Explosie van bacterien, flinke waas, wat te doen?


Ik vermoed dat de bruine aanslag de bekende bruinalgen zijn en dat is in de regel een teken dat er nog niet voldoende goede bacterien aanwezig zijn.
 
Ik vermoed dat de bruine aanslag de bekende bruinalgen zijn en dat is in de regel een teken dat er nog niet voldoende goede bacterien aanwezig zijn.

Ik denk het zelf niet eigenlijk, deze is hardnekkiger merkte ik net. Meer een soort kleine bruine puntjes.
Of kan bruinalg best hardnekkig zijn?

Pfff net bezig geweest met de boel schoonmaken.. doet het filtertje het ineens niet meer :S
 
Gisteren de boel schoongemaakt. Nog niet goed genoeg denk ik, er zit nog smurrie op wat planten en de achterste ruit nog half.
Wel kwam er een heleboel slijmerige smurrie van het filtersponsje af.

Wat kan ik het best met de planten doen? Er uit halen en onder de kraan spoelen en weer terugplaatsen? Het is er niet makkelijk af te krijgen maar onder de kraan moet het lukken lijkt me. Krijg volgende week lijm binnen die onder water gebruikt kan worden dus de anubias en bucephandra kan ik dan weer terugzetten op het hout.

Zo staat het er nu even bij met tijdelijke waterpest

20190113_154041.jpg


En de smurrie op de achterruit en planten

20190113_153503.jpg


20190113_154117.jpg
 
Hou je buces extra goed in de gaten tijdens deze 'woelige' periode.
Ze zijn ervoor gekend dat ze bij instabiele of slechte waterwaardes plots kunnen beginnen smelten. Als je gaten in de blaadjes of rot ziet (in de blaadjes maar zeker in de wortelstok) moet je ingrijpen want dan kan het snel gaan.
Het zou jammer zijn om deze mooie plantjes in gevaar te brengen.
Mocht je beginnende symptomen zien dan kan je ze best (indien mogelijk) tijdelijk in je andere (stabiele) bak zetten terwijl je deze bak tot rust laat komen.
Ik introduceer bucephalandra zo weinig mogelijk in instabiele bakken om die reden.

Je plan is goed: drijvers en (tijdelijk) veel snelgroeiers terwijl je de boel even laat uitrazen. Gezien je vissen in de bak hebt zou ik de eerste periode ook extra veel verversen maar verder de boel niet teveel verstoren.
 
Hou je buces extra goed in de gaten tijdens deze 'woelige' periode.
Ze zijn ervoor gekend dat ze bij instabiele of slechte waterwaardes plots kunnen beginnen smelten. Als je gaten in de blaadjes of rot ziet (in de blaadjes maar zeker in de wortelstok) moet je ingrijpen want dan kan het snel gaan.
Het zou jammer zijn om deze mooie plantjes in gevaar te brengen.
Mocht je beginnende symptomen zien dan kan je ze best (indien mogelijk) tijdelijk in je andere (stabiele) bak zetten terwijl je deze bak tot rust laat komen.
Ik introduceer bucephalandra zo weinig mogelijk in instabiele bakken om die reden.

Je plan is goed: drijvers en (tijdelijk) veel snelgroeiers terwijl je de boel even laat uitrazen. Gezien je vissen in de bak hebt zou ik de eerste periode ook extra veel verversen maar verder de boel niet teveel verstoren.

Oo dan zet ik dit plantje vandaag of morgen gelijk voor de zekerheid in een andere bak die voor zover ik weet heel stabiel is nu. Hij heeft al wat blaadjes losgelaten. Het zou erg zonde zijn als hij kapot gaat, is een heel mooi plantje en ook niet goedkoop trouwens. Bedankt voor de tip.

Hoevaak/hoeveel bedoel je met extra veel verversen?
 
Oo dan zet ik dit plantje vandaag of morgen gelijk voor de zekerheid in een andere bak die voor zover ik weet heel stabiel is nu. Hij heeft al wat blaadjes losgelaten. Het zou erg zonde zijn als hij kapot gaat, is een heel mooi plantje en ook niet goedkoop trouwens. Bedankt voor de tip.

