Externe Potfilters in serie schakelen


MarnixW

Member
Lid geworden
26 juni 2021
Berichten
6
Hebben mensen ook ervaring met het schakelen van 2 externe potfilters in serie achter elkaar? Ik heb een 400 liter aquarium (150x50x50) waarin binnenkort discusvissen komen. Het aquarium is nu aan het indraaien. Het doel om ze in serie te zetten en niet allebei een eigen aanvoer en afvoer te geven, is dat ik wil proberen dat het 2e filter nooit open gaat, zodat daar anaerobe bacteriën de kans krijgen zich te vestigen en nitraat om kunnen gaan zetten. (er komen namelijk weinig planten in). Ik ben benieuwd bij anderen er ervaring is met een vergelijkbare opstelling. De externe filters zijn een Oase thermo 600 (1250 l/h) en een SuperFish Aqua-Pro 4SP, 1550l/h.

Wat is jullie advies?
Aquarium.jpeg
Bij voorbaat dank.
 
Creatief bedacht, en ik snap waarom je dit wilt doen. :) Ik zou het alleen niet op deze manier doen. Wil je een extra pot hebben voor de voorfiltering, dan zou ik er eentje toevoegen zonder motortje erin. Ik weet van SunSun dat die daar modellen van hebben. Als je er twee met motor op elkaar aansluit krijg je al gauw dat de een de ander tegen gaat werken.

Mijn advies zou daarnaast zijn om niet te veel te verwachten van die anaerobe toestanden. Door een (al dan niet meervoudig) filter stroomt zoveel zuurstofrijk water, dat raakt praktisch niet uitgeput over de korte weg die het in zo'n systeem aflegt. Ik zou het met 10 filters achter elkaar nog niet verwachten, dat er zuurstofarm water aan het eind van de lijn zit. Om dat te bereiken moet er bij voorbaat al weinig zuurstof aanwezig zijn; iets waar je dan dermate weinig vissen mee in leven houdt dat die hele filtering er vervolgens niet meer toe doet. ;)
 
Of nouja... wat eventueel kan is het sterkere filter vóór het andere filter schakelen. Technisch gezien. Maar blijft lichtelijk tricky, en het is misschien wat zonde van de capaciteit aan stroming om ze samen te voegen..? 🙃
 
Naar mijn mening moet dat wel kunnen, tegenwerken zullen ze elkaar niet omdat ze in serie staan, ze helpen elkaar dan juist.
De uitstroomsnelheid zal wel fors toenemen omdat er ineens dubbel zoveel liters door het zelfde formaat slang geperst wordt.
 
Op zich kunnen anaerobe bacteriën wel overleven in water met zuurstof erin, als je het juiste biofiltermedium hebt, zoals siporax of Biohome ultimate. Dit medium moet wel dik genoeg zijn, omdat dan binnenin de korrels de anaerobe bacteriën kunnen koloniseren en in de buitenste laag de aerobe. Mijn idee is, dat als je het filter opent en schoon maakt (wat je bij het eerste filter zeker regelmatig moet doen), dan komt er te vaak teveel zuurstof in het 2e filter en zullen deze bacteriën het niet redden. Ik heb ook ergens gelezen dat het wel 6-8 maanden kan duren voordat zo'n anaerobe cultuur er echt zit en dat al die tijd het filter niet open moet, omdat ze dan weer dood gaan (bij openen veel zuurstof toevoer).

Ik denk ook niet dat je de pompkracht bij elkaar kunt optellen. Het Oase filter kan je zelfs ook afstellen en zachter laten lopen en 2 filters zullen samen meer weerstand geven, dus hebben ze zeker 2 motoren nodig om voldoende capaciteit te houden. Door in serie te schakelen vergroot je wel je filteroppervlak, maar zorg je er ook voor dat de stroomsnelheid niet te hoog wordt in je aquarium. Het belangrijkste is om zeker te weten dat de 2 motoren elkaar niet negatief beïnvloeden of de levensduur van de filters enorm verkorten. Weet iemand of dat zo is en zijn er meer mensen die meerdere filters in serie (achter elkaar) in gebruik hebben?
Als ik het ga doen, dan ga ik in ieder geval meer (verdubbelen) gaatjes boren in de uitgang, zodat daar niet teveel tegendruk ontstaat.
 
Naar mijn mening moet dat wel kunnen, tegenwerken zullen ze elkaar niet omdat ze in serie staan, ze helpen elkaar dan juist.
De uitstroomsnelheid zal wel fors toenemen omdat er ineens dubbel zoveel liters door het zelfde formaat slang geperst wordt.

Hij zuigt niet ineens dubbel zoveel liters op he :p
Pomp 1 zuigt aan en dit water gaat door naar pomp 2 en komt er bij pomp 2 weer uit.

Of het werkt is denk gewoon een kwestie van proberen. Werkt het niet, kun je er alsnog 2 losse filters van maken.
 
Heb mijn tweede reactie maar even verwijderd want die klopte niet helemaal. :p Gecompliceerd onderwerp in elk geval door de verschillende factoren die spelen.

Anaeroob denitrificerende bacteriën zijn naar mijn weten niet allergisch voor zuurstof, maar ze zullen enkel denitrificeren (de "O" van de NO3 pakken) als de zuurstofconcentratie laag genoeg is.

Er is op dit forum tot in den treure discussie geweest over de verschillende filtermedia. Je hebt een kamp dat (in grote lijnen) Pondguru volgt, en je hebt een kamp dat dat niet doet. Persoonlijk ben ik heel erg van het tweede kamp. ;)

Plekken in een filtermedium waar weinig/geen zuurstof komt, krijgen per definitie ook weinig/geen NO3 en andere voedingsstoffen. Wat bij een medium als Biohome Ultimate (maar ook Matrix bijv.) bovendien tegenwerkt is het feit dat 99,9% van het water om het materiaal heen stroomt, de weg van de minste weerstand volgend. Vervolgens is het nog zo dat lang niet alle beschikbare poriën (zoals gemeld in de oppervlakteberekeningen van de fabrikanten) groot genoeg zijn om überhaupt bacteriën te kunnen huisvesten. Ik zie er geen enkele potentie in voor denitrificatie op bruikbare schaal.
 
Heb mijn tweede reactie maar even verwijderd want die klopte niet helemaal. :p Gecompliceerd onderwerp in elk geval door de verschillende factoren die spelen.

Anaeroob denitrificerende bacteriën zijn naar mijn weten niet allergisch voor zuurstof, maar ze zullen enkel denitrificeren (de "O" van de NO3 pakken) als de zuurstofconcentratie laag genoeg is.

Er is op dit forum tot in den treure discussie geweest over de verschillende filtermedia. Je hebt een kamp dat (in grote lijnen) Pondguru volgt, en je hebt een kamp dat dat niet doet. Persoonlijk ben ik heel erg van het tweede kamp. ;)

Plekken in een filtermedium waar weinig/geen zuurstof komt, krijgen per definitie ook weinig/geen NO3 en andere voedingsstoffen. Wat bij een medium als Biohome Ultimate (maar ook Matrix bijv.) bovendien tegenwerkt is het feit dat 99,9% van het water om het materiaal heen stroomt, de weg van de minste weerstand volgend. Vervolgens is het nog zo dat lang niet alle beschikbare poriën (zoals gemeld in de oppervlakteberekeningen van de fabrikanten) groot genoeg zijn om überhaupt bacteriën te kunnen huisvesten. Ik zie er geen enkele potentie in voor denitrificatie op bruikbare schaal.
Daar maak je wel een paar belangrijke kanttekeningen bij de theorie om Anaerobe bacterien te kunnen huisvesten. En ik dacht zelf ook al dat veel van het water idd om het filtermateriaal heen stroomt. Daar ga ik nog eens verder induiken voor ik duur filtermedium ga kopen. (bedankt voor de opmerkingen!) Overigens is het verhaal van Pondguru wel interessant, zeker als het wetenschappelijk onderbouwd is...
 
Als het wetenschappelijk onderbouwd was, zou het natuurlijk een heel ander verhaal zijn. :)

Ik verwacht alleen niet dat die onderbouwing er gaat komen. Zie "the profit motive" op https://aquariumscience.org/index.php/7-5-denitrifying-media/

Daar staat o.a. dat Pondguru een keer gezegd heeft dat hij positieve anekdotische verhalen over het gebruik van zijn media belangrijker vindt dan echte wetenschappelijke analyses. Oftewel: enthousiaste gebruikersverhalen zijn hartstikke fijn, maar laten we niet te kritisch kijken of dat enthousiasme een basis heeft in de feiten. :juggle:
 
Is ook al meermaals aangehaald hier op het forum dat denitrificatie plaats vind in de biofilm op het media en niet in de kern van een brokje gebakken zand.

als je echt denitrificatie wilt zal je eerder richting een bioloog moeten gaan en daar iets van een theiling of clarisea moeten toepassen icm een wervelbed filter (K1)
Sws halveert een theiling de NO3 productie (in mijn geval) al door al het vuil tijdig uit het water te halen en te laten soppen in het filter.
 
Is ook al meermaals aangehaald hier op het forum dat denitrificatie plaats vind in de biofilm op het media en niet in de kern van een brokje gebakken zand.

als je echt denitrificatie wilt zal je eerder richting een bioloog moeten gaan en daar iets van een theiling of clarisea moeten toepassen icm een wervelbed filter (K1)
Sws halveert een theiling de NO3 productie (in mijn geval) al door al het vuil tijdig uit het water te halen en te laten soppen in het filter.

Is k1 in een wervelbed niet juist slecht voor denitrificatie, omdat het door de beweging de biofilm dun genoeg houdt voor de nitrificerende bacteriën die wel zuurstof nodig hebben?

Ik zou denken dat je voor denitrificatie juist een dikkere biofilm wil, waarin zones ontstaan met weinig of geen zuurstof, onderin.
 
een goed voorfilter waarmee je vuil echt uit het water haalt ( dus iid een theiling oid zoals @tuinkabouter aangeeft) zal een groot deel van het organisch gebonden stikstof en fosfaat weg gefilterd worden. en dus aanzienlijk minder opbouw van nitraat.

anearoob filteren vraagt een groot filter met hele lage doorstroming. in serie op je potfilter is dus geen optie imo.
sowieso is anearoob filteren vooral leuk in theorie, het kan technisch allemaal wel maar om een goed werkend anearoob filter te krijgen is niet eenvoudig. terwijl alternatieven als verversen, en/of filteren over harsen dat wel zijn.

los daarvan twee dezelfde pompen in serie kan, (maar is meestal minder stil). de doorstroom snelheid blijft gelijk maar de opvoerhoogte neemt toe. Je krijgt meer druk niet meer water.
 
Naar mijn mening moet dat wel kunnen, tegenwerken zullen ze elkaar niet omdat ze in serie staan, ze helpen elkaar dan juist.
De uitstroomsnelheid zal wel fors toenemen omdat er ineens dubbel zoveel liters door het zelfde formaat slang geperst wordt.
Dat vraag ik me toch af. Het aantal obstakels voor water neemt behoorlijk toe waarmee het debiet navenant afneemt, zou ik denken.
 
Is k1 in een wervelbed niet juist slecht voor denitrificatie, omdat het door de beweging de biofilm dun genoeg houdt voor de nitrificerende bacteriën die wel zuurstof nodig hebben?

Ik zou denken dat je voor denitrificatie juist een dikkere biofilm wil, waarin zones ontstaan met weinig of geen zuurstof, onderin.
De beweging voorkomt “verstikking” door vuil, zo blijven de aërobe bacteriën aan het oppervlak altijd voorzien van voeding.
Daaronder (en in het wieltje) kan zich een anaerobe zone vormen mits de biofilm dik genoeg is
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Dat vraag ik me toch af. Het aantal obstakels voor water neemt behoorlijk toe waarmee het debiet navenant afneemt, zou ik denken.

de kracht waarmee het water wordt rondgepompt verdubbelt als je twee dezelfde pompen in serie zet.
de bruto pompcapiciteit (aantal liters per uur dat verpompt kan worden) blijft gelijk.
de weerstand die het water ondervind neemt iets toe (langere weg door slangen filtermateriaal etc)

Het hele voordeel van twee pompen in serie is dat je meer druk opbouwt en het water dus meer weerstand kan overwinnen. omdat de weerstand minder toeneemt dan de kracht zal je netto een iets hogere capiciteit uit je pompen halen. (vooral afhankelijk van hoeveel capiciteitsverlies je normaal gesproken hebt en het is nog altijd minder dan de bruto pompcapiciteit (maar wel met twee keer zoveel energie verbruik dus niet bijster efficiënt))
Ander effect is dat de kracht waarmee het water uit de uitstroom komt toeneemt en het water dus met een hogere snelheid terug je bak in komt.

Vergelijk het met een theepot, als je de theepot hoger houdt kletterd het water met meer kracht in je kop, maar de pot is niet eerder leeg. de hoeveelheid water en de kracht waarmee het stroomt zijn twee losse dingen.

Overigens is twee pompen in serie mogelijk maar daarmee nog niet perse een goed idee, de druk in de tweede filterpomp is veel hoger dan waar deze voor ontworpen is en dat zal er dus mogelijk voor zorgen dat ie stuk gaat, sneller slijt, gaat lekken etc. Over het algemeen is het een goed idee om zaken conform de instructies van de fabrikant te gebruiken.
 
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik begrijp dat er voors en tegens zijn. Ik ga het nog eens verder bekijken en tzt wat testen doen. en dan kijken wat het gaat worden...
 
Beetje laat maar wellicht heb je er nog iets aan.

Zelf heb ik twee potfilters in serie staan maar dan wel eentje zonder motor en ik ben daar erg tevreden over. Het eerste potje is zoals eerder al aangehaald in dit topic van chinese makelij (SunSun) en gebruik ik puur om mechanisch te filteren. Het tweede filter is een JBL 900 series die tot de nok toe gevuld is met biologische filtermedia (waaronder de beruchte biohome) en hier zit uiteindelijk ook de pomp in die het water weer terug brengt naar het aquarium. Mijn doel was om de JBL nooit open te hoeven maken en hierdoor de biologische media niet te verstoren plus dat ik het volume van het filter vergroot door het mechanische gedeelte ergens anders te doen.. Tevens was het gewoon een leuk projectje.

Ik heb de JBL na 6 maanden als test een keer open gemaakt om te controleren maar deze was nog schoon van binnen, het lijkt dus mogelijk te zijn. Sindsdien heb ik de JBL niet meer open gehad en het SunSun potje maak ik elke paar maanden schoon.

Wat betreft debiet afname, ik heb dit nooit gemeten maar merkbaar is het debiet niet gedaald. Wat betreft de "full-cycle" van biohome daar durf ik geen harde uitspraken over te doen omdat ik geen A/B test heb gedaan maar.. ik meet werkelijk nooit nitraat. Bij de start van het aquarium was ik super fanatiek met verversen, wel 50% elke week en dan is het natuurlijk logisch dat je geen nitraat meet. Doordat ik veel last van baardalg had ben ik toen als test een stuk minder gaan verversen (uiteindelijk naar zo'n 20% elke maand) en nog altijd kan ik het nitraat in mijn water niet meten. Dit heeft overigens enorm geholpen tegen baardalg.

Komt het gebrek aan nitraat door de biohome? In mijn filter zit een mix van biohome, siporax en eheim substrat pro. Gevoelsmatig zou ik durven stellen dat als biohome die eigenschap heeft de andere twee filtermaterialen hier ook toe in staat moeten zijn maar iets verbruikt het nitraat en erg veel planten heb ik nou ook weer niet. Het gaat hier om een simpel low-tech ZA bak van 250L.
 
Ik heb dit beroepsmatig in de bagger veel gedaan: twee pompen in serie.
En het kan zeker.

Je hebt een paar opties:

-Twee filters met pomp.
De tweede pomp moet dan minder opbrengst hebben dan de eerste zodat de tweede gevoed wordt door de eerste.
Voordeel: grotere opvoerhoogte.
Zou de tweede beter pompen dan de eerste dan zuigt hij de eerste leeg waardoor zowel de eerste als de tweed te weinig water hebben en hun werk niet goed doen.
De eerste kan zelfs te snel gaan draaien en daardoor stroom gaan opwekken.
Gebeuren er rare dingen.

-Twee filterpotten, één pomp.
Dan moet de tweede zonder pomp.
Eerste kan ook, maar dan moet de pomp van de tweede zuigen om het water door de eerste te krijgen.
En de pompen zijn ontworpen om te persen.
Uiteraard voedt het aquarium de eerste ook, dus het effect zal niet heel erg zijn.
 

Terug
Bovenaan