Extern filter? (Superfish Start 100 + SF kastje)


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Hoi allemaal,

Ik heb een Superfish Start 100 bak waarnee ik erg tevreden ben.
Hij staat op een er bij horend kastje.

Op dit moment gebruik ik de er bij geleverde Aqua-Flow 300 binnenfilter.
Ik ben aan het kijken naar een extern filter en de Eheim Experience 150 leek mij erg goed of de JBL versie die er op lijkt, echter heb ik een probleem.
De twee ruimtes van mijn kastje zijn beiden zo'n 33,5 cm hoog en ik heb het idee dat dat niet gaat passen. Maar ik zie ook niet echt externe filters die lager zijn.
Help? Kastje staat tussen twee andere kastjes dus ik kan hem er ook niet naast zetten of zo, er voor ja ok maar dan staat hij in het looppad.
En dat lijkt ook niet.

1590863048440.png



Weet iemand een lage externe filter?

Misschien kan ik hem anders aan de linkerkant op mijn bureau zetten maar dat doe ik eigenlijk liever ook niet.
 
Heb ik aan gedacht maar ik ben ergens bang dat het kastje dan niet meer stevig genoeg is. Kan onzin zijn maar hij zal er niet voor niets tussen zitten.
 
Dit kastje heeft inderdaad een er aan geschroefde plank.
En geen achterkant.

De verticale plankjes aan de zijkant zitten er tegen aan in het midden en de snoeren die je ziet lopen er achterlangs.

Plaatje van Internet:

1590867862172.png
 
Ik zou huiverig zijn om die plank te verplaaten, het is je enige stevigheid, er zit geen achterwand in toch?
 
Voor mijn superfish 70 gebruik ik de jbl e702 en zo te zien gaat die prima passen in jouw kast
 
er zitten wel twee verstijvingen aan de achterkant je zou aan de voorkant ook twee strookjes aan de zijkant kunnen schroeven van 50mm breed blijft je kastje sterk genoeg
 
En het plankje wat hoger vastschroeven? Dat er wel een filter onder past? Of idd een plank aan de achterkant vastzetten tegen het scharen
 
Bedankt voor de antwoorden, sorry voor de late reactie :)

Ik ga kijken, kan hem nu niet meer verplaatsen dus dat wordt allemaal lastig maar er zal toch wel een filter te vinden zijn dat wat lager is? Ik ga zeker naar die jbl kijken Joff!

Superfish zelf heeft er een van 30 cm hoog maar die is voor aquaria tot 100L dus ik wil liever eentje sterker en die is 32, zou dus net kunnen maar goed... je zou toch zeggend at ze filters maken die in hun eigen kastjes passen?

Edit: Heb even gekeken maar die JBL zou 35cm hoog zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de indruk dat het meubel niet gemaakt is om een buitenfilter in te zetten. Bij JBL zou je kunnen kijken naar de 402, maar ik vrees dat je met de slangen en de hoogte van het filter in de problemen komt. Misschien is het voor je een optie om te kijken naar een ander meubel. Dit lijkt me niet te lukken.
 
Tja, dan kan ik het hele ding leeghalen en opnieuw beginnen. Nee, hij bevalt me nu te goed. Ik kijk wel of ik het ergens anders kan plaatsen, als het er niet perse onder hoeft te staan dan zou het nog op mijn bureau of het kastje er naast kunnen staan. Is jammer, zo in het zicht, maar dat moet dan maar. Maar ik zal het eerst eens goed bekijken allemaal. Voorlopig doet de Aqua-Flow 300 het ook nog prima.
 
En als je het aquarium tegen de kast ernaast aan zet, past er dan niks aan de zijkant tussen?
 
Tja, dan kan ik het hele ding leeghalen en opnieuw beginnen. Nee, hij bevalt me nu te goed. Ik kijk wel of ik het ergens anders kan plaatsen, als het er niet perse onder hoeft te staan dan zou het nog op mijn bureau of het kastje er naast kunnen staan. Is jammer, zo in het zicht, maar dat moet dan maar. Maar ik zal het eerst eens goed bekijken allemaal. Voorlopig doet de Aqua-Flow 300 het ook nog prima.
Wacht eens even, misschien lees ik het verkeerd. Het buitenfilter hoort beneden te staan om goed te laten werken. Wanneer ik het dan praktisch benader dan zou je in de (midden)plank met een gatenboor een opening kunnen maken voor de slangen op de aansluiting.