Hoevaak/hoeveel bedoel je met extra veel verversen?

Dat is een goed idee, zeker als ze al wat blaadjes beginnen lossen. Check de wortelstokjes ook eens: als je bruine plekken ziet duw er dan eens op om te checken dat ze niet aan het smelten/rotten zijn. Als je losse blaadjes vindt kan je ook altijd eens checken aan het uiteinde van het steeltje: is dat zacht en bruin dan moet je dus de wortelstok eens controleren. Bij rotte wortelstokjes kan je met een scherp mesje de bruine stukjes wegsnijden.
Zijn inderdaad dure plantjes (ik ben nog aan het revalideren na een periode van verslaving :br:) en ze hebben (deels ten onrechte) de reputatie gemakkelijk te zijn. Dat is ergens wel zo maar ze zijn toch vrij gevoelig voor stabiele waterwaardes.

Ik zou nu wat extra verversen aangezien de vis er in zit en de bak duidelijk aan het protesteren is. Ofwel moet je nu en dan testen op nitriet met een druppeltest ofwel kan je dus ook één of twee weekjes dagelijks of om de andere dag 10 a 20% verversen zou ik denken.

Niet teveel of te lang belichten, veel drijvers en zuurstofplanten, zo goed mogelijk alle zichtbare vuil en schimmel afhevelen tijdens de waterwissels en na elke wissel wat plantenvoeding toevoegen... tenminste dat zou ik doen denk ik in deze situatie.
 
Dat is een goed idee, zeker als ze al wat blaadjes beginnen lossen. Check de wortelstokjes ook eens: als je bruine plekken ziet duw er dan eens op om te checken dat ze niet aan het smelten/rotten zijn. Als je losse blaadjes vindt kan je ook altijd eens checken aan het uiteinde van het steeltje: is dat zacht en bruin dan moet je dus de wortelstok eens controleren. Bij rotte wortelstokjes kan je met een scherp mesje de bruine stukjes wegsnijden.
Zijn inderdaad dure plantjes (ik ben nog aan het revalideren na een periode van verslaving :br:) en ze hebben (deels ten onrechte) de reputatie gemakkelijk te zijn. Dat is ergens wel zo maar ze zijn toch vrij gevoelig voor stabiele waterwaardes.

Ik zou nu wat extra verversen aangezien de vis er in zit en de bak duidelijk aan het protesteren is. Ofwel moet je nu en dan testen op nitriet met een druppeltest ofwel kan je dus ook één of twee weekjes dagelijks of om de andere dag 10 a 20% verversen zou ik denken.

Niet teveel of te lang belichten, veel drijvers en zuurstofplanten, zo goed mogelijk alle zichtbare vuil en schimmel afhevelen tijdens de waterwissels en na elke wissel wat plantenvoeding toevoegen... tenminste dat zou ik doen denk ik in deze situatie.

Thanks, ik ga de waardes goed in de gaten houden en meer verversen,lijkt mij ook goed. Belichtingstijd staat momenteel op 6 uur

Buceplantjes inmiddels eruit gehaald afgespoeld en overgezet, bladeren waren al aan het verslijmen ben er nog optijd bij hoopik. Morgen de anubias ook maar even doen
 
Thanks, ik ga de waardes goed in de gaten houden en meer verversen,lijkt mij ook goed. Belichtingstijd staat momenteel op 6 uur

Buceplantjes inmiddels eruit gehaald afgespoeld en overgezet, bladeren waren al aan het verslijmen ben er nog optijd bij hoopik. Morgen de anubias ook maar even doen


Haal de anubias er ook uit, dan in emmer water doen.

Hond weg houden, zoals hier , bij de waterpest. staat de emmer leeg te drinken. Doe er wel telkens schoon water bij/
 
Thanks, ik ga de waardes goed in de gaten houden en meer verversen,lijkt mij ook goed. Belichtingstijd staat momenteel op 6 uur

Buceplantjes inmiddels eruit gehaald afgespoeld en overgezet, bladeren waren al aan het verslijmen ben er nog optijd bij hoopik. Morgen de anubias ook maar even doen
Je doet er iig alles aan om het onder controle te krijgen, daarbij krijg je ook goede adviezen
Dat het allemaal zo mis kan lopen opeens, erg vreemd maar toch realiteit helaas.
 
Volgende probleem!!

Net wilde ik even mijn planten uit de bak halen om eens goed af te spoelen. Zag ik ineens grijze plek. Later nog een. Valt me op dat het dichtbij het hout is, maar ook liggen daar in de buurt voedingssticks voor planten. Hoe kan dit nou weer na een weekje maar.. is het het hout die wat onder het zand lag?

Wat moet ik doen? Vuile plekken weghalen en zorgen dat het hout boven het zand blijft?

Pff ik raak echt gefrustreerd en gestressd nu van al deze problemen.. in een week..

Zie fotos

20190114_184142.jpg


20190114_184120.jpg


20190114_184129.jpg
 
Ik zou het (proberen) ongemoeid laten.
Bodemrot lijkt me straf na amper een week, problemen met voedingssticks lijkt me ook wat snel...

Ik denk eerder dat het de schimmel is van het hout in combinatie met een bodem zonder bacteriën. Dus die schimmel wordt misschien niet echt "verwerkt" wat mogelijks deze verkleuring veroorzaakt.

Ik zou het vuil eventueel een beetje afhevelen maar zou niet teveel in de bodem gaan woelen of hout verwijderen of dergelijke acties.

Pff ik raak echt gefrustreerd en gestressd nu van al deze problemen.. in een week..

Blijven verversen en laat de bak even stabiliseren voor je gefrustreerd raakt...
;)
Geef het een paar weekjes en hou alles goed in de gaten.
 
Ik zou het (proberen) ongemoeid laten.
Bodemrot lijkt me straf na amper een week, problemen met voedingssticks lijkt me ook wat snel...

Ik denk eerder dat het de schimmel is van het hout in combinatie met een bodem zonder bacteriën. Dus die schimmel wordt misschien niet echt "verwerkt" wat mogelijks deze verkleuring veroorzaakt.

Ik zou het vuil eventueel een beetje afhevelen maar zou niet teveel in de bodem gaan woelen of hout verwijderen of dergelijke acties.



Blijven verversen en laat de bak even stabiliseren voor je gefrustreerd raakt...
;)
Geef het een paar weekjes en hou alles goed in de gaten.

Oke dank!!
Wanneer ik perongeluk het hout verschuif komen er wel een boel bellen omhoog.. kan dat zuurstof zijn omdat het zo nieuw is nog?
 
Oke dank!!
Wanneer ik perongeluk het hout verschuif komen er wel een boel bellen omhoog.. kan dat zuurstof zijn omdat het zo nieuw is nog?

Het zou kunnen dat het zuurstofbelletjes zijn maar kan misschien ook wel veroorzaakt worden doordat er duidelijk wel iets aan het gebeuren is in de bodem.
Maar nogmaals: bodemrot na een weekje lijkt me me zeer onwaarschijnlijk.
Aangezien er te weinig bacteriën in de bodem zullen zitten denk ik dat de schimmel van het hout de trigger is.
Zo komt de bacterie-cultuur in de bodem misschien iets sneller op gang... ;)

je hebt toch geen blauwalg?

Bobbysh zou dat eens kunnen checken door er eens door te gaan met de vinger en te ruiken... ;)
Maar bauwalg herken je ook doordat het een soort vliesje vormt (dat makkelijk verwjderbaar is).
Dat zie ik niet direct terug in de foto eigenlijk...
 
Als er bellen omhoog komen is dat waarschijnlijk methaangas, ontstaan door rot, wat je kan doen om te ontdekken of het ook werkelijk bodemrot is: wattenstaafje nemen, in het zwarte zand steken, even laten zitten, eruit halen en er aan ruiken, ruikt het naar het riool is het bodemrot
 
Het witte slijm had ik ook toen ik pas vers afgesnoeide beukentakken in mijn bak plaatste. Kan lang doorgaan, maar op minder dikke takken veranderde het spontaan om uiteindelijk te verdwijnen.
Mijn bak had er geen probleem mee maar er zit genoeg water in.
 
