Extern filter wissel


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,921
Leeftijd
24
Locatie
Vlaardingen
Ik wil graag mijn huidige externe filter (Tetratec 600) vervangen door een andere extern filter (1 grote eheim of 2 kleinere). Wat is het beste om dan te doen om de kans op een verstoring in het filter het kleinst te houden?
-het ingedraaide medium van tetratec in nieuwe filter stoppen?
-het nieuwe filter en het oude filter tegelijk laten draaien op de bak voor een x-aantal weken?

Alvast bedankt!
 
Top, bedankt voor je snelle reactie!
 
Als het makkelijk is over te zetten dan is dat een optie. Zelf laat ik vaak de oude een maandje meedraaien met de nieuwe dus beide opties zijn verder ok.
 
Komende week ga ik mijn tetratec 600 vervangen voor een JBL E900.
De JBL heeft orignele filtermedia (sponzen en biologisch), de tetratec zit vol met alleen keramische pijpjes en bioballen. Als ik de keramische pijpjes van de tetra naar de JBL doe, is dat dan voldoende om een een crash van de bacteriecultuur te voorkomen? De sponzen huizen dus dan geen bacterien, maar volgens mij draait het overgrote deel van de filtratie op de bacterien in het biologische medium, toch?

de pompcapaciteit gaat dus ook van 600 naar 900 liter per uur. Bezetting van de bak is 1 kogelvis (T. miurus) in een 110L aquarium. Waardes (incl nitraat) zijn altijd 0. Tertatec filter draait nu dik 7maanden.

graag jullie mening over de filterwissel zodat de kans op ammonium en nitriet problemen gering blijft:)

Niels
 
Komende week ga ik mijn tetratec 600 vervangen voor een JBL E900.
De JBL heeft orignele filtermedia (sponzen en biologisch), de tetratec zit vol met alleen keramische pijpjes en bioballen. Als ik de keramische pijpjes van de tetra naar de JBL doe, is dat dan voldoende om een een crash van de bacteriecultuur te voorkomen? De sponzen huizen dus dan geen bacterien, maar volgens mij draait het overgrote deel van de filtratie op de bacterien in het biologische medium, toch?

de pompcapaciteit gaat dus ook van 600 naar 900 liter per uur. Bezetting van de bak is 1 kogelvis (T. miurus) in een 110L aquarium. Waardes (incl nitraat) zijn altijd 0. Tertatec filter draait nu dik 7maanden.

graag jullie mening over de filterwissel zodat de kans op ammonium en nitriet problemen gering blijft:)

Niels
In sponzen kunnen enorm veel bacteriën zitten (mits ze niet in een voorfilter zitten en elke week grondig gespoeld worden). Best een heel goed filtermedium.

Zitten er in de oude filter ook sponzen die je niet gaat gebruiken?

Ik zou alle biomedia (keramische dingen) overzetten in het nieuwe filter. Eventuele sponzen van de nieuwe gebruiken (want die passen beter in het filter denk ik).

Ik zou zelf het oude filter niet mee laten draaien.

Je hebt maar X vervuiling/voeding voor de bacteriën. Dus met twee filters komen er niet niet opeens twee keer zoveel bacteriën. De bacteriën worden verdeeld over twee filters, terwijl je alles in je nieuwe wilt hebben.

Ik denk dat als je niet teveel oude sponzen weg doet, en gewoon de rest van de bak (lees bodem) met rust laat het wel goed komt.

Goed kijken en meten en eventueel een extra waterwissel.
 
Je kan gerust de helft van een filter vervangen zonder noemenswaardige problemen, je dient enkel een dag (of 2) minder te voeren.
De logica hier achter?
Filterbacteriën vermenigvuldigen in 24u (ongeveer)
Mits voldoende voer(voor de bacteriën) is je bacteriecultuur dus na 24u weer de oude.


Waarom duurt het indraaien van een nieuwe bak dan zo lang?
Stel je begint met 1bacterie...
Na 24u heb je er slechts 2, na 48u 4 enz enz.
Het begin gaat zeer traag maar eens de cultuur er is kan die best tegen een stootje.
 
Dank voor jullie reacties! In de tetratec zitten momenteel geen sponzen, dus die kan ik niet overzettten.

Ik zal alle waarden goed in de gaten houden, hoe lang moet dat? De eerste 7 dagen erna bijvoorbeeld?

Niels
 
Dank voor jullie reacties! In de tetratec zitten momenteel geen sponzen, dus die kan ik niet overzettten.

Ik zal alle waarden goed in de gaten houden, hoe lang moet dat? De eerste 7 dagen erna bijvoorbeeld?

Niels
Nou eigenlijk altijd 😜 maar 1 a 2 weken even extra opletten lijkt me ruim voldoende.

Sowieso als je al het filtermateriaal over zet en er komt nu dus alleen extra ruimte en materiaal bij zou het eigenlijk geen problemen moeten zijn :)
 
Hahah dankje, ik doe het ook periodiek, doelde even op de extra checks inderdaad, dank voor alle hulp!
 

Terug
Bovenaan