Wat is er nieuw

Extern filter voor 60cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Voor mijn 60cm aquarium ben ik al een tijdje op zoek naar een extern filter. Het aquarium zelf is 54 liter. Wat ik in mijn zoektocht tegenkwam is dat de meeste buitenfilters gemaakt zijn voor meer liters. Ik ben dus een beetje bang dat er een te grote stroming in mijn bak gaat ontstaan.
Nu ben ik een aantal filters tegen gekomen die zouden kunnen. Ten eerste de Eden 501 en 511. Welke van deze twee zouden jullie aanraden? En kun je in de 511 ook filterwatten kwijt? Ik kan ook nergens vinden wat de precieze afmetingen zijn.
Ook ben ik nog de jbl e401 tegen gekomen. Deze is natuurlijk wel een stukje duurder. Geeft deze niet te veel steoming voor een klein aquarium? Heeft er iemand misschien ook tips over externe filters en garnalen?
Graag hoor ik van jullie tips en wat jullie keuze zou zijn.

Hoe groter hoe beter. Je kan altijd nog de uitstroom op de achter of de zijkant richten. Maar zo'n kleine buiten filter pompt niet harder dan een redelijke binnenfilters.

JBL is een erg goed merk en je kan deze makkelijk afknijpen dmv de 2 hendeltjes op het filter. Ik heb hier de 901 op de meterbak staan.
Een Eheim 2211 zou het ook prima kunnen doen op een 60cm hoor.

Ik heb de eden 501 op mijn 60cm draaien. Het is geen krachtig filter, maar er zitten ook maar 9 vuurtetra's en een betta man in. Meer stroming zou in trouwens ook niet willen voor een betta.
Je kan er geen watten in kwijt. Je zou wel de spons (deels) kunnen vervangen voor watten.

Ik heb dezelfde bak als jij en heb daar laatst een Tetratex EX 400 voor aangeschaft. Bevalt super, maar volgens mij is dat model uitlopend.

In afwachting tot de fans van Sera en Fluval binnenvallen, neem ik alvast een zakje chips. Dit kan nog leuk worden.

conas.gif

Dat is er maar eentje gelukkig.

Eheim gaat hem voor mij niet worden, puur omdat ik daar nog kraantjes en filtermateriaal en alles bij moet kopen en dan heb ik liever een complete set.
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de jbl denk ik. Ziet er heel degelijk uit en is volgens mij ook een prima merk. De tetratec zou ik ook nog kunnen overwegen. Er is echt te veel keus 🙁

Biologist zei:
Eheim gaat hem voor mij niet worden, puur omdat ik daar nog kraantjes en filtermateriaal en alles bij moet kopen en dan heb ik liever een complete set.
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar de jbl denk ik. Ziet er heel degelijk uit en is volgens mij ook een prima merk. De tetratec zou ik ook nog kunnen overwegen. Er is echt te veel keus 🙁

Ik heb Sera �n JBL in gebruik.

JBL heeft als plus een sterke doorvoerstroom.

De Sera is dan weer meer solide gebouwd, is gebruiksvriendelijker en heeft een ingebouwde UV-c lamp.

Als je die laatste nog niet hebt, niet twijfelen 🙂

Die classic wel inderdaad. Die ecco pro is wel compleet met alles maar dan wel weer iets duurder. Rond de 100 euro, maar zit je wel weer met energie wat maar 5 watt verbruikt.

Maar welke je ook neemt, het is ieder geval wel lekker om een buitenfilter op een 'kleine' bak te hebben.

Biologist zei:

Ik ben ook erg tevreden over de nieuwe 901 hoor. Dus prima keus als dat het merk zou worden.

Coulibaly zei:
In afwachting tot de fans van Sera en Fluval binnenvallen, neem ik alvast een zakje chips. Dit kan nog leuk worden.

conas.gif

Is dat na de verjongingskuur Coulibaly 😀 😉.