Ik zal morgen eens gaan ruiken. Blauwalg is het denk ik niet, idd geen vliesje. Zand is gewoon grijs geworden.
Kan blauwalg al zo snel ontstaan dan?

Dat het door het hout komt en de schimmel lijkt me wel waarschijnlijk omdat het ook duidelijk bij het hout zit.

Ik heb een klein deel verversd,kan dat gas dan nog kwaad voor mijn betta?
 
je kan het hout wel eens reinigen, alles wat eruit komt kan je dan al weghalen...
 
Nou maar even een update plaatsen.

Inmiddels gaat het wat beter, de planten groeien, de betta doet het goed en de witte waas heb ik nooit meer teruggezien.

Het enige waar ik nog heel erg veel last van heb is veeeel vuil. Als ik de drijfplanten iets verplaats zit de hele bak meteen vol vuil. Ook liggen er heel veel stukjes vuil overal, op de planten, op de stenen, het hout, overal. Zie fotos.

20190213_192518.jpg

20190213_192511.jpg


20190213_192202.jpg


Het weg krijgen met veel waterwissels helpt denk ik niet eens of wel op lange termijn?
Of kan ik beter even een grondige schoonmaak houden? Door het hout en planten eruit te halen en een flinke waterwissel te doen?

De grijze delen in het zand was/is wel rot denk ik, vermoedelijk door het vele vuil in combinatie met het schimmel van het hout wat zich overal spreidde. Ook was de eleocharis aan de wortels rot en deze plantjes stonken wel. Verder heb ik hier eigenlijk nog niks aan gedaan.
Kan ik beter de bodem met rust laten zoals ik dat nu al doe of zou ik bij de eventuele grote schoonmaak wat rot zand mee moeten zuigen? Dan moet ik wel echt ff de hele bak omgooien waar ik natuurlijk weinig zin in heb omdat het nu, behalve het vele vuil, wel stabiel gaat. maar als het moet dan moet het.

Ook ben ik nog van plan om in het interne filtertje een deel spons weg te knippen en in plaats daarvan wat biologisch filtermateriaal te plaatsen, slibt wat minder snel dicht heb ik het idee. Of is dit de moeite niet waard?


Alle adviezen weer van harte welkom!
 
Intern filterrtje>? en verder niets?
Je kan toch niet verwachten, dat die het schoon houd.

Mag je wel een grotere voor hebben.
Desnoods een buitenfilter.
 
Intern filterrtje>? en verder niets?
Je kan toch niet verwachten, dat die het schoon houd.

Mag je wel een grotere voor hebben.
Desnoods een buitenfilter.

Volgensmij kan ik dat best verwachten, zijn ze voor gemaakt toch. Daarnaast werken ze meestal prima bij mij, zeker voor maar 1 betta lijkt me. Er is alleen iets mis gegaan tijdens het indraaien, dat is het probleem en de oorzaak voor al dit vuil.

Ben er mee eens dat een extern filter beter is hoor maar daar heb ik momenteel niks van thuis liggen helaas anders had ik het wel geweten. Ik ben al zoekende voor een goedkoop hang on filter.
 
Hier voldoet een Aquaflow 100 ook goed op een 60cm. Is dat vuil wat je ziet niet van het hout afkomstig?

Nou het viel mij wel op dat, toen het water in het begin al zo vuil was door welke reden dan ook het zich ook verzamelde op het schimmel van het hout. Het lijkt wel alsof dit schimmel met vuil zich nu overal in kleine stukjes verspreid heeft.

Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nu beter kan doen. Beetje voor beetje het vuil weg halen bij waterverversen of gewoon een flinke grondige schoonmaak zonder de bodem en filter aan te raken maar wel het hout enz meenemen.
 
Ik heb nog wat betere foto's van wat er op het hout zit.

Mijn gevoel zegt dat ik dit beter allemaal kan oplossen door toch een grondige schoonmaak te doen. Maar ik ben zo bang dat ik de boel verpest. Hoewel dat ook wel weer goed gaat komen lijkt me.

20190214_140559.jpg


20190214_134027.jpg


20190214_133819.jpg
 

Terug
Bovenaan