Het is maar een gedachte.
 
Ah bedankt, dan kan ik hem dus niet er naast zetten, goed om te weten.

En dat idee ga ik zeker naar kijken! Thanks :)
 
Nog een belangrijke opmerking @Destiny035 houd er wel rekening mee dat ook onderhoud aan het filter nodig is. Dus als je de aansluiting van het filter haalt moet daar ruimte voor zijn.
 
Yes.

Iemand ervaring met de Eden 511? Die schijnt maar 24 cm hoog te zijn.

1591188509324.png


recenties zijn wel goed.

Je kunt hem krijgen met en zonder verwarmingselement. Ik heb een verwarming in het aquarium, waarom is een verwarming in het filter dan nog nodig?
 
Overigens als ik in de informatie kijk dan is het met verwarming tot aquaria van maximaal 100L en zonder tot 120L...
Dan liever zonder :)
 
Ik vraag me trouwens nu af hoe ik die buisjes door die kleine gaatjes krijg onder het deksel. Volgens mij is dit aquarium helemaal niet geschikt voor een extern filter :D
Ik moet me er nog maar eens goed in verdiepen.
 
Ik vraag me trouwens nu af hoe ik die buisjes door die kleine gaatjes krijg onder het deksel. Volgens mij is dit aquarium helemaal niet geschikt voor een extern filter :D
Ik moet me er nog maar eens goed in verdiepen.
Het deksel moet je verwijderen, ook bij onderhoud. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor de Eheim experience 250.

 
Sorry ik bedoelde het deksel van het aquarium.

1591198833961.png


En ja die had ik ook liever gehad maar die past niet in het kastje of waar dan ook er omheen. Zie eerdere foto.
 
Volgens mij hebben wij hetzelfde kastje.

Weet je zeker dat de ruimtes 33,5cm hoog zijn? Als wij het hier nameten komen we op 32cm elk.
Misschien hebben wij toch een ander kastje.

Je zegt een aquarium te hebben van 105ltr bruto. Wij hebben op ons aquarium van 96ltr bruto een eheim classic 2215 plus staan.
Makkelijk en goed filter, plusversie compleet met dubbele kranen (nodig voor onderhoud).
Dat filter geeft in de praktijk evenveel tot wat meer flow dan de jbl 902. Hiermee hebben we een normale goede stroming door het hele aquarium.

Het maakt niet uit of het filter naast of onder je aquarium staat. Het enige gevolg (denk ik) is dat het filter iets minder makkelijk automatisch vol zal lopen. Je zou de slangen lang genoeg kunnen houden om het filter bij onderhoud op de grond te zetten om dat te omzeilen.
 
Sorry ik bedoelde het deksel van het aquarium.

Bekijk bijlage 300272

En ja die had ik ook liever gehad maar die past niet in het kastje of waar dan ook er omheen. Zie eerdere foto.
Als ik zo naar het deksel en de rand van het aquarium kijk dan zou je extra ruimte moeten maken met een ijzerzaag. Of dat gaat kan ik niet met zekerheid zeggen.
 
Omdat iedereen zegt dat dat beter is...

Ik ga het binnenkort zo proberen: Ik heb nu een Aqua-Flow 300, en een oude van hetzelfde model waarbij de modules niet goed blijven hangen omdat het palletje onderaan er niet meer op zit.
Daarvan kan ik de uitstroombuis aan de nieuwe koppelen zodat deze een langere uitstroombuis heeft (en daardoor waarschijnlijk wat minder harde waterstroming, wat niet erg is, hij heeft nog twee standen die harder kunnen :)) en ik heb een aquael pat mini met dubbel sponsfilter er aan die daar naast komt. Zo komt er als het goed is stroming door de hele bak van achter naar voren en heb ik dubbele filtratie, links buisjes en een grove spons met kool er in en rechts twee fijne sponzen. En die mogen ook wel want ik heb nog steeds een heleboel fijnstof door mijn water heen zweven.
 

Terug
Bovenaan