Wat is er nieuw

Extra filter bijplaatsten jonge discussen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Martin1985
  • Startdatum Startdatum
M

Martin1985

Guest
Goede avond iedereen.

Ik ben sinds 1,5 maanden in het bezit van een groepje jonge discussen die ik iets wil laten groeien in mijn juwel rekord 800 voordat ze mijn showbak in gaan.
De discussen zijn rond de 6-7cm op het moment, leuke beestjes.
Nu zit er in de juwel rekord het standaard interne filter wat al ruim 4 maanden draait.
Heb hiervoor er een koppel kersenbuiken ingehad. Maar nu met het vele voeren wat ik doe, 6 a 7 x per dag, merk ik dat het interne filter het toch wel zwaar heeft om alle afvalstoffen af te breken.
Af en toe toch meetbaar ammoniak, dus rond de 0,1mg/l.
Ik ververs elke 2de dag zo'n 60% water. Temperatuur is 30 graden. Nitriet is 0,0mg/l, Nitraat 5-10mg/l voordat ik de verversing van het water heb gedaan.

Nu is dus mijn vraag of ik er een externe filter bij kan zetten zonder dat deze in gedraaid is. Betreft een tetratec ex700. Deze is schoon, nieuwe keramische pijpjes etc. Ik begrijp dat het even gaat duren voordat dit filter dan ook optimaal werkt.

Ik hoor graag van jullie mede aquarianen.

Groetjes,

Martin

dagelijk verversen heeft meer nut als nu een extern filter

Dat ben ik met je eens maar voorlopig zitten ze nog een maand of iets langer in dat aquarium. Mijn vraag is hoofdzakelijk of het kwaad kan. Dat verversen doe ik sowieso wel.

Lijkt mij niet, aangezien de huidige blijft draaien (met zijn bacteriencultuur) lijkt het me dat de nieuwe de huidige juist 'ontziet'

Ik persoonlijk zou inderdaad iedere dag gaan verversen, minimaal 40 a 50 procent, maar kan begrijpen dat je ook dit zou willen proberen.

people correct me if I am wrong 😉

groet,
Mike

Baat het niet, schaadt het niet. Ik zou 'm erbij zetten, naast het vele verversingsbeleid dat je moet uitvoeren om ze netjes groot te kunnen trekken. Die bacteriecultuur zal zich vanzelf in het filter ontwikkelen.

Zou inderdaad ook de 2de ernaast zetten. Externe filters vindt ik sowieso beter dan een intern filtertje gezien de grotere filter capaciteit. Je zou filtermateriaal uit je interne filter kunnen uitknijpen in je externe filter om deze een boost te geven.
Daarnaast wel veel blijven verversen!

Externe filter zit inmiddels een kleine 2 weken aangesloten en draaiend. Wat betreft de meetbare hoeveelheid ammoniak dat ik had was te wijten aan een druppeltest die over datum was.

Dus nu nieuwe nh3/nh4 test gekocht. 0,0 mg/l net zoals mijn nitriet. nitraat was 10mg/l.

Ik blijf lekker doorgaan met elke 2de dag verversen. Mijn 6 discusjes zijn inmiddels 8-10cm lang en net zo hoog, eten goed, en zijn helemaal opgewonden als het magische gat geopend word waar er zomaar runderhard, mossel, kril en granulaat uitvalt.

Al met al gaat alles goed! Bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Martin

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan