Wat is er nieuw

Externe filter 70 L bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter ROBBE v
  • Startdatum Startdatum
Even ter info. Een JBL cristalprofi 702 die ook mijn voorkeur zou hebben voor een dergelijke aquarium heeft een netto doorstroming met filtermateriaal van 350 - 400 liter per uur.

Een cristalprofi 902 heeft een netto opbrengst van 380 tot 450 liter per uur. Dat vindt je terug in de gebruikshandleiding. Het voordeel van de 902 zit hem in het grotere filtervolume. Er zit een mandje meer in.

Kijk dus niet te veel op de cijfers van de verpakking. Bruto capaciteit van 700 en 900 liter is zonder vulling in het filter

En dit merk wordt dus compleet geleverd. Je hebt niks extra nodig. Wat overcapaciteit voor een filter kan nooit kwaad. Ik heb een cristalprofi e1502 op een juwel Rio 180 en daar de micromec vervangen door Siporax.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8024/jbl-cristalprofi-e702-greenline?country=nl

Ik moet al 100 euro uitgeven aan de filter en heb geen zin om daarop gewoon nog eens 150 euro uit te geven.

Dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid licht want met veel licht zal de vraag groter worden naar voeding dan met weinig licht. Dit is geen nano met een klein ledje dus ik zou wel voeding toevoegen hoor.
Kwaad kan het niet in elk geval.
Cava, kan je mij wat voeding aanraden aub en hoeveel keer moet ik dat erin doen?

In elk geval moet de nitraat en fosfaat voldoende zijn en de co2 en ook de plantenvoeding. Hoeveel is altijd afhankelijk van de hoeveelheid licht ook en de vraag van de planten. Qua plantenvoeding geef ik vaak de aanbevolen dosering.
Als de bak eenmaal draait kun je ook de no3 en de po4 meten om te kijken of dat voldoende is.

@ROBBE v mijn voorkeur gaat uit naar een all in one plantenvoeding voor planten die de voeding uit de waterkolom halen. Moerasplanten krijgen extra mestbolletjes, tabletten bij de wortels

Even ter info. Een JBL cristalprofi 702 die ook mijn voorkeur zou hebben voor een dergelijke aquarium heeft een netto doorstroming met filtermateriaal van 350 - 400 liter per uur.

Een cristalprofi 902 heeft een netto opbrengst van 380 tot 450 liter per uur. Dat vindt je terug in de gebruikshandleiding. Het voordeel van de 902 zit hem in het grotere filtervolume. Er zit een mandje meer in.

Kijk dus niet te veel op de cijfers van de verpakking. Bruto capaciteit van 700 en 900 liter is zonder vulling in het filter

En dit merk wordt dus compleet geleverd. Je hebt niks extra nodig. Wat overcapaciteit voor een filter kan nooit kwaad. Ik heb een cristalprofi e1502 op een juwel Rio 180 en daar de micromec vervangen door Siporax.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8024/jbl-cristalprofi-e702-greenline?country=nl
Ja ga tog voor we 702 maar dan ergens goedkoper dan op de site zelf wel. En ik zal dan de media vervangen door siporax. Zou ik ook best de filtersponsjes vervangen of zijn die oke?

@ROBBE v mijn voorkeur gaat uit naar een all in one plantenvoeding voor planten die de voeding uit de waterkolom halen. Moerasplanten krijgen extra mestbolletjes, tabletten bij de wortels
Bedankt.

In elk geval moet de nitraat en fosfaat voldoende zijn en de co2 en ook de plantenvoeding. Hoeveel is altijd afhankelijk van de hoeveelheid licht ook en de vraag van de planten. Qua plantenvoeding geef ik vaak de aanbevolen dosering.
Als de bak eenmaal draait kun je ook de no3 en de po4 meten om te kijken of dat voldoende is.
Vanaf ik de bak laat draaien moet ik dus gedurende 4 weken de voeding checken en thats it ? En dan het water controleren? Niets anders? Geen water verversen tog?

De bijgeleverde sponzen zijn prima. Kijk maar eens op Hornbach daar zijn de filters voordelig geprijsd. Bij registratie heb je bij JBL behalve de standaard 2 jaar garantie die voor veel elektronische apparatuur er is 4 jaar garantie. Dus 2 jaar extra bovenop de 2:jaar.

Tip van Jip. De rubberring en startknop insmeren met zuurvrije vaseline, elke bouwmarkt heeft dat waarschijnlijk. En eerst de het filter vullen met water dan krijg je hem beter op gang. Ook siporax eerst uitspoelen.

Vanaf ik de bak laat draaien moet ik dus gedurende 4 weken de voeding checken en thats it ? En dan het water controleren? Niets anders? Geen water verversen tog?
Helemaal correcto. 😎

Geleidelijk vissen toevoegen. In Nederland heb je geen watervoorbereider nodig.

Dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid licht want met veel licht zal de vraag groter worden naar voeding dan met weinig licht. Dit is geen nano met een klein ledje dus ik zou wel voeding toevoegen hoor.
Kwaad kan het niet in elk geval.
Dan pas je de lichtduur aan, heb hier een stelling waarbij de verlichting vrij fel is en daarvan branden de lampen gewoon wat korter, al die plantenvoedingtroep hoort niet in een aquarium en is zwaar overrated

Dan pas je de lichtduur aan, heb hier een stelling waarbij de verlichting vrij fel is en daarvan branden de lampen gewoon wat korter, al die plantenvoedingtroep hoort niet in een aquarium en is zwaar overrated
Hoelang zou ik de lichten aan moeten laten ongeveer?

Nee heb 2x een stelling van 6 bakken met 1 biologisch filter en doe enkel wekelijks 50% water verversen
Hoe zit dat met het schoonmaken van je filter zelf? Dat is om de maand zeker? En moet je dan iets vervangen of alleq gewoon schoonmaken met het aquariumwater zelf?

Hoe zit dat met het schoonmaken van je filter zelf? Dat is om de maand zeker? En moet je dan iets vervangen of alleq gewoon schoonmaken met het aquariumwater zelf?
Filter moet je zoveel mogelijk van afblijven, hoe viezer hoe beter de balans, enige wat ik maandelijks doe zijn de filterwatten vervangen en verder doe ik niks aan het filter

Ik spoel de sponzen pas licht uit als de uitstroom merkbaar minder wordt.

Opzich is die ook prima maar het is een afweging kosten en baten door te vergelijken. Als voorbeeld kun je ook kijken naar Colombo floragrow pro.

Opzich is die ook prima maar het is een afweging kosten en baten door te vergelijken. Als voorbeeld kun je ook kijken naar Colombo floragrow pro.
Cava merci!

Ik heb ook nog een 31 liter aquarium staan en zou er een betta in doen.
Ik heb nu nog die filter van mijn groter aquarium, namelijk de Superfish aqua flow 200.
Is die goed genoeg voor een 31 liter aquarium met een betta?

Dat lijkt mij een prima filtertje voor een betta, ik tweak dat filter met bactostones en een fijnwattenfilter. Ideaal.

Ik gebruik bij een betta in 30 liter de Aquaflow 100.

Tja ik zou het niet doen want op de 100 gebruik ik al de spraybar en richt die wat naar het oppervlak. De ene Betta kan er ook makkelijker tegen dan de ander want langvinnigen hebben sneller last van stroming.

Bij de 200 kan je de kracht al aanpassen. Desnoods met een extra laag filterwatten ertussen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan