Extern filter Rio125


Aqua_Spy

Well-known member
Lid geworden
19 november 2020
Berichten
105
Leeftijd
44
Beste forumleden,

Ik heb momenteel een eheim 2213 aangesloten op mijn rio125 aquarium. Fabrieksopgave is 440l/u maar een praktijktest komt niet hoger dan 200l/u - een paar dagen nadat het filter en slangen zijn schoongemaakt. Zit eigenlijk al een hele tijd hiermee aan te klooien. Het filtermateriaal heb ik al tot het minimum beperkt. Mijn voorlopige conclusie is dat deze filter niet sterker genoeg is en ik naar zwaarder geschut moet grijpen. Wat is jullie mening hierover?

Ik zat onder andere te denken aan een eheim professional 3 - 2071 via MP welke een capaciteit van 1250l pr uur zou moeten hebben. Is dat een overkill of juist een goede investering onder het mom van better safe than sorry?

Alvast bedankt
 
Ik heb geen ervaring met Eheim, maar op een zelfde bak grootte heb ik een Oasis filter staan met doorstroom van 1100/uur op de doos. Dus in werkelijkheid een stuk minder. Voor mijn aquarium (veel planten) genoeg maar zeker geen overkill.
 
Beste forumleden,

Ik heb momenteel een eheim 2213 aangesloten op mijn rio125 aquarium. Fabrieksopgave is 440l/u maar een praktijktest komt niet hoger dan 200l/u - een paar dagen nadat het filter en slangen zijn schoongemaakt. Zit eigenlijk al een hele tijd hiermee aan te klooien. Het filtermateriaal heb ik al tot het minimum beperkt. Mijn voorlopige conclusie is dat deze filter niet sterker genoeg is en ik naar zwaarder geschut moet grijpen. Wat is jullie mening hierover?

Ik zat onder andere te denken aan een eheim professional 3 - 2071 via MP welke een capaciteit van 1250l pr uur zou moeten hebben. Is dat een overkill of juist een goede investering onder het mom van better safe than sorry?

Alvast bedankt
Zelf heb ik de gewoonte om de bruto opgave van de producent te halveren. Wat dus in dit geval inderdaad neer zou komen op een 220 liter/h. Je zou eens kunnen denken ook aan een JBL 902. Dit ding heeft een bruto capaciteit van 900 l/h maar zelf geven ze, als een van de weinige producenten, in de gebruiksaanwijzing ook een netto debiet van rond 400 liter/h aan. Wat ook redelijk klopt. Ook ik heb zo'n JBL 902. Nu gebruik ik overigens in mijn Rio 180 een JBL 1502. De spullen van JBL worden zeer compleet geleverd en kennen een prima kwaliteit.
 
ok als ik het zo lees, is het geen enkel probleem om een filter met een capaciteit van rond de 1000l/u te gaan zitten. Ik zal eens kijknen wat er op MP te vinden is, want ik vind nieuwe filters toch wel erg aan de prijs...
 
Ter vergelijking; ik heb de 2213 op een 60 liter bak en daar is 't al geen overkill maar goed in balans (naar mijn smaak althans). Groter/sterker filter zou ik dus zeker doen op jouw bak. Als je overigens een lage belasting hebt, kun je ook gewoon een stromingspompje/wavemaker overwegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Ter vergelijking; ik heb de 2213 op een 60 liter bak en daar is 't al geen overkill maar goed in balans (naar mijn smaak althans). Groter/sterker filter zou ik dus zeker doen op jouw bak. Als je overigens een lage belasting hebt, kun je ook gewoon een stromingspompje/wavemaker overwegen.
krijg debiteuren/crediteuren flashbacks als ik je avatar bekijk:)

Ik ga zeker uitkijken naar iets sterkers!
 
Misschien ten overvloede de waardes die opgeven worden door de filter/pomp maker zijn 0 waardes of wel zonder Media inhoud filter.
 
Ja, ik heb geleerd dat je die met een flinke korrel zout kan nemen
 
Ter vergelijking; ik heb de 2213 op een 60 liter bak en daar is 't al geen overkill maar goed in balans (naar mijn smaak althans). Groter/sterker filter zou ik dus zeker doen op jouw bak. Als je overigens een lage belasting hebt, kun je ook gewoon een stromingspompje/wavemaker overwegen.
Mag ik daaruit concluderen dat een 2211 te krap is voor een 60-70 liter bak?
 
Mag ik daaruit concluderen dat een 2211 te krap is voor een 60-70 liter bak?
Dat antwoord is niet echt eenduidig; ligt ook aan je belasting. Onhandige van de 2211 vond ik zelf 2 formaten slang, aanzuigzijde is 9/12 en outflow 12/16. Super onhandig met kopen van kraantjes/lilypipes/etc; daarom heb ik de 2213. Daarbij komt dat de 2213 tov de 2211 maar een klein beetje meer kost; en je hebt 3x zoveel filtervolume. Gezien je niet kunt overfilteren, was de keus gauw gemaakt voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
Dank je, dan weet ik waarvoor te gaan.
(enne sorry om in te breken in dit topic)
Graag zelfs oftewel be my guest! Laat iedereen maar zijn vragen/opmerkingen droppen, daar worden we allemaal wijzer van.

Ik heb via MP inmiddels een Eheim 2215 (classic 350) gekocht en wil deze vandaag of morgen installeren. Heb als filtermateriaal aquabio balls en een filter mat. Moet hierboven nog carbonfiltermateriaal of een laag watten? Of beide wellicht?
 
