Extra bewoners bij de watervlooien


RezaRose

Well-known member
Lid geworden
1 juni 2022
Berichten
48
Leeftijd
32
Ik heb vandaag voor het eerst watervlooien besteld. Normaal haal ik wel eens van die 'fabrieks' zakjes daar zitten witte watervlooien in. Deze keer kreeg ik een grote zak waar je de vissen ook in koopt. En deze zijn rood.

Nu zag ik ook dat er een aantal andere diertjes mee zijn gekomen.

Weet iemand misschien wat voor diertjes dat zijn? Kan ik dit veilig voeren?

De 1 is een soort horizontale worm. En de ander een verticale worm met hoorntjes

20220912_173646.jpg


20220912_174040.jpg
 
Die horizontale wormen lijken op witte muggenlarven, prima visvoer.
Die andere dingen met hoorntjes durf ik zo niet te zeggen.
 
Die andere dingen met hoorntjes durf ik zo niet te zeggen.
Die herken ik ook niet. Wat ik vaak doe is ze in een ijsbakje gooien als ik ze zelf vang en controleren en met een luchtslangetje eventuele griezels eruit halen die je niet vertrouwd.
Maar goed dit komt uit de lfs dus je zou toch mogen aannemen dat dit veilig is.
 
Ik heb even gegoolged met Google lens. En zoals ik het begrijp zijn die beestjes met hoorntjes de poppen van een witte muggenlarven. Die zijn onschadelijk en prikken niet, toch?

Wel eten ze mijn watervlooien op :(
 
Als het goed is niet, die steken muggen niet.
Zwarte muggenlarven worden wel steekmuggen.
Als ze de watervlooien opeten kun je ze misschien beter uitvangen.
 
wittenmuggenlarven en larven die al uitgekomen zijn,

wittemuggenlarven groeien uit tot pluimmuggen. (chaoborus) de muggenlarven jagen op kleine waterinsecten zoals watervlooien. Op plekken waar je veel watervlooien vind vind je dus vrijwel altijd ook witte muggenlarven.
Steekmuggen hebben zwarte larven en om die reden worden er ook nooit levende zwarte muggenlarven in de handel.
 
Muggenlarven zijn goed voer voor jouw beestjes. Zowel de doorzichtige als de zwarte (die eitjes leggen in mijn watervlo-kweekbak) worden hier met veel plezier gegeten.
 

Terug
Bovenaan