en na elke wissel wat plantenvoeding toevoegen... tenminste dat zou ik doen denk ik in deze situatie.
Thanks, ik ga de waardes goed in de gaten houden en meer verversen,lijkt mij ook goed. Belichtingstijd staat momenteel op 6 uur
Buceplantjes inmiddels eruit gehaald afgespoeld en overgezet, bladeren waren al aan het verslijmen ben er nog optijd bij hoopik. Morgen de anubias ook maar even doen
Je doet er iig alles aan om het onder controle te krijgen, daarbij krijg je ook goede adviezenThanks, ik ga de waardes goed in de gaten houden en meer verversen,lijkt mij ook goed. Belichtingstijd staat momenteel op 6 uur
Buceplantjes inmiddels eruit gehaald afgespoeld en overgezet, bladeren waren al aan het verslijmen ben er nog optijd bij hoopik. Morgen de anubias ook maar even doen
Pff ik raak echt gefrustreerd en gestressd nu van al deze problemen.. in een week..
Ik zou het (proberen) ongemoeid laten.
Bodemrot lijkt me straf na amper een week, problemen met voedingssticks lijkt me ook wat snel...
Ik denk eerder dat het de schimmel is van het hout in combinatie met een bodem zonder bacteriën. Dus die schimmel wordt misschien niet echt "verwerkt" wat mogelijks deze verkleuring veroorzaakt.
Ik zou het vuil eventueel een beetje afhevelen maar zou niet teveel in de bodem gaan woelen of hout verwijderen of dergelijke acties.
Blijven verversen en laat de bak even stabiliseren voor je gefrustreerd raakt...
😉
Geef het een paar weekjes en hou alles goed in de gaten.
Oke dank!!
Wanneer ik perongeluk het hout verschuif komen er wel een boel bellen omhoog.. kan dat zuurstof zijn omdat het zo nieuw is nog?
je hebt toch geen blauwalg?
Ik heb een klein deel verversd,kan dat gas dan nog kwaad voor mijn betta?
Intern filterrtje>? en verder niets?
Je kan toch niet verwachten, dat die het schoon houd.
Mag je wel een grotere voor hebben.
Desnoods een buitenfilter.
Hier voldoet een Aquaflow 100 ook goed op een 60cm. Is dat vuil wat je ziet niet van het hout afkomstig?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.