  • Leuk
Waarderingen: dvbs
De verkoper adviseerde eventieel nog eem bovenste laag zeoliet filtering ipv filterwatten of carbon. Valt daar nog iets voor te zeggen?
 
Ja, niet naar de verkoper luisteren :) Zeoliet haalt stikstof uit je waterkolom, ofwel de N uit NPK- je belangrijkste macrovoedingsstoffen. Neem je nou een cichlidebak zonder planten, dan kun je dat prima doen gezien het ook ammonia verwijdert en je dan eigenlijk geen behoefte hebt aan stikstof (of Engelse benaming Nitrogen) in je water. Allemaal extra dingetjes om te verkopen wat je in principe helemaal niet nodig hebt als je gewoon je filter normaal indraait.
 
Nou in dit geval had de verkoper geen eigenbelang aangezien de deal via MP verliep. :) maar bovenstaande verklaard wel jouw uitleg aangezien hij een cyclidenbak had
 
Nog even een vraagje hierover: ik heb
de nieuwe filter vorige week aangesloten. Om de waterwaarden niet al te zeer van slag te laten raken, heb de interne filter die al aangesloten was omdat de oude niet voldeed, gewoon laten meedraaien. Hoelang moet dit interne filter nog meedraaien voordat ik het kan verwijderen? Ook hier de standaard 3 weken aanhouden (welke gebruikt wordt vr het indraaien van een nieuw filter)?
 
Helaas blijkt nu na amper een week ook de outflaw van dit filter te zijn verminderd naar dat van een slap kraantje. Lijkt me sterk dat ook dit filter niet toereikend is, aangezien dit een eheim 2215 en ook omdat hij de eerste dagen voor een kleine waterval zorgde. Vraag me echt af wat ik fout doe aangezien ik hetzelfde probleem had met de vorige filter. Na de filter te hebben schoongemaakt, was de capaciteit prima om vervolgens na een paar dafen af te zwakken naar een abominabel niveau. Aangezien ik dit filter bij installatie nog heb schoongemaakt, lijkt me dat dit een andere oorzaak heeft. Heb niet uitzonderlijk veel planten staan in mijn bak. Zijn er enige suggesties over het waarom hierachter en ook hoe dit opgelost zou kunnen worden? Ik heb de filterslangen 2 weken geleden nog schoongespoeld...
 
Hi Bart, je bedoelt de aanzuigkorf toch? Deze heb ik gisteren nog even uitgespoeld onder de kraan maar er is geen verschil in de outflow. Denk dat ik maar eens op zoek ga naar reinigingsborstels om de slangen schoon te maken. Hopelijk dat hiermee dit probleem verholpen is. Ik sta echt voor een raadsel hier want het lijkt nu alsof iedere filter doodslaat in mijn aquariumbak
 
@LalaLaraSophie: Die had ik vorige week nog helemaal schoongemaakt.

Maar goed nieuws: het probleem is verholpen. Ik heb de aan- en afvoerbuizen met een buisborstel schoongemaakt en een smurrie dat er toch uitkwam... Twee weken geleden had ik de boel al doorgespoeld met water maar dat volstaat dus allesbehalve. Als ik zie hoe het filter nu draait, is dat een wereld van verschil. Sterker nog, het doet mij aan een waterkanon denken en ik krijg bijna medelijden met de vissen;)

Achteraf gezien had ik het dus eigenlijk gewoon bij het oude filter kunnen laten en kunnen volstaan met het schoonmaken van slangen en aan- en afvoerbuizen. Maar het is natuurlijk altijd goed om backup te hebben.

Nogmaals dank vr alle tips!
 
Je slangen en je filterkorf moet je inderdaad af en toe ook eens schoonmaken of alleen spoelen schiet inderdaad niet op de slangen worden immers continu gespoeld

ik doe de slangen ongeveer 1 * per jaar
 
Ja klopt. Nou ik hou het nu op eens pr 3 maanden de slangen en vooral de af- en toevoerbuis flink reinigen.
 
Als er echt drab in je slangen zit; heb je denk ik ondercapaciteit vwb je filter of je doet er te weinig onderhoud aan. Als er gewoon biofilm op ontwikkelt (wat niet zoveel terugslag in debiet zou mogen geven) kun je ook donkere slangen nemen om het iets tegen te gaan.
 
Goeiesmorgens deze morgen;)

De troep zat vooral in de in- en outflow die ik destijds van de verkoper over heb genomen en niet had schoongemaakt (bij gebrek aan geschikt schoonmaakmateriaal en natuurlijk vooral ongeduld). En daarnaast ook een beetje in de slangen. Heb ook flink lopen klooien met planten die ik verplaatst en verwijderd heb, dat zal ook hebben bijgedragen. Anyway, qua capaciteit zou ik nu goed moeten zitten want hij filtert nu als een malle
 
Wederom een update: na reeds twee weken nam de stroming dusdanig af dat ik de filter en bijbehorende slangen opnieuw heb schoongemaakt. De troep in de filter viel op zich wel mee, maar er kwam weer behoorlijk wat prut uit de slangen. Na het aansluiten is er weer meer dan genoeg stroming/filtering in het aquarium dus de capaciteit (660l/u) zou het probleem niet moeten zijn. Ik weet dat het een onmogelijke vraag is maar enig idee wat de oorzaak hiervoor zou kunnen zijn? Ik heb wel het nodige zwerfvuil in mijn aquarium (wat ik iedere week zoveel mogelijk probeer af te hevelen) en veel slakjes -alhoewel dat er steeds minder worden
 

Terug
Bovenaan