Biologist zei:

Ik heb zowel een Tetratec als een JBL filter draaien, ben over beide merken erg tevreden. Een klein pluspuntje van JBL is dat de uitstroom/instroom en de slangen zwart zijn waardoor je vuil niet zo snel ziet. Bij Tetratec is het doorzichtig.

Bij Tetratec is het doorzichtig.

Ja, zie je ook wel ,dat het water stroomt,he.
Met zwart niet.

Tom_ zei:
Die classic wel inderdaad. Die ecco pro is wel compleet met alles maar dan wel weer iets duurder. Rond de 100 euro, maar zit je wel weer met energie wat maar 5 watt verbruikt.

Maar welke je ook neemt, het is ieder geval wel lekker om een buitenfilter op een 'kleine' bak te hebben.

Dat lijkt me zeker lekker. Toch wat meer ruimte voor filtratie. En vind het een enorm gedoe om de binnenfilter die er nu inzit elke keer schoon te maken. Bij een externe kun je er net wat makkelijker bij.

De eden 501 is een uitstekend filtertje en prima voor 60 cm.
Er worden geen watten meegeleverd maar die heeft hij dan ook niet nodig om het bakje helder te houden. En je keuze voor een filter van watten laten afhangen moet je niet doen ;-)

Ik heb een oude eheim 2013 2e hands van marktplaats echt heerlijk

Die is helemaal voldoende voor zo n bakje met een cap van rond de 440 liter.

Je kan ook gewoon een muntje opgooien. Kruis of munt spelen.

Wat de definitieve uitkomst dan ook is, je zit altijd goed.

Mascha&Ivo zei:
De eden 501 is een uitstekend filtertje en prima voor 60 cm.
Er worden geen watten meegeleverd maar die heeft hij dan ook niet nodig om het bakje helder te houden. En je keuze voor een filter van watten laten afhangen moet je niet doen ;-)

Tja ik had eerst een filter zonder watten en toen zat er zo veel zweefvuil in het water dat je er gek van werd. Vandaar de vraag. Als de eden het zonder watten ook helder houdt is dat natuurlijk ook prima.
Het gaat er mij vooral om dat het water goed gefilterd wordt en dat de filter gebruiksvriendelijk is. Twijfel dus echt tussen de jbl en de eden, al is de eden prijstechnisch wel veel gunstiger.

Biologist zei:
Het gaat er mij vooral om dat het water goed gefilterd wordt en dat de filter gebruiksvriendelijk is.
Dat doet hij en dat is hij. Filtert prima. Wij hadden hem op 80 cm en dat ging prima. JBL is n�t �etsje gebruiksvriendelijkker, maar het scheelt nauweliijks.

Biologist zei:
Twijfel dus echt tussen de jbl en de eden, al is de eden prijstechnisch wel veel gunstiger.
Stroomverbruik ook nog even meenemen in de overweging.

Kijk op Marktplaats , is er vast 1 te vinden.
En op je postcode.

Biologist zei:
Tja ik had eerst een filter zonder watten en toen zat er zo veel zweefvuil in het water dat je er gek van werd. Vandaar de vraag. Als de eden het zonder watten ook helder houdt is dat natuurlijk ook prima.
Het gaat er mij vooral om dat het water goed gefilterd wordt en dat de filter gebruiksvriendelijk is. Twijfel dus echt tussen de jbl en de eden, al is de eden prijstechnisch wel veel gunstiger.

Dan moet je eens proberen achterhalen waarom die zoveel goedkoper is.

Is de literinhoud van de emmer kleiner?
Is de pomp minder krachtig?
Verbruikt de ene meer dan de andere?
Hoe zit het met de afwerking?
Ben je zeker dat 'alles' erbij zit? Slangen, bochten, filtermedia, ... ?
En welke filtermedia? Gewone sponzen of de duurdere Siporax of aanverwanten?
...

De prijs is een indicatie voor de kwaliteit. Da's uiteraard niet zwart/wit, want niet altijd waar, maar toch. Er is een reden waarom een Mercedes meer kost dan een Lada.

Ik zou ook even kijken naar andere merken. En bij sommige merken zullen er vast wel verschillende types geschikt zijn voor jouw bak.

Het stroomverbruik van de jbl is 4 watt en van de eden 501 5 watt, dus zit niet zo veel verschil in.

Is ook een filtertje van twee keer niks zie ik, die 501.

Zelf zou ik die alleen pakken voor een bak van 30 liter of zo.
Beetje overkill bij een buitenfilter is zelden slecht.

Nu ja, die 501 is w�l goedkoop natuurlijk en de prijs is ook wel een belangrijk criteria.

De e401 kan je daar wel niet mee vergelijken. Da's een andere categorie. Je bent nu een beetje appelen met peren aan het vergelijken.

De Sera 130 met UV is wel een vergelijkbaar apparaat met de e401. Die Sera is iets duurder dan de JBL, maar UV-c eh.

Bij de Sera krijg je ook Siporax mee.

Koop gewoon Eheim ipv die budget rommel.

Jbl is toch geen budget? Mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar de jbl. Ziet er stevig en makkelijk uit en mocht ik ooit een aquarium met wat meer liters krijgen, dan ben ik daar ook op voorbereid. Dan maar wat langer sparen. Op de jbl zit ook 4 jaar garantie dus daar kan ik dan hopelijk wel even mee voorut.

Er is niks budget of rommel aan jbl hoor. Prima filters.

Heb sinds vandaag de JBL e701 op mn Lido, daar had ik de 401 op staan. Vond ik net wat te weinig capaciteit voor 120 ltr.
Verder prima filters de JBL. Waarom voor hetzelfde debiet de helft of nog meer bij te betalen voor dezelfde kwaliteit..
Maar die discussie is al eens gevoerd geloof ik hier op t AF.

Tom_ zei:
Koop gewoon Eheim ipv die budget rommel.
Lekker straight to the point statement wel, maar duidelijk niet gehinderd door enige kennis ervan of ervaring ermee. Een voor Biologist totaal nutteloze reactie...

Biologist zei:
Jbl is toch geen budget? Mijn voorkeur gaat denk ik toch uit naar de jbl. Ziet er stevig en makkelijk uit en mocht ik ooit een aquarium met wat meer liters krijgen, dan ben ik daar ook op voorbereid. Dan maar wat langer sparen. Op de jbl zit ook 4 jaar garantie dus daar kan ik dan hopelijk wel even mee voorut.

Neen, budgetmerken da's meer dingen zoals SuperFish of zo.

JBL moet niet echt veel onderdoen voor Eheim.

Eheim heeft wel een paar fijne filters, maar ik vind niet alles wat ze maken even 'wow'. De onderkant van hun gamma is niet te vergelijken met hun midden- en topsegment in termen van value for money.

Zou voor een 2e hands JBL kijken , wel de nieuwe serie 01 ivm verbruik .
Heb een 701 gehad , zit goed in elkaar en makkelijk in onderhoud en stil.
Geen ervarng met het andere door jouw genoemde filter.
Koop je nieuw zit al het aansluitmateriaal er in het zwart bij .

Mvg
Kees

JBL is B kwaliteit. Heb ervaring met zowel Eheim als JBL ivootje dus die vlieger gaat niet op. Ik ga er verder ook geen discussie van maken maar water is gewoon netter en schoner met de Eheims die ik gebruikt heb.

En ik ben prima tevreden met mijn opel Astra alleen ben ik wel zo eerlijk om toe te geven dat bmw's toch wat lekkerder rijden in plaats van de wereld te overtuigen van mijn intellectuele superieuriteit wat betreft autokeuze. Moet ik gewoon eerlijk zijn en zeggen...tsja hij was goedkoper 🙂

Alles heeft wel voor en nadelen denk ik dan maar he 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan